Az országban repült Trénerek
Hazánkban elsősorban az MHS (lésőbb MHSZ - Magyar Honvédelmi Szövetség) és az RNÁ (Repülőgépes Növényvédő Állomás, később MÉM RSZ) vásárolt Trénereket. Az első, a HA-TRA, mint már említettük, 1960 tavaszán érkezett az országba. Ez a gép még 1959-ben épült, de a tél miatt nem tudták átrepülni az országba. Az MHS még ebben az évben 7 további Z-226T-t vett, ezek -TRB, -TRC, -TRD, -TRE, -TRF, -TRG és -TRH lajstrommal lettek üzembe véve. 1961-ben már Z-326-osokat vett az MHS, ezek voltak a -TRI, a -TRJ és a -TRK. Az 1962-es, számunkra kimondottan sikeres műrepülő világbajnokság után megerősödött a műrepülőélet az országban, ekkor 12 további gép is beszerzésre került (3 darab Z-226T: -TRL, -TRM, -TRN; és 9 darab Z-326 (-TRO, -TRP, -TRR, -TRS, -TRT, -TRU, -TRV, -TRZ, -TRY).
Eleinte a műrepülővilágbajnokságokra való felkészülést, és az ott való részvételt szolgálták a gépek, később általánosan ez lett a motoros kiképzés (akkoriban az alap kiképzés is tartalmazott műrepülő képzést) fő típusa, egészen a Zlin Z-142-esek nyolcvanas évekbeli érkezéséig.
1967-ben újabb Trénerek érkeztek: az MHSZ egy Z-526-ost (-SAA) és három Z-526A-t (-SAB, -SAC, -SAD) vettek. Az RNÁ 1968-ban vásárolt hat Z-526-ost kiképzési célokra: -SAE, -SAF, -SAG, -SAH, -SAI, -SAJ. Mivel a típus itt is bevált, a hetvenes évek elején továbbiak következtek, ezúttal már Z-526F-ek: -SAK, -SAL, -SAM, -SAN, -SAO. Természetesen közben már az MHSZ is a korszerűbb Z-526F-et vette: -SAP, -SAR, -SAS, -SAT, -SAU, -SAV, -SAZ. A műrepülőversenyeken való részvételre együléses gépeket is beszereztek: a -SAX és -SAY jelzésű Z-526AFS-eket, illetve rövid időre egy további gépet béreltek az NDK-tól, ez a -SAW lajstrommal repült itthon.
A hetvenes évek közepén még mindig folytatódtak a beszerzések: a MÉM RSZ '75-ben az -IAA, -IAB, -IAC jelzést kapott Z-526F-eket vásárolta meg. Az MHSZ a kivonásra került Z-326-osok pótlására már az utódmodellt, a Z-726-ot vette, ezek -SDA, -SDB, -SDC, -SDE, -SDF, -SDG jelzéssel repültek.
Érdekes módon, bár az itthon működtetett
57 gép egy jó részét selejtezték, illetve eladták (sokszor külföldre távozott
honfitársaink vették meg őket), a kilencvenes évektől kezdve második reneszánszát
kezdte élni a típus: több, korábban leállított példányt is repülőképesre
újítottak fel. Ez egyrészt annak köszönhető, hogy kevés klubnak, illetve
vállalkozónak áll rendelkezésére a megfelelő összeg, hogy egy mai, műrepülésre
is alkalmas oktatógépet vegyenek (a Z142 is csak korlátoltan műrepülhető,
más pedig nincs), másrészt a Tréner ma is egy ragyogó repülőgép!
A "névsor"
A lentebb látható lista a gyártási számok
sorrendjében tartalmazza a Magyarországon használt Trénereket, ez nem mindig
egyezik meg az országba kerülési sorrenddel. Szintén szerepelnek a listában
az időközben külföldre került gépek is. A képek Tóth Géza, ifj. Badovszky
György, a szerző, és mások gyűjteményéből származnak.
s/n :346
|
s/n :347
gyártási év:1959
lajstromjelzés: HA-TRH
típus: Z-226T
1964. június
28-án Budaörsön lezuhant.
gyártási év:1959 lajstromjelzés: HA-TRG típus: Z-226T (leállítva 1973-ban) A Közlekedési Múzeum gyűjteményében van. |
s/n: 918
lajstromjelzés: F-BSTA -> HA-TRE
típus: Z-326 -> Z-326MF
A nyíregyházi
főiskola tulajdona.
gyártási év:1959 lajstromjelzés: HA-TRD típus: Z-226T (1974-ben leállítva) -> Z-226MS (1995-ben Budaörsön újra üzembeállítva) Jelenleg a Győri Aero Clubnál repül. |
s/n :351
gyártási év:1959
lajstromjelzés: HA-TRF
típus: Z-226T (1975-ben leállítva)
Csehországba került.
gyártási év:1961 lajstromjelzés: HA-TRN típus: Z-226T (1977-ben leállítva) Hangártűzben elégett. |
gyártási év:1961 lajstromjelzés: HA-TRL típus: Z-226T (1975-ben leállítva) -> Z-226MS (1990-ben újra üzembeállítva) A Csepel Aero Club tulajdona, 2001-ben felújítva. |
s/n :625
gyártási év:1961
lajstromjelzés: HA-TRI
típus: Z-326 (1979-ben leállítva)
Jelenleg Nyíregyházán
van, ahol felújításra vár (korábban a szolnoki repülőmúzeum gyűjteményében
pihent).
gyártási év:1961 lajstromjelzés: HA-TRO typ: Z-326 (1979-ben leállítva) A Közlekedési Múzeum gyűjteményében pihen. |
s/n :830
gyártási év:1963
lajstromjelzés: HA-TRP
típus: Z-326
1973. szeptember
30-án Szegeden lezuhant.
s/n :831
gyártási év:1963 lajstromjelzés: HA-TRR típus: Z-326 (1976-ban leállítva) Hangártűzben elégett. |
s/n :832
gyártási év:1963
lajstromjelzés: HA-TRS
típus: Z-326
1968. augusztus
20-án Szolnokon lezuhant
gyártási év:1963 lajstromjelzés: HA-TRT típus: Z-326 (1979-ben leállítva) -> Z-326M (1992, Csehszlovákia) A Délvidéki Aero Club tulajdona, Szegeden üzemeltetik. |
s/n :834
gyártási év:1963
lajstromjelzés: HA-TRU
típus: Z-326
1964. június
1-én Ausztriában összetört egy (sikeres) disszidálási kísérlet közben.
s/n :835
gyártási év:1963 lajstromjelzés: HA-TRV típus: Z-326 1964-ben Budaörsön kényszerleszállás közben javíthatatlanul összetört. |
s/n :836
gyártási év:1963
lajstromjelzés: HA - TRZ -> N526GZ
típus: Z-326 (1980-ban leállítva)
1986-ban az USA-ban élő Sommer Zoltán
megvásárolta.
s/n :1012
gyártási év:1966
lajstromjelzés: HA-SAA -> N526MG
típus: Z-526
1987-ben adták el Amerikába, ahol Gombos
Géza vette meg.
s/n :1053
gyártási év:1968 lajstromjelzés: HA - SAE -> N112TM -> N526AS típus: Z-526 1982-ben eladva az USA-ba |
s/n :1057
gyártási év:1968 lajstromjelzés: HA-SAG típus: Z-526 1977. október 5-én Nyíregyházán összetört. |
s/n :1062
gyártási év:1968
lajstromjelzés: HA-SAH
típus: Z-526 (1979-ben leállítva)
Csehországba került.
s/n :1064
gyártási év:1968 lajstromjelzés: HA-SAI típus: Z-526 1978. augusztusában Nyíregyházán kigyulladt. |
s/n :1065
gyártási év:1968
lajstromjelzés: HA-SAJ ->
N104GC
típus: Z-526
Eladva az USA-ba.
s/n :1095
gyártási év:1969 lajstromjelzés: HA-SAK -> N526JB típus: Z-526F 1982-ben eladva az USA-ba. |
s/n :1098
gyártási év:1969
lajstromjelzés: HA-SAL -> N526CG
típus: Z-526F
1982-ben eladva az USA-ba.
s/n :1184
gyártási év:1972
lajstromjelzés: HA-SAN
típus: Z-526F
1974. február
13-án Nyíregyházán lezuhant.
gyártási év:1972 lajstromjelzés: HA-SAO -> N526GC típus: Z-526F 1984-ben eladva az USA-ba, Nagy János tulajdona volt, 2000-ben lezuhant. |
s/n :1241
gyártási év:1972
lajstromjelzés: HA-SAP
típus: Z-526F
1990. június
30-án egy ausztriai repülőbemutatón összetört.
s/n :1242
gyártási év:1972 lajstromjelzés: HA-SAR -> OE-CSA típus: Z-526F 1987-ben eladva külföldre, jelenleg Ausztriában üzemel. |
s/n :1243
gyártási év: 1972
lajstromjelzés: HA-SAS
típus: Z-526F
1977. szeptember
4-én Sikondán összetört.
s/n :1288
gyártási év: 1974
lajstromjelzés: HA-IAA -> N526Z
típus: Z-526F
1986-ban az USA-ba eladva.
gyártási év:1974 lajstromjelzés: HA-IAB -> N526ZL típus: Z-526F 1984-ben az USA-ba eladva. |
s/n :1291
gyártási év:1974
lajstromjelzés: HA-SAT
típus: Z-526F
1983. május 14-én
Érden lezuhant.
gyártási év:1974 lajstromjelzés: HA-SAU típus: Z-526F Az MRSZ gépe, Budaörsön üzemel (2002 tavaszán balesetet szenvedett, szárnyat kellene cserélni rajta). |
s/n :1294
gyártási év:1974 lajstromjelzés: HA-SAZ típus: Z-526F 1985. auguszus 2-án Kiskunfélegyházán rácsapásból felvétel közben háthelyzetbe került és lezuhant. |
gyártási év: 1967 lajstromjelzés: HA-SAB típus: Z-526A (1973-ban leállítva) |
s/n :1020
gyártási év: 1967 lajstromjelzés: HA-SAD típus: Z-526A 1977. június 24-én Budaörsön összetört. |
s/n :1308
gyártási év: 1974
lajstromjelzés: HA-SAX -> N526AF
típus: Z-526AFS
1986-ban eladva az USA-ba.
gyártási év: 1974 lajstromjelzés: HA-SAY -> N526ZZ típus: Z-526AFS 1986-ban az USA-ba eladva. |
s/n :1333
gyártási év: 1974
lajstromjelzés: HA-SDA
típus: Z-726
1995. október
14-én Péren alacsonyan végzett orsóban a földnek csapódott.
s/n :1334
gyártási év: 1974 lajstromjelzés: HA-SDB típus: Z-726 1981-ben Csorvásnál lezuhant. |
s/n :1335
gyártási év: 1974
lajstromjelzés: HA-SDC
típus: Z-726
1977. március
18-án Gyöngyösön túlhúzott földközeli fordulóban lezuhant.
gyártási év: 1977 lajstromjelzés: HA-SDE típus: Z-726 Jelenleg is üzemel. |
s/n :1359
|
Amint az a listából látszik, alig több, mint egy tucat Tréner maradt repülőképesen az országban. Ez jórészt arra vezethető vissza, hogy az MHSZ a hatvanas-hetvenes években azonnal leselejtezte a gépeket, ha kirepülték a műrepülhető üzemórákat. Sőt, volt olyan gép, amit még műrepülhető órákkal leállítottak, amikor a karbantartás egyszerűsítésére hivatkozva egy-egy egész sorozatot típusselejtnek minősítettek. Ezeknek a gépeknek egy része (pl. -TRL, -TRM, -SAF, -SAM) a kilencvenes években "támadt fel", amikor szükség lett a még repülhető állapotra hozható kétülésesekre. Néhány gép korszerűsítésen esett át (pl. a -TRA és a -TRD új, M-137A motort és automata légcsavart kapott, így Z-226T-ről Z-226MS-re módosult típusjelzésük; de a -SAC is hasonlóan lett Z-326A-ból Z-326AM), mások megmaradtak eredeti állapotában (pl. a -TRM, melyben még több száz műrepülhető óra volt, vagy a -SAF, ami időközben külföldre került). A nyolcvanas években az Aeroimpex nevű cég igen sok Trénert vett meg olcsón, ezeket újra üzembe állították, és nagy részük azóta is repül, általában az USA-ban. Milyen jól jönnének ma ezek a gépek a hazai pilótaképzésben! Mindezeken túl az is előfordult, hogy külföldről érkezett egy-egy Tréner az országba (az új HA-TRE, -SAW).
Tovább a Trénereket
ábrázoló újság címlapok oldalára
Tovább a részletes
képek oldalára