"Császári vendégek" Miskolcon
Köszönetet szeretnék mondani az MVK Rt.-nek a látogatás lehetővé tételéért!

A 2002-es év bebizonyította, hogy a Miskolci Város Közlekedés Rt. igen gyorsan tud regálni a lehetőségekre: mint az talán ismeretes, a cég pár éven belül le szeretné cserélni az eléggé elaggott FVV csuklósokat (Bengálikat) korszerű alacsonypadlósra, de amíg erre nincs pénzük, valami más megoldáshoz folyamodtak. A bécsi közlekedési vállalat (Wiener Linien) éppen hihetetlen olcsó áron (nagyjából egy hároméves személyautó árát kell ezalatt érteni) adott túl a hatvanas évek második felében készült E1 típusú járművein, az MVK ebből szerzett be 8+1 (a plusz egy a tartalék alkatrészbánya) darabot. Bár az elmúlt hónapok során többször úgy tűnt, hogy az üzlet kútba esik, végüli csak elkezdtek megérkezni a piros-fehér villamosok.

Egy kis típusismeret a németül nem értők számára: az E1 (helyesen E1) osztrák gyártmány, de nem osztrák tervezés, hanem a német DÜWAG "Grossraumwagen" járműveinek licensze. Ez a járműcsalád a német nyelvterületek legelterjedtebb kocsifajtája volt a második világháború utáni években. Egyik legjellegzetesebb ismertetőjelük a monomotoros forgóváz, melynek továbbfejlesztése található meg a budapesti TW6000-esek alatt is. A sorozat négytengelyes kocsikkal indult, majd megjelentek az első hattengelyes, csuklós járművek is. Később még nagyobb belső teret értek el a nyolctengelyes csuklósokkal, de az érdekesség kedvéért érdemes megemlíteni, hogy volt tizenkét (!) tengelyes DÜWAG-villamos is. A sikeres konstrukciót számos cég építette licenszben, Bécs számára például a Lohner, mely később Bombardier-Rotax néven működött tovább, illetve az SGP (Simmering-Graz-Pauker), értelemszerűen a hattengelyes változatból. Az elektromos berendezéseket az Elin, a Kiepe, illetve a Siemens készítette. A miskolci E1-esek SGP gyártmányúak: közvetlen elődjüket, az E sorozatot 1959-ben készítette a Lohner, miután a bécsiek saját tervezésű csuklósa nem vált be. Ennek az új járműnek a legnagyobb gyengeségét a motorok jelentették, ezért 1966-tól a 100 kW-os erőforrások helyet 150 kW-osokat építettek be (egészen pontosan kocsinként kettőt). Az évek során több módosítást is végrehajtottak rajtuk, például félautomatikus menetkapcsolásúak (Geamatic) lettek az eredeti közvetlen helyett. A különböző sorozatok ezen felül kis részletekben eltérnek egymástól, ezért is jó, hogy a miskolciak azonos gyártó azonos sorozatából származnak. (Forrás: Strassenbahnjournal)

A 181-es pályaszámot kapott, erdetileg 4717 névre hallgató E1-es a miskolci közös busz/villamos telep hátsó udvarán. Mögötte egy Bengáli ácsorog, bár ebből a szögből olyan, mintha összenőttek volna :)

Ugyanez a kocsi kicsit később a szerelőcsarnokban.

Kilátás belülről: Bécsben ritkán jött Tatra KT8D5 szembe, az biztos!

Az MVK villamos-palettája: E1, CKD Tatra KT8D5, kétirányú FVV csuklós.

Ugyanez a felállás a másik irányból.

Egy másik csarnokban közben elkezdtek átvedleni a "K.u.K" tuják a helyi szabályoknak megfelelően.

Többek közt visszapillantó tükröket kapnak, illetve a 180-ason (eredetileg 4714 - ő érkezett elsőnek) már a 2-es viszonylatszám is fent van. Ezek a villamosok ugyanis csak ott közlekedhetnek, ennek mindkét végén van ugyanis csak hurok.

A felső visszapillantó kicsit közelebbről.

A 182-es (ex-4722).

183/ex-4723

Ismét a 184-es.

A tükrökön kívül persze más átalakítások is történnek, például zárt vezetőfülkét kapnak a járművek (Bécsben csak egy alacsony paravánfal választja el őket az utasoktól). Ami nem látható a képeken még: a dupl aüléssorokat szimplára cserélik, és valószínűleg a fűtést is lekapcsolják, legalábbis a remizben ezt mondták nekünk.

Ilyenkor nehéz ránézésre elhinni, hogy ez össze lesz rakva valaha is, pedig igen :)

Az újabban érkezett "mócártkuglik" (van aki így hívja őket) még az első udvaron álltak, a szállítást végző tréler mellett.

4707 és 4720.

Dettó.

A háttérben a gyönyörűen helyreállított 100-as pályaszámú FVV csuklós, mely nemrégiben ünnepelte negyvenedik születésnapját.

A látogatásunk előtt nem sokkal érkezett 4718-as egy KT8D5 társaságában.

A bécsi típus karakterisztikus hátsó fala.

"Eladásra kerül". Akár át is lehetne tenni múlt időbe: eladva. Most már csak meg kell várnunk, amíg megjelennek a város utcáin!

Folytatás: Miskolc nem-bécsi villamosai


Vissza a nyitóoldalra
HamPage