A segítségéért külön köszönettel tartozom Tim Boric-nak!
A 2003 októberi látogatásom már a harmadik volt Hollandia fővárosában (Hága "csak" a kormányzati központ), de az első, melyen nem titkoltan a villamosokkal is szerettem volna foglalkozni. Ez elég jól sikerült: a négy nap alatt készített háromszáz fotóból kétszázötven ábrázol valamilyen villamossal kapcsolatos dolgot - többnyire konkrétan villamost :)
Azt azért le kell szögezni az elején, hogy Amszterdam gyönyörű hely, így a villamosok az időnknek csak egy részét töltötték ki. Persze ha volt rá alkalom, fotóztam egyéb célú séta közben is, hiszen az esős idő miatt minden jó beállítást meg kellett becsülni! Ennek a képnek a háttérben a város közlekedési központja, a Centraal Station látható. A városban folyó metróépítés miatt az állomás előtti térség kicsit más képet mutatott, mint amire emlékeztem, de ez nem azt jelentette, hogy villamosból hiány lett volna!
Ismerkedjünk meg a különböző típusokkal! Kezdjük talán a legrégebbi, vonali forgalomban még közlekedő típussal, a régi csuklóssal, melyet én jellegzetes orrésze miatt "Gömböc"-nek neveztem el. Ezt a típust több sorozatban (3G-7G) szerezte be az amszterdami közlekedési vállalat (Gemeentelijk Vervoerbedrijf Amsterdam), a képen látható darab konkrétan 1967 körüli, és a Werkspoor készítette (a sorozat elejét még a Beijnes jegyzi). A fotó egyébként a Leidsepleinen készült.
Korábbi itt tartozkodásaim alkalmával még sokkal több volt belőlük, most már eltűnőben vannak a háttérben látható Siemens Combinok miatt, melyekről még lesz szó a későbbiekben. Volt egyébként egy olyan járműsorozat is akkoriban, mely újabbnak tűnt a Gömböcöknél, mégis hamarabb eltűnt. A képen érdemes megfigyelni a bécsihez hasonló életmentő szerkezetet alul, illetve a hatalmas tető-viszonylatjelzőket!
A "kerek csuklósok" belseje nyomokban a DÜWAG-okra emlékeztet, bár az ajtók sokkal szűkebbek. Ami meglepő: a csuklóban is vannak ülések, ezek aztán a kanyarokban persze jobbra-balra forognak.
A salzgitteri LHB a hetvenes évek legvégétől szállította nyolctengelyeseit, melyek a 9G-10G sorozatokat jelentik. A keskenynek tűnő, "szigorú arcú" kocsik egyik jellemzője az induláskor való kipörgés, és a csikorogva fékezés (nem csak a képen látható nedves, hanem száraz, napsütéses időben is), melytől mondhatni "ipari csuklós"-feelingünk volt :) A kép helyszíne: Bilderdijkstraat.
A kocsik belseje. Ezen a képen csak alig-alig kivehető a hátsó ajtónál levő ülőkalauz-pult. Ez nem mindig volt ott, az ülőkalauz intézményét a kilencvenes évek elején vezették újra be, amikor megnőtt a bliccelők száma. Természetesen a Gömböcökben is van ilyen pult.
A belga BN (Le Brugeoise-Nivelles) '89-ben szállított egy sor csuklóst az amstelveeni gyorsvillamos-vonal (azaz az 5-ös villamos) számára. Mivel Amstelveen (ez egy gazdag elővárosa Amszterdamnak) előljárósága nem járult hozzá a végállomási hurokvágány építéséhez, kétirányú tujákat vásároltak,alacsonypadlós középrésszel. A középső alacsony rész miatt a jármű utasáramlása tragikus, ezt csúcsforgalomban tapasztalhattuk is, így ezen a típuson nem vezették be az ülőkalauzokat...
Az előző, kétirányú sorozat után jött az Amszterdamra jellemző egyirányú verzió, ebből több van. A típusnak külön egyenfestést találtak ki, lásd a fentebbi képet, de jó részük teljesnagyságú reklámban pompázik. A két BN sorozat egyébként a PCC rendszerre épül, a forgóvázakat és a pedálos vezetést tekintve. A háromfázisú aszinkron hajtás induláskor és fékezéskor szirénaszerűen vijjogó hangokat ad ki, ennek a típusnak ez a jellegzetessége.
Nos igen, korunk legsikeresebb alacsonypadlós típusa (bár a Bombardier Flexity egyetlen sorozatba integrált különböző típusai nagyon jönnek fel) Amszterdamba is betette kerekét: a hollandok rögtön 155 darabot rendeltek A Siemens/DUEWAG Combino-ból! Ebből négy kétirányú, a már említett 5-ös vonalon való használatra. Egyelőre még "csak" olyan 80 vagy 100 került átadásra belőlük, de már nem lehet messze, amikor az utolsó Gömböc is eltűnik miattuk. A fotó helyszíne: Paulus Potterstraat.
Egy Combino belseje. Az ajtóban látható kapuk az ülőkalauzi rendszert segítik: a kocsi negyedik, befüggesztett részében ugyanis egy kalauzfülke van. Az utasoknak vagy itt, vagy elől, a vezetőnél kell felszállniuk, bemutatni a jegyet/bérletet. Ennek elősegítésére vannak le- és vannak felszállására szolgáló ajtók. Ugyanilyen kapuk vannak a régebbi gépeken is, ott is ugyanolyan hatástalanul, ha már ugyanis kinyílt az ajtó, az élelmes emberek maguk fele húzzák a kaput (mely csak kifele nyílik), és már fel is tudnak szállni. Igaz, hogy ilyenkor a vezető vagy a kalauz általában rájuk is szól :) Érdemes megfigyelni még a jobb felső sarokban a TFT displayt, melyen aktuális hírek, reklámok mentek.
Bár az egyirányú Combinok hátfala olyan, mint az eleje (csak a vezetőfülke hiányzik), a képen jobboldalt levő kocsinak tényleg van ott vezetőfülkéje, hiszen ő az egyik kétirányú az 5-ösön. Egyébként, amíg meg nem jöttek a kétirányú alacsonypadlósok, Duisburgból vettek kölcsön villamosokat erre a vonalra. A fotó a Nieuwezijds Voorburgwalon készült.
És akkor végre csavarogjunk egy jót! A kiindulási pont a Centraal Station, ahol két négyvágányos végállomási hurok várja a tujákat.
A "melyik vágányról mi indul és mikor" c. rejtvény megoldását kijelzők hirdetik.
Az egyik négyvágányos végállomás csúforgalomban. Valami tíz viszonylat végállomásozik itt, van egy kis nyüzsi!
Ami viszont nagyon rosszul működik: a 4-4 felszállóhely villamosai 1-1 vágányon jutnak ki a térről. Csúcsforgalomban garantált a sorban állás! Az egyszerre induló járművek közül az jut hamarabb a kijárat vágányra, aki jobban be bírja dugni az orrát a másik elé - ilyet eddig még nem láttam máshol. Kipróbáltuk: az indulástól számítva 10 perc alatt jutottunk el az első megállóig!
Folytatás: villamosok hidakon, illetve kétirányú, egyvágányú vonalszakasz sétálóutcában!