Vasút(ment)i csavargások osztrák földön

Az elmúlt két évben többször is jártam vonatfotózási céllal Ausztriában. Például útban Csehország felé, Pozsonyból átugorva, útban Pozsony felé, egy másik Pozsonyba vezető vonal mentén, útban megint Csehország felé... és annak ellenére, hogy ezek az utak már szerepeltek az oldalon, még mindig van mutogatnivaló képem :)

2017 júniusában például Wachauban jártam. Nem is akárhogy: Nohab-vontatással! Igaz, élményvonattal mentünk, ami azt jelenti, hogy nem a szerelvény összeállítása vagy a vontatójármű számított, hanem az úticél, ez pedig azzal járt, hogy nem nagyon lehetett fotózni. Mindössze két megállásnál, a verőfényben úszó Dürnsteinben és az alkonyati árnyékba búvó Spitz an der Donauban vettem elő a videókamerát, fényképet pedig még kevesebbet készítettem. A vonalat, amit láthatunk (a helyiérdekű jelleggel épített Wachauer Bahnt) amúgy 2010-ben bezárták, egy évvel később azonban Alsó-Ausztria saját közlekedési cége, a NÖVOG részlegesen újraindította a forgalmat: április és október közt turisztikai jelleggel közlekednek rajta vonatok Krems és Emmersdorf közt. A sziklaomlások által gyakran érintett vonal magyar fogalmak szerint nincs rossz állapotban, de a mi vonatunk egy kicsit nagynak tűnt ide, csak úgy recsegett-ropogott az ívekben.

Spitzben az osztrákok Majestic Imperator nevű különvonatával kellett osztozkodni a szűkös vágányhálózaton, ezért szükség volt némi tili-tolira. Amikor megérkeztünk, direkt hátracaplattam megnézni, milyen mozdonnyal jöttem, de csak egy metransos Hercules duruzsolt ott. Ehhez képest másnap láttam mások fotóin, hogy valamikor előkerült egy 2050-es is, amiről én a jelek szerint szépen lemaradtam :O

Spitz állomása nem túl nagy, de (természetesen) rendben van tartva.

Az ablakon keresztül belestünk ebbe a CIWL étkezőkocsiba.

Az állomás annyira szűk volt, hogy a vonatunknak ki kellett tolatnia nyílt vonalra. Jobbra a mi asztalunk látható valahol a településen átvezető vonalon. Nem tudom pontosan, hogy miért ezt a képet tettem ide, de most már itt van :)

Három percnyi izgő-mozgó Nohab.

2017 szeptemberében a linzi főműhelyben tartott nyílt nap miatt keltünk útra, útközben megállva Zurndorfban.

Balra: a GYSEV Vectronját az állomás elején (lásd előző kép) és végén is lefotóztunk, biztos, ami biztos. Jobbra: ez is GYSEV, ez is Vectron, de csak bérelt, Linz főpályaudvarán pihenve.

Balra: ez a festés nélkül Vectron is a közelben várakozott. Jobbra: a Linzer Lokalbahn 2005 óta a főpályaudvaron végződik - előtte egy hangulatos, ám félreeső állomáskája volt egy mellékutcában. A képen látható Stadler GTW a cég saját vonalán 750 V egyenfeszültséggel működik, de az ide vezető 15 kV 16,7 Hz-es váltakozó feszültségű áramellátást is tudja használni.

Ha már ott voltunk, eljöttünk Landgutstraße végállomásra is. Itt találkozik a villamos, az ÖBB által üzemeltetett Mühlkreisbahn (lásd balra), és itt ágazik ki a villamosból a Pöstlingbergbahn hegyipályája.

Mázlinkra pont arra járt ez a nosztalgiaszerelvény, mely egyébként régies kinézete ellenére igazából teljesen modern.

Ezután kinéztünk a Passau felé vezető vasútvonalra, ha már egyszer a közelben jártunk (abban az évben nem kerültem ennél közelebb Németországhoz). Itt teljes nemzetköziség honolt: balra egy német ICE T-t látunk, jobbra egy svájci Re 482-t. Ami egyébként egy TRAXX, csak "svájciul".

Újabb német masina, szintén TRAXX.

Természetesen videóztam is.

Balra: az osztrákok a nagysebességűre kiépített Westbahnt nem nagysebességűnek (Hochgeschwindigkeits-) hanem nagyteljesítményűnek (Hochleistungsstrecke) nevezik, ennek megfelelően tehervonatok is mennek rajta. Ez itt a képen persze nem az, hanem egy újabb ICE T. Jobbra: csatolt Jenbacher motorkocsi a bécsi főpályaudvaron.

Az előbb említett nagyteljesítményű szakasznál már túl sötét volt a fotózáshoz, úgyhogy inkább videóztam. Sajnos időben (ki)zoomolni nem bírtam, mert ráfagyott az ujjam a felvétel gombra :)

Egy decemberi végi átszállás közben fotóztam ezt a vonatot Bécsben. A látszat ellenére ez nem a szokásos pozsonyi Regioexpress, hanem egy Bécs-Kassa IC, ami körülbelül két héttel korábban lett bevezetve.

Balra: a RegioJet prágai vonata indulásra készen, a változatosság kedvéért Vectronnal. Jobbra: hazai színek.

A cseh- és szlovák vonatok indulását le is videóztam.

Ha már ott voltam, mentem egyet az S-Bahn Stammstreckén, hogy elüssem az időt az indulásig. Itt a nagy újdonság a Westbahn magántársaság Pratersternig járó KISS szerelvénye volt.

Balra: 4020-as szerelvény vezérlőkocsija a Stammstrecke Hauptbahnhof állomásán. Jobbra: westbahnhos KISS Salzburgban. Ja igen, 2018 áprilisában oda is eljutottam, nem is akárhogy! Bár a mozdonyokért kiskorom óta lelkesedem, rájuk feljutni jellemzően csak álló állapotban szokott sikerülni, általában valamilyen rendezvényen. Ez persze több a semminél, de azért csak foglalkoztatott, hogy milyen lehet ott elöl ülni, amikor kétszázakárhanyas tempóban vágtat a vonat. Nemrég végre sikerült kipróbálnom ezt (mielőtt valaki megkérdezi: hivatalosan, engedéllyel), ráadásul nem is akárhol, hanem a Westbahnon (ami ebben az esetben nem a magánvasút, hanem a vasútvonal) Bécs és Salzburg között, egy Railjet Taurusán.

Egy utasokkal teli dupla Railjettel az indulás persze nem olyan, mint amikor a mozdony csak úgy önmagában gyorsulgat, és nem is olyan, mint az ICE 3-as Frankfurt és Köln között, de azért így is volt benne rendesen erő, ahogy a Bécsi-erdő alatti alagútban 230-ig felgyorsított. Alapvetően többet akartam volna az alagútban videózni, mint amennyi itt látható, de egyrészt kicsit ingerszegénynek találtam a látványt, másrészt pedig mire észbe kaptam, már ki is értünk belőle. Azért egy kisebb alagutat így is végigfilmeztem, ráadásul helytelenben haladva, mivel áttettek bennünket a másik vágányra, hogy kielőzzünk egy lassan haladó szerelvényt.

Összességében hatalmas élmény volt az út, csak azt sajnálom, hogy a szélvédőt pillanatok alatt bepöttyöző bogarak miatt az első 10-15 perc után már nem tudtam rendesen fotózni :) Balra egy német 628-ast láthatunk Salzburg közelében, jobbra egy CityJet (Desiro ML) közeledik a szomszéd vágányon. Érdemes megfigyelni a nem elhanyagolható mennyiségű vezetéket.

Balra: szembejövő tehervonat egy hagyományosabb szakaszon. Jobbra: "hosszú Schlierenes" tolt inga Welsnél.

2018 júniusának elején a Semmering-vasút került terítékre, a Mürzzuschlagban megrendezett járműtalálkozó miatt. Itt éppen Wolfsbergkogel állomás látható a szemközti hegyoldalból. Balra egy mozdonyvonat, jobbra egy IC (?). Ahogy látható, ez a vonal (még?) balmenetes.

Balra: cseh Railjet szerelvény sima (nem Railjet festésű) Taurussal. Jobbra: ha jól emlékszem, ez a Taurus nem egymagában gurult át a payerbachi viadukton, csak a pőrekocsik/alacsony oldalfalú teherkocsik nem látszottak a híd korlátjától.

Még egy kis Semmering, ezúttal mozgóképen.

Hazafele menet megálltunk a bécsi Hauptbahnhofon, vonatos újságot venni. Nem jártunk szerencsével, mert az újságos/könyves ugyan nyitva volt, de vasárnap lévén a hátsó fertálya le volt kerítve a boltzár miatt. Persze a vonatos újságok ott hátul lettek volna... Az ugyancsak a főpályaudvaron működő közért szintén ketté volt választva: az egyik részében kaja volt, a másikban italok is. Tehát elvileg vasárnapi boltzárlat volt, de igazából nem, amennyiben bulvárújságot akarsz venni, vagy szeretsz sorban állni :-/ Hogy valami értelmeset is csináljunk, videóztam egy kicsit a peronról.

Július elején ismét a Nordbahn mentén találtam magam, RegioJetes Vectronra várakozva Interszitivel. Ezek itt fenn nem azok :)

Ez viszont az, oda-vissza. A jobb oldali kép tipikus fotófelhős eset: sütött a nap, hogy majd' megsültünk, aztán amikor jött a vonat, azonnal beborult. De ahogy látható, a vonat mögött közben verőfény volt.

Videón is megvan az eset. Meg a többi vonat, ami épp arra járt :)

A nordbahnozás után benéztünk a schwechati reptérre, a reptérnézés szünetében pedig benéztünk a klederingi rendezőpályaudvarra. Balra egy Jenbachert láthatunk, ahogy elrobog a rendező szélén húzódó fővonali vágányon, jobbra pedig egy 1063-as tolatómozdonyt munkában.

Egy személy- és egy tehervonat ismét az átmenő vágányokon. A háttérben a dupla íves valami a Hauptbahnhofról a reptérre vezető vonal hídja.

Balra: az imént látott 1063-as egymagában. Jobbra: egy Taurus, mert az mindenütt van.

Balra: az imént még vonattal látott Hercules immár szólóban. Jobbra: a 1063-as nagytesója, egy 1064-es.

És ezzel vége is az oldalnak.


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez