Nyílt nap az ÖBB linzi műhelyében, 2017. szeptember 23.

2017-ben két szlovákiai fűtőházban is jártam (Kassán és Ruttkán), úgyhogy ideje volt végre "nyugaton" is körülnézni. Igaz, a szóban forgó linzi rendezvény nem mozdonyokról szólt, hanem úgy általában lehetett az ÖBB Technische Services műhelyében körülnézni. A nyílt nap érdekességét növelte, hogy a létesítmény nem csak az ÖBB járműveinek karbantartását és javítását végzi, hanem bármilyen egyéb megrendelőét is - tudtommal a GYSEV-es és MÁV-os Taurusok is ide járnak komolyabb javításokra/vizsgákra. Egyébiránt nem túl sokat tudok az osztrák vasútról (csak utazni szoktam velük:), tehát előre elnézést kérek, ha valahol zöldségeket írok.

Rögtön a bejáratnál állt ez az ÖBB cityjet, azaz egy Desiro ML. Mivel eddig még csak a gyeseves verzióval utaztam, megnéztem belülről. Csinos!

Kicsit beljebb állt ez a régi festésű 2043-as. A sorozat a hatvanas-hetvenes években könnyű univerzális dízelmozdonynak épült a Jenbachernél, mára talán már csak egy-két darab maradt szolgálatban belőle (testvértípusával, a 2143-mal kicsit gyakrabban lehet találkozni).

Ez a kék szépség (minden relatív:) meglepett: az E94-es a Deutsche Reichsbahn nehéz tehervonati mozdonya volt a negyvenes évek elején; Ausztriába úgy került, hogy az ország akkor a német birodalom része volt - aztán a háború után ott maradt 44 példány belőle. Ez itt konkrétan 1943-ban készült el, és '95-ben selejtezték; azóta számos tulajdonosa volt. Hogy mi a cél vele, pláne, hogy hol lehet működés közben elcsípni, nem ismert előttem.

Nem egy finom darab, de ez nem is csoda, hiszen annak idején háborús mozdonynak volt besorolva, azaz erősnek és strapabírónak kellett lennie.

Balra: "vasúti idő". Jobbra: egy speciálisan átalakított 1063-as. Ha minden igaz, tüzelőanyag-cellás hibrid, ahol az üzemanyagcellák Li-ion akkumulátorokat töltenek, melyek segítségével felsővezeték nélkül is tud mozogni.

Ahogy egy igazi műhelyhez illik, mindenfelé különböző alkatrészek voltak lepakolva. Ez itt például a Taurus egy kerékpárja a forgóvázból kiemelve: balra a külön féktengely is látható a féktárcsákkal, jobbra pedig az üreges tengely és a keréktárcsa közti rugalmas kapcsolat (gumibetétes kardánszemek). Speckó egy szerkezet azokhoz képest, amiket eddig láttam!

Nem tudom, miért, de szeretek forgóvázakat fotózni. Az itt láthatók tippem szerint egy 1063-as (balra), illetve talán egy 1144-es (jobbra) alá fognak kerülni.

Balra: ez itt egy dízel powerpack, de meg nem mondom, hogy mihez (tipp: Desiro). Jobbra már az egyik csarnokban vagyunk: ez az 1144-es kasztni valószínűleg most jöhetett fényezésről, rendesen csillogott!

Balra: éppen egy Taurus kasztnit emeltek rá a forgóvázaira. Jobbra: a tolópadon álló 1144 040 hagyományőrző "jaffa" fényezést kapott.

Balra egy Taurus-hajtómotort láthatunk, jobbra pedig egy RCG-reklámfestéses Taurust.

Balra: dispolok festésű magánvasúti Taurus (akarom mondani ES64U2). Jobbra: egy csupasz orrú 1163-as.

Balra: MRCE tulajdonú "Negró" (alias ES64F4). Jobbra: 1064-es automata csatlószerkezettel.

Az egyik csarnokban állt felemelve ez a Vectron. A mozdony egy Westbahnos KISS motorvonattal csattant itt Linzben, alig egy hónappal korábban.

Az itt látható 1144 286-ról annyit találtam, hogy 2015 szeptemberében ütközött egy nyergesvontatós teherautóval. Akkoriban azt írták fórumokon, hogy helyre fogják állítani, de ez a jelek szerint lassan megy. Már ha helyreállítást látunk egyátalán, mert ahogy elnézem, az egész orrészt levágták róla.

Balra beépítésre váró Taurus-fülke, jobbra pedig egy érintetlen mozdony, csak hogy ilyet is lássunk.

És az oldal végén két szembefényes/árnyékos fotó. A bal oldalin egy olaszországi forgalomra is alkalmassá tett Taurust láthatunk, jobbra pedig egy mentőgyakorlat keretében megemelt 1144-est. Utóbbinál mindig megdöbbent, hogy mekkora tömeget (nyomást) elbírnak azok a fahasábok.

Persze ahogy szoktam, videóztam is. Sok értelme nem volt, de ha már ott volt a kezemben a kamera... :)


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez