Az előbb látott rész egyébiránt víz fölött helyezkedik el, ugyanis a főpályaudvar a víz közepére épült, mesterséges szigetekre, háromezer cölöp által megtartva. Ez a Combino éppen a nyugati négyes hurokvágányt közelíti meg.
A háttérben az a többemeletes ferde izé - igen, az tényleg egy ménkű nagy biciklitároló!
Na, szóval elindulunk a pályaudvartól a városba be, a Damrak nevű útvonalon át, mely a Dam nevű (fő)térre vezet.
Ez a hely viszont már túl van a Damon (ott valaki állandóan bement a fényképbe, ezért hagyom ki, meg amúgyis ez Amsterdam egyik legtöbbet fényképezett helye): a Rokin. A háttérben látható kavalkád nem valami modern művészi alkotás: ezek a régi házak tényleg így össze-vissza dülöngélnek!
Továbbhaladva dél felé: Muntplein. Baloldalt a háttérben nagyszabású építkezés látszik, metró készül. Érdekessége, hogy az építkezés felvonulási területe cölöpökön áll, mert alatta közvetlenül víz van. A metró vélhetően még lejjebb kerül.
A Muntpleinnél bizonyos viszonylatok elkanyarodnak a Rembrandtplein felé, mások továbbmennek a Vijzelstraaton. Ez a Combino az előbbit teszi...
... így a Reguliersbreestraatra jut, ami egy sétálóutca, mozikkal, éttermekkel, szexboltokkal (a szemérem ebben a városban nem ugyanazt jelenti, mint nálunk). Az emberek ott sétafikálnak, a tuja meg halad. Igaz, a sétálók között haladó villamostól csak Budapesten félnek, hisz még Miskolcon is van ilyen, de Amszterdamban ezt is képesek még durvábban csinálni!
Ez a Leidsestraat. A villamos a sétálóutca közepén megy, fonódó vágányon, a kitérők a csatornák feletti hidakon találhatók, a megállók is ott vannak. Mindez azért jó, mert ahogy a képen is látható, az üzletekhez érkező szállítók nyugodtan tudnak dolgozni, és a villamos is halad!
Itt éppen egy Gömböc megy be a fonódó szakaszra...
... itt meg egy Combino jön ki róla, elérve a Leidseplein-t. A fonódó vágányok miatt nincs szükség váltóra, a villamosok nem tudnak véletlenül helytelenbe menni, nem kell karbantartani, és nincs váltócsattogás. Mindezt úgy, hogy nem láttam nyomát semmiféle biztosító- vagy jelzőberendezésnek, persze igaz, a kitérők látótávolságban vannak. Ez a képen le is mérhető: a következő hidon látszik a következő Combino, mögötte a távolban pedig egy BN csuklós is.
Persze van ennek egy kevésbé látványos verziója is, az Utrechtsestraaton. Itt autók is mennek az utcán, és a két irány ténylegesen egy sínpáron megy...
... azaz a megállók előtt és után váltó van.
Nieuwez Voorburgwal, legalábbis azt hiszem. A holland nevek számomra kicsit nehezen megjegyezhetők.
A Het Spui-nál egy "utasokat nem szállít"-menetet is láttunk, de nem ez volt az egyetlen: rengeteg rezsimenet volt, nem tudtam eldönteni, hogy műszaki hiba, vagy más miatt!
És íme, a kifli alakú Combino! Amszterdam városa egyfajta éles próbapálya, például a képen is látható "hupli" miatt, amely hupli igazából egy híd a csatorna (Herengracht) fölött. És rengeteg van ilyenből! Ez a kocsi egyébként valamiféle teszt céljára szolgált, a belseje el volt fóliázva, csak rengeteg kábel és doboz volt sejthető. Lehet, hogy az itteni tapasztalatok a leendő budapesti Combinókban fel lesznek használva?
Folytatás: biciklist "üldöző" villamos, valamint könnyűmetró és villamos együtt!