Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
A favázas szentendrei ezres: az 1074-es

Hm, említettem már, hogy az ezres a kedvenc villamostípusom? Na jó, azt hiszem, már észre lehetett venni :) Mivel az imént belinkelt oldalon már többé-kevésbbé bemutattam a típust, most azonnal a tárgyra térek, azaz a szentendrei múzeumban készített képekre!

Sajnos az 1074-es az utóbbi másfél-két évben itt, a csarnok végében áll, ahol erős szembefény van a kocsi mögött látható ablakok miatt, így nehéz jó minőségben lefényképezni. Azért próba cseresznye... A kocsi a favázas "háromablakos budapesti" villamosforma kiteljesedése: a háromablakos orr-rész ugyan még lapos, de a kocsi oldalfala már nem görbül fölöslegesen, és a tető se laternás, hanem dongaépítésű. Fényszóró még nem volt, a peronon, az ablakon belül volt egy fényvető felszerelve. Az áramszedő kötele kívül volt vezetve.

A küllős kerék, és körülötte a jellegzetes életmentő keret.

Eredetileg természetesen ez a kocsi is acélvázasítva lett az FVV alatt, de 1991-ben visszaépítették olyanra (kinézetileg), amilyen majd' nyolcvan évvel korábban volt.

Az ütköző, a különböző kapcsolószerkezetek, és a légfék tömlői.

Az utastér, mely ma már egzotikumnak számít. Milyen furcsa: a fa belső nosztalgiamenetben "hűűha", forgalomban (UV pót) "na neee" hatású...

Az utastér a másik irányból. Az ablakok elé egyébként árnyékoló spalettákat lehetett húzni, ez egy olyan dolog, amit a mai villamosoknál is újra feltalálhatnának...

Az ablak fölötti kis szellőzőablak-sor és a belső világítás. A kép jobb szélén, a tetőn a kalauzcsengő bőrszíja húzódik.

A vezetőállás (eredetileg nem volt ülés, a járművezetők egy összehajtható kis széket vihettek magukkal, ha nem akartak állni) közepén a fékszelep látható, a jobboldali nagy kerék a kézifékhez tartozik itt is.

A fékkar helye kicsit közelebbről.

A BFZ 75 kontroller: a bal szélen a motorselejtező kapcsoló, középen a menetkapcsoló, jobb szélen pedig az irányválasztó kar.


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra