Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
vasút
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Tour de Trams IV.
Lausanne, Montreux, Bern

Előző oldal

Ez a mostani utazgatás tulajdonképpen azért történt meg, mert Intersziti valahol olvasta, hogy meg fog szűnni a Lausanne-i fogaskerekű metró, amit ő még mindenképpen meg akart nézni. Erről a városról gyakorlatilag semmit sem tudtam közlekedésileg, így hagytam magam meglepni.

Lausanne

Tulajdonképpen nem is egyszer, hanem rögtön kétszer is jártunk itt: egyszer Zürichből Genf felé tartva álltunk meg a "Ficelle" (a helyiek így becézték földalatti fogaskerekűjüket) miatt, ami annyira megtetszett nekünk, hogy az a másfél óra nem elégítette ki utazgathatnékunkat. Így hát két nap múlva visszajöttünk. A két látogatás képeit keverve mutatom be, nincs értelme az alkalmakat szétválasztani.

Nos: ha az ember kilép a Lausanne-i főpályaudvarról, és átvág egy kicsit kaotikus téren (esetleg aluljárózik), akkor egy épület "alagsorában" ezt fogja egyszercsak látni: az M2-nek nevezett vonal (logikus módon) Gare nevű megállóját. De mi is ez pontosan?

Nos, az egyik vágányon egy (igazából kettő) mellékkocsi+mellékkocsi+mozdony összeállítású fogas közlekedik a Genfi-tó partján levő Ouchy városrész és Lausanne kvázi-belvárosa, Flon közt...

... a másikon pedig egy ilyen kéttengelyes izé járkál fel-alá, csak a pályaudvar és a belváros között. Ennek a döcögénynek érdekessége, hogy a vezető oldalra néz ki a kocsiból, és míg hegyirányba lát valamennyire, lefelé teljesen tükörből vezet. Nem igazán irigylem az itt dolgozó járművezetőket, mert maga az út talán két perc - ezt naponta ki tudja hány százszor megtenni nem lehet valami szórakoztató! Az alagút nagyrészt régi építésű, boltozott, de vannak benne modern, vasbeton gerendás részletek is, gondolom ezek később kerültek oda. A sebesség 30 km/h körül lehet, de ez a kis vacak olyan robbanékonyan lő ki, hogy többnek tűnik!

És ez itt a tulajdonképpeni M2, melynek "szabadtéri" szakasza is van. A vonal eredetijét 1877-ben nyitották meg a tóparti Ouchy és  Flon között, majd két évvel később kiépítették a Flon és a pályaudvar (Gare) közötti ingajáratot, mely végig párhuzamosan halad a fővonallal (de csak üzemi kapcsolat van köztük). Akkor az üzem még kötélvontatású (sikló) volt; 1954 és 58 között alakították át két részletben fogassá. Ezek a járművek azóta szolgáltak itt.

A vonal közepén, Montriond-nál van az egyetlen forgalmi kitérő, ahol a nagy padlómagasságú járművek érdekes megoldással közelíthetők meg: a baloldali vágány mélyebben van, a másik irány burkolt vágányai szolgálnak peronul, míg az ellenkező iránynak feljebb van a rendesen magasított peronja. Az utasok elgázolását úgy akadályozzák meg, hogy az automata ajtók csak akkor engedik be őket a peronként üzemelő vágányrészre, ha a másik szerelvény már megállt.

Az egyvágányú szakasz.

Egyébként nem kell megijedni: bár a fogaskerekű üzem eltűnik, a vonal megmarad, sőt, hosszabbodik: ezen a felső végállomásnál készült képen alul, a gödörben látható is az alagút új építésű folytatása. A "Ficelle" (ez a név egyébként madzagot jelent, a régi siklóra utalva) az új szakasz üzembevételétől kezdve gumikerekű automata metróként fog fog üzemelni. A régi járművek valószínűleg Franciaországba kerülnek.

Egyébként nem semmi ez a belváros: az ember felmegy több száz méterrel a tó fölé, erre ott egy ekkora szakadékot talál a város kellős közepén, az utak meg viaduktokon futnak!

Intersziti még egy dolog miatt akart nagyon idejönni: a pótkocsis trolik miatt. Hasonlót ugyan két éve már láttunk Luzernben, de itt most...

... azoknál régebbi pótkocsik is üzemben voltak.

... nekem viszont jobban tetszett ez a kisvasút (LEB - Lausanne-Échallens-Bercher), mely egy tipikus svájci vicinális: a városon kívül zárt pályán megy, a külvárosban pedig az utcák szélén. Mi több, a belvárosba már alagútban jut el. Ami nekem még nagyon bejött: ahol felszálltunk, feltételes megállóhely volt. Meg kellett nyomnunk egy gombot, amitől elkezdett villogni egy lámpa, jelezve a közeledő vonat vezetőjének, hogy utas van, tessék megállni.

Ja igen, jártunk Montreux-ben is, ahol nekem a város mediterrán jellege és fekvése tetszett a legjobban, a többiek viszont ezekért a csúnya csáposbuszokért, melyek a Genfi-tó partján járnak Villeneuve és Vevey közt, is odavoltak.

A kiegészítő információkért köszönetet szeretnék mondnani "kontroller"-nek!
 

Bern

Nos, izé. Bernben tulajdonképpen nem is álltunk volna meg, de volt egy meggondolatlan kérdésem útközben, hogy ha már úgyis arra megyünk, nem lenne-e időnk leszállni, és körülnézni (megint). Időnk lett, de némi szem elől tévesztési malőr és aprópénz-hiány miatt végül semmivel se tudtunk utazni. A fényképezéshez meg túl sötét volt, ezért a képek többsége nem sikerült jól :(

Azért azt ismét megörökítettem, ahogy ezek a "szerencsétlen" svájciak össze bírják egyeztetni a történelmi városrészeket a tömegközlekedéssel. Ezen a kapun például villamos és troli is átmegy.

Féligalacsony-padlós Vevey-DUEWAG csuklós a sok száz éves Zytglogge előtt kanyarodva. Ha minden igaz, régen itt egyenesen is ment tuja, de ma már csak a trolibusz jár arra.

Egy Combino, aminek szerintem továbbra is jól áll ez a piros!

Kicsit elmosódott ez a kép, de azért érdekes: ezt a Combinót a Siemens már szanálta, azaz elvégezte rajta azokat a változtatásokat, melyek megakadályozzák a vázszerkezet idő előtti repedéseinek kialakulását. Kár, hogy nem tudtuk kipróbálni, mert azt mondják, az átalakított kocsik szebben/jobban futnak az eredetieknél!

A szűkebben vett belváros széléről indul ez a villamos-szerű helyiérdekű vasút. Két éve még tekerővásznas viszonylatjelzője volt a szélvédő fölött, most már ő is mátrixos kijelzőt kapott. Ez egyébként most komoly tendencia, Baselben a legrégebbi pótkocsikat is elkezdték ilyenekkel ellátni!

A fájdalmasan rövid beszámolót egy újabb "régi" csuklóssal fejezem be. A képen nem igazán látszik, de a villamos itt épp egy viadukton halad át. A berni tömegközlekedési hálózat nem kimondottan nagy (mivel a város sem az), de fekvése és történelmi jellege miatt bőven megér egy vizitet!

Következő oldal: Innsbruck, egy kicsit bővebben


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra