Prága repülős kincsei V.

    Előző oldal

    Így jár az, aki nem jegyzetel (és nem is kattint rá egy képet a feliratokra): nem tudom mi ez a gép, de jellegzetes "Walter Minor orra" van. Lehet, hogy ő az L-40 "Meta Sokol" egyik prototípusa.

    Őt viszont felismerem: a német Fiesler-156 "Storch" (avagy "Gólya") cseh gyártású változata (K-65 "Cap"). Ez a kis masina híres volt hihetetlen rövid fel- és leszállási képességeiről. És úgy látszik a háború végén ezt is gyártották Csehországban...

    Jak-11 oktatógép; a Magyar Légierő "Ölyv" néven használta. A hatalmas csillagmotor nem sok kilátást enged a földön előre nézve...

    Ugyanő hátulról...

    ... és a gép motorja.

    Őt alig vettem észre: L-60 "Brigadyr" munkagép. Annak idején megpróbálták Magyarországon is bevezetni a mezőgazdasági repülésbe, de a motorja túlságosan gyengének bizonyult. Ezen felül vontatásra használták, de hamar kiszorították más típusok.

    Ennek a könnyű helikopternek úgy tűnik, hogy az orrában van a hajtóműve, emiatt úgy néz ki, mint valami rovar, vagy mint Darth Vader maszkja...

    Ezen a helyen újra és újra rá kellett jönnöm, hogy mennyire szeretem a cseh tervezésű és gyártású repülőgépeket: az L-200D "Morava" szintén nagy kedvencem, pedig nem is láttam túl gyakran repülni. Egyszerűen csak szép!

    Szerintem ő az egyik legérdekesebb kétmotoros kisgép. A motorjai (M337) amúgy szintén a hathengeres Walter Minor továbbfejlesztéseként jöttek létre.

    Ő csak lóg itt: egy Aero 45.

    Ennek a gépnek változataiból otthon több is látható múzeumokban (Budapesten és Szolnokon).

    Ami hihetetlen (bár logikusan hangzik): a cseh ipar helikoptereket is tervezett! Ennek a HC-2 jelzésű jószágnak a kormányzási módja külön figyelmet érdemel: a botkormány a legrövidebb úton, közvetlenül állítja a rotor állásszögét...

    Testvére, a HC-102 se bonyolultabb! Ezzel a pisze orral a gépek úgy néznek ki, mint valami Walt Disney rajzfilmfigurák :)

    Kis ugrás: Jak-17-es sugárhajtású vadász a II. világháború utáni korszakból. Jellegzetes megoldás, ahogy a hajtómű az orr-rész alatt van, azaz a pilótafülke vonalában már a kiömlőnyílás található, ez bizonyára nem tett jót a farokrésznek, mely telibe kapta a hőt...

    Érdekes, hogy nálunk nem rendszeresítették ezeket a korai, nem túl sikeres "lökösöket", bár ezt a gépet is csak kipróbálni hozták ide.

    Annak idején még a MiG és a Lavocskin iroda is készített hasonló elrendezésű gépet, ezek közül Jakovlevé maradt fenn. A MiG pedig elkészítette a MiG-15-öst, ami ezekre mind rávert pár kört...

    Az első rendszeresített sugárhajtású vadászt ki más is készíthette volna, mint Németország a második világháború alatt? A Me-262 előremutató konstrukció volt, az amerikai és szovjet repülőgépgyárak a háború vége után még sokáig loptak belőle, különösen az áramlástechnikai részeket...

    A cseh ipar sorozatban gyártotta a gépet (Avia S-92), a légierejükben repült is.

    A korai sugárhajtómű metszete.

    Jak-23, az imént látott Jak egy későbbi változata, tőle jobbra egy MiG-19 látható, felettük pedig vitorlázók. Zsúfolt a légtér...

    Következő oldal: Mi-2, Mig-21F13, Piper "Cub", valamint egy kisebb rakás további MiG


    Vissza...
    vagy
    Levelet írhatsz...
    vagy
    Belefirkálhatsz a vendégkönyvbe