Jártamban-keltemben vasúti fotók 9.
Szaktudás híján nem túl komolyan véve a dolgot :)

Végre valamiben kezdjük utolérni Svájcot: a vasútbarátság az utóbbi években drága hobbi lett, ha valaki nem diák vagy nyugdíjas. Mivel én egyik se vagyok, a vonattal utazgatás helyét átvette a sínek menti ácsorgás, vagy a más ügyek kapcsán valahol járás keretében elkövetett sínközelbe tendálódás, és ott az exponálógomb nyomogatása. Egyébként ez se olyan rossz dolog, legfeljebb marad pár száz kilométernyi sín Magyarországon, ami kénytelen lesz úgy leélni a nem is létező életét, hogy soha nem utaztam rajtuk...

Dízelvontatásos nyár
A Csepeli Szabadkikötő tolatómozdonyai
Mozdonyokra fixálva
Vegyesfelvágott
Kicsi, nagy, még nagyobb

A jobb oldali képen egyébként a környezetbarát városi vasút budapesti bemutatópályáját látjuk (még pontosabban Zuglót), ahol is egy napsütéses délutánon a lajosmizsei vonatot a Csörgő lerobbanása miatt egy "klasszik" Szergej vontatta.

Dízelvontatásos nyár

A tapolcai gyorsvonatok egy részét 2011-ben is remot Szergejek vitték, de a program annyiban változott, hogy most teljesen elkerülték Székesfehérvárt, az évek óta nem használt Börgönd-Szabadbattyán vonalon át.

Ez alkalomból Intersziti beszélt rá egy egész napos autós fotótúrára, ami azt jelenti, hogy az ember reggeltől estig sokat mászik a zöldben, ösvényeken, földutakon, plusz sokat várakozik, hogy néha csináljon egy-egy képet :) De azért megérte!

Itt pedig az elmúlt években felújított, végre normálisan járható Pusztaszabolcs-Börgönd(-Székesfehérvár) szakaszt láthatjuk, Szergej helyett Csörgővel.

A két gyors közti időt a környék többi vasútvonala, például a sárbogárdi mentén lehetett eltölteni, lásd balra. Jobboldalt Agárd látható, melynek 40-es években épült állomásépületét a fehérvári vonal felújítása miatt lebontották (túl kevés hely maradt a peronon a nagyobb sebesség alkalmazásához ("elsodrási határ")), és keskenyebben gyakorlatilag újraépítették. Aluljáró is lett, bár ekkor még dolgoztak rajta, úgyhogy mindenki arra ment, amerre látott.

Ein bisschen Plattensee muss sein: balra szergejes gyorsvonat Fűzfő és Kenese közt, jobbra egy Desiro, amint éppen behalad a gyakorlatilag csak hangulati célokat szolgáló (az ember az alagútból kihaladva láthatja meg először a tavat...) akarattyai alagútba. Igényes a korszerű jármű végén a pléh (?) zártárcsa, ami nélkül Magyarországon nem közlekedhet vonat (kivéve, ha elfelejtik, vagy a vonat rossz végén hagyják). Ha lenne mágneses lebegővasútunk, arra is rá kellene buherálni egy kampót, hogy legyen hova feltenni....

Jött egy fürdős vonat is, némi meglepetésemre gyeseves Schlieren kocsikkal.

Ezek a képek egy másik alkalommal készültek, a Déliben, illetve Budafokon. Meg kell hagyni, markánsak ezek a szovjet nagyvasak!

A Csepeli Szabadkikötő tolatómozdonyai

A 2011-es nyári szabadságomat otthon töltöttem; a dízelvadászat mellett az egyik legfontosabb esemény egy csepeli szabadkikötős látogatás volt.

Ha már ott voltam, a telep mozdonyparkját is lefotóztam, legalábbis azokat, amelyek olyan helyen álltak, hogy rájuk lehetett látni. A "Gokart" (M32/A28) sorozatról úgyse nagyon volt eddig képem,. Jópofa kis Ganz tolatómozdonyok, és gyakorlatilag semmit sem tudok róluk...

Iparvasúti Daciájuk és Zetorjuk is volt. Ilyesmi se gyakran kerül az objektívem elé!

Mozdonyokra fixálva

Egy berlini vagy bécsi pályaudvarhoz képest a budapesti pályaudvarok forgalma színpompásnak mondható:

Baloldalt például a hátul bujkáló V43-as mellett némi erődemonstrációt láthatunk: a mozdonyfordulók miatt némely vonatot két mozdony visz, hogy aztán majd külön jöjjenek vissza. Ilyenkor kétszer 6400 kilowatt mozgat 4-5 kocsit :) Jobbra: a Siemens Taurus/1047/újabban 470-es sorozata nem csak MÁV-os (MÁV Trakciós) színekben tűnik fel, hanem az osztrák államvasutak pirosában is. Szó szerint tükörként csillog a fényezése... Mellette egy vadonatúj TRAXX-ot láthatunk - egyet abból a 25-ből, amit sikerült vásárolni.

Néha gépmenet-spórolás, néha műszaki hiba miatt, de a fentebbi képen látható kétmozdonyos felállás nem annyira ritka - most négy ilyet mutatnék be videón. A dupla Taurusos vonat az elején - ahogy az előbb írtam - a menetrend miatt jár így, gondolom az azt követő Taurus+TRAXX is, a Szergej pedig a lajosmizsei inga Csörgőjének elfekvése miatt járt Zuglóban, lásd az oldal tetején levő képet. Hogy az első jelenet dupla Szilis vonatja miért alakult így, azt viszont nem tudom.

Baloldalt: amikor még csak 1-2 TRAXX volt az országban, és én csak azért, hogy lekapjak egyet, képes voltam kiállni az esőbe. Jobbra: 8-9 évvel ezelőtt Lausanne-ban - csak hogy valami egzotikusat is lássunk :)

Többé-kevésbé véletlen találkozások a MÁV (akkor még) bejáratós új mozdonysorozatával, a 480-assal, azaz a Bombardier TRAXX-szal.

A V43-as jövőre már 50 éve lesz velünk, és nem úgy néz ki, hogy gyorsan le tudja váltani őket a MÁV. Még jó, hogy annak idején gyakorlatilag a legjobbak tervezték a típust! Ez - mivel a szovjet ipar épp nem ért rá, a magyar pedig fejletlen volt - a következő jónevű ("Arbeitsgemeinschaft für Planung und Durchführung für 50 Hz Bahnelektrifizierung") német-belga-francia-svájci-mittudoménmilyen csapatot jelentette: Siemens-Schuckert, Krupp, Krauss-Maffei, Alsthom, Brown-Boveri, ACEC, AEG, Jeumont, Oerlikon, Schneider-Westinghouse, La Brugeoise et Nivelles, SFAG. Persze ma már nekik se ilyen lenne a modern villanymozdonyról alkotott elképzelésük :) Baloldalt a pár évvel ezelőtti aktuális festést láthatjuk, jobbra pedig a hatalmas újításokat tartalmazó jelenlegit...

... illetve ez nem teljesen igaz, mert azóta már nem V43-nak hívják a sorozatot, hanem 43x-nek, lásd baloldalt. Ugyanaznap viszont a jobboldalt látható Gigantot még az eredeti jelzésével kaptam el.

Reklámfilm a sokoldalú, széles körben felhasználható, ezen túl funkciódús, ráadásul univerzális V63-as sorozatról ;)

Egyébként tényleg imádom a Gigantokat, van egyfajta megjelenésük!

Éppen-arrajártam-és-nálam-volt-a-kamera jellegű felvételek tehervonatokról Budapest környékén. Ez az a műfaj, ahol a legnagyobb változatosságot látni, hiszen szó szerint tucatnyi operátor üzemeltet szintén tucatnyi típust. Dízel, villany, magyar mozdony, külföldi mozdony, külföldi mozdony magyar kézben, stb.

Vegyesfelvágott

Balra a magyar rögvalóság: korszerű svájci motorvonat, amire a kavicsról lehet felszállni egy olyan állomáson, ahol - mivel a régit átalakították múzeumnak - perpillanat egy konténer funkcionál pénztárként és váróteremként (egyébként Gödöllőről van szó). Félreértés ne essék, a királyi váró valóban nem való aktívan használt MÁV váróteremnek (illusztráció, hogy miért nem), de azért valami kulturált épület nem ártana ide, mert biztosan több utas jár erre, mint turista, és ezt meg kellene becsülnie a vasútnak. Jobbra: sose bírom követni, hogy a 3 darab Ganz IC motorvonatból éppen hány üzemképes, és merre jár, de ha találkozok eggyel, mint ezzel itt a Nyugatiban, mindig le kell fotóznom.

Baloldalt: BDbh jelzésű poggyász- és bicikliszállító kocsiból talán kettő van összesen szolgálatban, ezért sose láttam még, hogy hogyan működik a beléjük épített kerekesszékes lift. Hát így. Csak nekem tűnik kicsit sufnituningnak? Jobbra: a nagy sárga izék mindig érdekesek, még akkor is, ha nem tudom, mit is látok. :) Ránézésre valamilyen pályaépítő/fenntartó gép, a helyszín pedig Kőbánya-felső.

2011 októberében adták át a Keletiben az új nemzetközi jegypénztárt.  Nagyon ideje volt már, mert a régi úgy nézett ki, ahogy baloldalt láthatjuk. Nem hiszem, hogy jelzőket kellene mondanom rá, gondolom épp elég errejáró megtette ezt (köztük nagy számban külföldi turisták). Jobboldalt a hozzá tartozó "várót" láthatjuk.

Az "ez+az" kategóriából nem maradhat ki a cse'szlovák idők legviccesebb kinézetű villanymozdonya, a tehervonati szerepben immár nálunk is mindennapos Laminátka. A szlovák operátorhoz tartozó gépeket nem remek esztétikai állapotuk miatt kell szeretni.

Három percnyi vegyes járműparádé Kelenföldön - Talenttől FLIRT-ig, Desirótól Hernyóig, Taurustól Szilin át TRAXX-ig és Szergejig, ASEA-ig és Laminátkáig. Ha gyerekkoromban ilyen színes forgalom lett volna itt, ma tutira nagyon kemény vasútmániás lennék!

És most egy kis Belgium: motorvonat baloldalt Brüsszelben, motorkocsi jobboldalt Charleroi-ban. Ahogy látható, a belga vonatokat se a szépségükért kell szeretni.

Baloldalt az ún. 3G IC-kocsik egy I. osztályú példánya belülről. Szerintem borzasztóan félresikerült a dizájn: kicsit se tűnik modernnek, a fából faragott kihajtható asztal meg különösen adott egyet az egységes műanyagkinézetnek, ami viszont a kelleténél sokkal műanyagabbra sikerült. Tudom, csak felújítás volt, de azért felújításból is kijöhetne valami klassz. Jobbra: ukrán hálókocsi a Keletiben, csak úgy.

Kicsi, nagy, még nagyobb

Ezt a minivonatot a veresegyházi Medvefarmon láttuk. Sajnos csak statikus kiállítási tárgy, pedig elvileg működőképes attrakció lehetne. Ha jól emlékszem, valahol Miskolc környékén működött, aztán ellopták/megrongálták a pályát, akkor a vonatot a lillafüredi vasút telepére menekítették, onnan kerülhetett ide. Ha valaki ismeri a pontos sztorit, segítsen ki vele!

A mátrafüredi kisvasutat rengetegszer láttam gyerekkoromban, de sose utaztunk vele. 2011-ben végre ennek is eljött az ideje:

2011. október-november fordulóján négy napon át gőzvontatású vonat közlekedett a Mátravasút vonalain. Ezen a videón a Gyöngyös-Mátrafüred szakaszt járjuk be, sok füsttel és gőzzel, pernyével és sípolással.

Baloldalt: a biztonság kedvéért ez a C50-essel fogatolt nosztalgiakocsi is a telepen várakozott (legalábbis amíg a vonatra várakoztunk, valami ilyesmiről beszéltek egymás közt a vasutasok, hogy tartaléknak kihozzák), de nem volt szükség rá. Jobbra: a jellegzetes, kályhával tüzelt személykocsi, amivel utaztunk.

Az előbb látott, Gyöngyi névre hallgató gőzös után ugrunk egy nagyot a Füsti szobormozdony-soráig. A baloldali, 303-as gőzmozdony egy két darabos, végül csak kísérletinek bizonyuló sorozat egyetlen fennmaradt példánya a 40-es/50-es évekből. Jókora dög, elvileg 120-szal is mehetett volna, de sok gond volt vele, ezért hamar (61/62-ben) selejtezték. Jobboldalt két idegen eredetű mozdony: a 411-es, azaz a "Truman", melyet az amerikai hadsereg boltolt el nekünk a világháború után (nem is keveset: ötszázat), mellette pedig a németek 52-es sorozatú, nálunk 520-asnak hívott háborús mozdonya, mely a Szovjetunión át került hozzánk, későn és kisebb számban (és persze már az ő szájuk íze szerint átalakítva). Mindkettő utolsó példányait a nyolcvanas években selejtezték; érdekes, hogy a rövid időre, leegyszerűsített kivitelben épített mozdonyok milyen sokáig bírták ott, ahol a finom, modernnek tervezett gépek elvéreztek...

Két archív kép a Füstiből: balra az osztrák Kék Villám dízelmotorvonat, jobbra pedig (talán) egy M38-as tolatómozdony.

Az oldal végén: két percnyi vonatindulás és tolatgatás 2011 borús nyarán, a Keletiben. Keleti és nyugati mozdonyok, no meg némi érdekes vágányállapotok :)


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez