Új villamossal az új vonalon
Click here for the English version / Hier geht's zur deutschsprachigen Version
Kocsiszínben állva már láttuk Szeged új alacsonypadlós villamosát, a lengyel PESA 120Nb-t, de Ícével meg akartuk nézni működés közben is.
2012 első napjaiban még csak tanulómenetekről lehetett szó, ami azt jelentette, hogy a nap nagy részében az első kocsi fel-alá járt az 1-es és 2-es vonalakon. Itt éppen a Kossuth Lajos, illetve a Boldogasszony sugárúton látjuk.
A nagyállomás előtti tér fél éve még így nézett ki, ami csak kicsit volt rosszabb, mint az, ahogy működés közben kinézett, a mindenütt spontán leparkoló autókkal, az őket kerülgető buszokkal és a tömegközlekedés illetve nevezett autók felé minden irányba utat törő emberekkel - ehhez képest nagyon tetszik, ahogy most kinéz.
Baloldalt: a szerintem kicsit gépsonka-tömbre hasonlító tuja az 1-es másik végállomásának hurokvágányán Rókus pályaudvar előtt. Jobbra: a 2-es Csongrádi sugárúti végállomása, ami 2010 júniusában még így nézett ki. Ezen sorok írásakor úgy tudom, ezen az új vonalon márciusban fog megindulni a menetrend szerinti forgalom.
Füves vágány, emelt peron, alacsonypadlós villamos - nagyot fejlődött Szeged tömegközlekedése az elmúlt tíz évben! Aki nem érti, mire gondolok, nézze végig Baracsy Ákos fotóit 2000/2001 környékéről!
Megint egy kis 2-es, illetve egy fotó a PESA végében levő tolatópultról. A kis képernyőn a kocsi háta előtti (meg fából vaskarika, világos:) rész képe látható, ahová esetleg a vezető nem lát eléggé oda (van-e valami a sínen, nem guggolt le kisgyerek/kiskutya az ablak vonala alá, illetve ha csatolnak, akkor itt láthatja, mennyi van még pontosan a másik kocsiig). A kamera a hátfal tetején, középen látható kis hupliban van.
A járgány utasként is tetszett, ráadásul a futási tulajdonságai is elég jók voltak - például annak ellenére nyugodtabban futott egyenesben a Tatráknál, hogy elméletileg egy magaspadlós, rendes forgóvázas járműnek (már hogy a Tatrának) jobbnak kellene lennie abban. A multicsuklós jelleg se feltűnő ívben futáskor.
Baloldalt: a 2-es busz el fog tűnni a Rókusi körútról, ha megindul a 2-es villamos, úgyhogy gyorsan megörökítettem. Jobbra: a 8-as troli belvárosi végállomását se fotóztam még le. Ez a vonal 2006-ig csak a Szent István térig járt (itt jegyzem meg: az is milyen klassz hely lett!), aztán ideiglenesen, buszokkal a Dugonics térig, míg 2010-ben meg nem nyitották a hosszabbítást idáig, immár madzaggal.
A múltkor az 1-es villamos belvárosi részét éppen felújították, most megnéztük, milyen lett. Baloldalt: a Széchenyi téri megálló két vágánya közti fa szerencsére megmaradt. Jobbra: a Kelemen László utca, ahol úsztatott lemezes pálya épült - a síneket befoglaló pályalemez és az utca többi része közt rugalmas vibráció-csökkentő réteg van. Hasznos dolog az egy ilyen szűk utcában!
Jellemzően hétvégén szoktam Szegedre eljutni, úgyhogy most nagyon élveztem a munkanap délutáni forgalmat. A Tisza Lajos körúti közös tömegközlekedési sáv ilyenkor rendesen megdolgozik a pénzéért, de a kezdő snittben a Híd utcai forgalom se piskóta!
A délutáni/esti tanulózás folyamán a 3-as vonalra is eljutott a PESA. Baloldalt Tarján végállomáson látjuk, jobbra a Kálvária téren. Mindkét helyszín az utóbbi években épült át: előbbi kétvágányos hurokvégállomás lett a régi kettős csonka helyett, utóbbin régen csak egy kitérő volt, melyet egy hosszabb kétvágányú rész váltott le - lassan már alig emlékszem, mennyit vártunk itt anno a szembejövő tujára.
A PESA belső tere is klassz. A futómű feletti székeket kicsit befelé kellett forgatni, de mivel ez nem forgóváz, hanem "fix" futómű , a dobozok kisebbek lehetnek.
Baloldalt: a műszerfal eléggé high-tech (többek közt azért is, mert visszapillantó tükrök helyett kamerák vannak). Jobboldalt egy látványos részlet: az ajtók feletti kék fényű LED-ek, melyek csukódáskor pirosra változnak. Ha pedig leoltják a belső tér lámpáit, elsőrangú hangulatvilágítást kapunk :)
A százaska Vadaspark végállomás deltájában (balra), illetve a pályaudvarhoz vezető Gőz utcában. Utóbbi képet azért csináltam, hogy elképzelhessük, milyen lenne a pesti 65-ös villamos, ha még mindig létezne, és kéttengelyesek helyett alacsonypadlósok járnának rajta :)
Fotósétánkat a pályaudvarnál fejezzük be. A két egymás melletti peronnál az is látszik, hogy mennyivel vastagabb a PESA, mint a meglehetősen sovány Tatra.