És végre megérkeztünk Svájc legnagyobb városába (364.000 lakos), a kék-fehér villamosok otthonába! Utóbbiakról eddig képek alapján csak annyit láttam, hogy nem valami szépek, ugyanakkor sokan dícsérték őket, volt bennem tehát némi várakozás.
Hogy Baselhez hasonlóan ez a város is elég dimbes-dombos vidékre épült, az rögtön a szállásra menet kiderült. Aznap már túl sötét volt ahhoz, hogy fotózzunk, másnap viszont rögtön indulás után nekiálltam megtölteni a gépem memóriakártyáját a fentebbihez hasonló képekkel. Ezzel a típussal, a "Mirage"-zsal még fogunk találkozni a későbbiekben, egyelőre csak annyit mesélek róla, hogy nevét arról kapta, hogy egy időben (a hatvanas évek második felében) lett beszerezve a légierő Mirage vadászgépeivel.
A villamoshálózat - az eddigi látottakhoz hasonlóan - itt is méteres nyomtávú, ami azért érdekes, mert 1882-ben az első lóvasút még normál nyomtávval (1435 mm) indult meg.
Zürichben is jópár típussal találkozhatunk, bár az optikai különbségek nem annyira szembetűnőek. A képen egy 85 és 87 között gyártott Be 4/6 látható, mely a Tram 2000 család egyik tagja - ha jól számoltam, hat különböző sorozat készült belőle, némelyiket éppen ottjártunk idején látták el alacsonypadlós középrésszel. Mögötte egy négytengelyes motormellékkocsi látható, melyet "Póni" néven szoktak emlegetni.
Egy ugyanilyen szerelvény hátulról.
A már említett Mirage-ok a Bernben látotthoz hasonló pótkocsit vonszolnak. Ezeket a hatvanas évek elején építették, de érdekes módon öregebbnek néznek ki a korábban gyártott négytengelyes motor-, és az ahhoz tartozó, ugyancsak négytengelyes pótkocsiknál!
Egy ilyen régi pótkocsi belülről. Hasonló tekerős ablakai vannak, mint az UV-nak! A kocsi távolabbi végében látható a kézifék tekerentyűje is. Ami még jellemző az itteni villamosokra: a hátsó ablaknál van egy pedál, mely egy kifelé szóló csengőt működtet. Ez elvileg tolatásnál használatos, de a helybeliek néha poénból is rá-rálépnek.
Bahnhofstrasse, a város legelegánsabb sétáló- és bevásárlóutcája.
Bankok, ékszerészek, divatáruházak szegélyezik...
... középen pedig bőszen rohangásznak a villamosok.
Kilátás a Zürichi-tóra, villamossal.
A Bellevue megálló. Hm, a csomópont elnevezés talán pontosabb lenne...
Egy Mirage érkezik egy laza kis lejtőn. Ez ugyanis itt lazának számít...
... mert ez a meredek. Ahogy látható, ebben a városban is van trolibusz, de - elnézést kérve a "csáposbusz" rajongóitól - azt nem fogom bemutatni.
A Kirche Fluntern megálló, ahol az 5-ös vonal fordul. Magyarországon jelenleg nem szabad lejtőben villamosvégállást építeni - pedig hát működhet az ilyesmi, ahogy a képen elnézem :) A képen látható négytengelyes típus egyébként '59/60-as gyártású, és a "Ponty" necenévre hallgat.
Van hozzájuk illő négytengelyes pótkocsi is!
A 6-os vonal végállomása az előbb látott helyszínnél is magasabban, ahová egy kanyargós utca közepén jut el, körülbelül úgy, mintha a rózsadombi Bimbó utcán járna tuja. A járat a dombtetőn található állatkert előtt pár száz méterrel ér véget egy hurokban, illetve egy csonka- és egy tárolóvágányban. Ezeket siklasztó védőváltók védik - az esetleg megszaladó kocsi így nem tud elgurulni, mert kisiklik, és sín hiányában megáll. Ahogy az aszfaltban levő nyomokat elnézem, szükség van rá!
Az itteni villamosok meglehetősen túlmotorizáltak, ezek a négytengelyesek például 4x85 LE-sek. Összehasonlításképp: az UV 4x50 LE-s. De Zürichben kell is a motorteljesítmény az erős emelkedők miatt!
Egy négytengelyes motorkocsi belső tere.
Folytatás: csuklósok és nosztalgiák...