Az oldalaim (úgy a villamososak-vonatosak, mint a repülősök) készítése közben gyakran kijegyzetelek ezt-azt a képeken szereplő járművek gyártóival kapcsolatban. Néha felhasználom ezeket a jegyzeteket, néha nem, mindenesetre azt gondoltam, hátha mást is érdekelnének ezek a szösszenetek. Az alapokat külföldi wikipediákból és egyéb weboldalakról szedtem. Mivel több alkalommal is találkoztam egymásnak ellentmondó adatokkal, lehet, hogy nem mindig sikerült a pontosakat kiválogatni, ezért azt javaslom, az itt olvasható információt senki se használja szakdolgozat vagy könyv írásához :) Ha valahol nagyon nagy hülyeséget írtam, ér szólni! De ha ennyi magyarázkodás után még mindig érdekel, sőt, esetleg tetszik ez az oldal, akkor persze használd egészséggel!
Legutóbb bővítve: 2020. július 24.
Elin
Gräf & Stift
Jenbacher
Lohner
Lokomotivfabrik Floridsdorf / WLF / LOFAG
Lokomotivfabrik der StEG
ÖAF / Österreichische Automobil Fabriks-AG
Plasser & Theurer
Porsche Design
SGP / Simmering-Graz-Pauker
Steyr Daimler Puch
VOEST
Wiener Neustädter Lokomotivfabrik / Raxwerke
A bejegyzéseket - továbbra is teljesen szubjektív módon - néhány képpel és linkkel is megpróbáltam illusztrálni, hogy ne legyen olyan száraz. Kattingassatok rájuk, ne dolgozzak már feleslegesen :)
A Bécsben és Nagyváradon közlekedő ULF-ok villamosberendezését az ELIN fejlesztette
1892 | F. Pichler Werke villamosipari cég megalapítása Weizben |
1908 | részvénytársasággá válás: ELIN Aktiengesellschaft für elektrische Industrie |
1938 után | az igazgatóságot "árjásítják", a céget beolvasztják a német Schorch-Werke AG-ba |
II. vh. után | a cég gyárainak nagy részét leszerelik és a Szovjetunióba szállítják |
1946 | újrakezdés, államosítás, bár az egykori telephelyek egy része 1955-ig szovjet igazgatás (USzIA) alatt maradt |
1959 | fúzió az AEG-Unionnal (az AEG osztrák leányvállalatával) -> ELIN-UNION AG für elektrische Industrie |
1989 | feldarabolják a céget, az infrastruktúra üzletág ELIN Energieanwendung néven folytatja |
1993 | az SGP-vel megépítik az ÖBB 1014-es sorozatát |
1995 | az SGP-vel bemutatják az ULF villamost |
1997 | a VA Technologie AG részévé válik -> VA Tech Elin EBG |
2005 | a VA Techet megveszi a Siemens |
2008 | az Elin az Ortner cégcsoport és a Siemens közös cégeként ELIN GmbH & Co KG néven működik tovább |
2011 | az Elin teljesen az Ortner csoport része lesz |
1992-es gyártású (szerintem öregebbnek néz ki) Gräf & Stift LU 200 M11, a német VÖV I egységbusz helyi változata
1896 | a Gräf-testvérek műhelyt nyitnak Bécsben |
1897 | elkészül az első autójuk |
1898 | egy elsőkerék-hajtás kifejlesztése (de végül nem az ő megoldásuk terjedt el) |
1901 | a befektető Wilhelm Stift beszáll a cégbe -> Gräf & Stift |
1905-től | buszok építése |
1971 | a MAN tulajdonában levő ÖAF megszerzi majdnem az összes részvényt -> ÖAF-Gräf & Stift AG |
utána | az Ausztriában eladott járművek orrára még mindig rákerül a "Gräf & Stift" márkajelzés |
2004 | MAN Truck & Bus Österreich GmbH |
A Jenbacher Werke alapvetően dízel járműveket gyártott
1881 | Julius és Theodor Reitlinger átvesz egy jenbachi bánya- és kohóvállalatot: Jenbacher Berg- und Hüttenwerke |
1938 | a nácik "árjásítják" a céget, mely a német Ernst Heinkel AG kezelésébe került |
II.vh. után | a francia megszálló csapatok leszerelik a jenbachi üzemet |
elkezdenek vasúti kocsik javításával, majd dízelmotorok gyártásával foglalkozni | |
1959 | új név: Jenbacher Werke AG |
1965 | Schlierenwagenek építése az ÖBB számára licensz alapján (1981-ig) |
1987 | ÖBB 5047/5147 |
1991 | feldarabolás: Jenbacher Energiesysteme AG és Jenbacher Transportsysteme AG (JTS) |
a JTS egy angol cégen keresztül érdekeltséget szerez a magyar Ganz-Hunsletben (később eladta a részét a magyar cégben, mely 1999-ben csődbe ment) | |
1998 | az Integral S5D95 moduláris motorvonat kifejlesztése egy erre a célra alapított cégben: Integral Verkehrstechnik AG |
2001 | az Integral sikertelensége után a vasúti üzletág a Connexhez (később Veolia, majd TransDev Germany) kerül |
2005 | a volt Jenbacher vasúti gárdája a svájci gyökerű Molinari Engineering GmbH-hoz kerül -> Molinari Rail Austria |
Kerékagymotoros, összkerékhajtásos, akkumulátoros Lohner-Porsche versenyautó 1902-ben. Forrás: Von Autor unbekannt - photo from 1902, Gemeinfrei, Link
1821 | a német Heinrich Lohner kocsiműhelyt alapít Bécsben |
1859 | a fia, Jacob Lohner céget alapít Ludwig Laurenzivel: L. Laurenzi und Comp. |
1859 | Jacob Lohner teljesen átveszi a céget |
1868 | új név: Jacob Lohner & Comp |
1897 | benzinmotoros autók gyártása |
1899/1900 | Lohner-Porsche elektromos autó bemutatása (igen, ez az a Porsche) - akkumulátoros és benzin-elektromos (hibrid) üzem is |
1918 | új név: Lohnerwerke GmbH Wien |
1926 | villamosok gyártása |
1959 | a bécsi E sorozat gyártásának megkezdése DÜWAG-licensz alapján |
a Rotax beolvasztása a cégbe | |
1970 | megveszi a Bombardier -> Bombardier-Rotax GmbH |
1990 után | a Bombardier Flexity Swift kifejlesztése a bécsi T metrókocsi és a 400-as WLB típusok alapján |
? | Bombardier Wien Schienenfahrzeuge |
2010 | a Lohner újraalapítása, az új profil az elektromos kerékpárok gyártása |
Lokomotivfabrik Floridsdorf / WLF / LOFAG
A MÁV TIVc sorozatú fogaskerekes mozdonya is Floridsdorfban készült
1869 | alapítás: Wiener Lokomotiv-Fabriks-Actien-Gesellschaft |
1871 | első mozdony legyártása |
1945 | a gyár nagy részét leszerelik és a Szovjetunióba viszik |
1946 | a cég szovjet kezelésbe kerül (USzIA), majd 1955-ben visszaaadják osztrák állami tulajdonba |
1958 | beolvad az SGP-be |
1969 | az utolsó mozdony átadása a floridsdorfi telephelyen |
80-as évek | telephely bezárása |
1839 | a Wien-Raaber Eisenbahn-Gesellschaft / Bécs-Győr Vasúttársaság (később Ostbahn) megalapítja az első osztrák mozdonygyárat |
1855 | felvásárolja a k.k. privilegierte Österreichisch-ungarische Staatseisenbahn-Gesellschaft (StEG) / Cs. k. szab. Osztrák-Magyar Államvasúttársaság |
a gyár új neve: k.k. landesbefugte Maschinen-Fabrik in Wien der privilegirten österreichisch-ungarischen Staats-Eisenbahn-Gesellschaft / cs. és kir. osztrák-magyar Államvasút-Társaság Gépgyára Bécsben, de leginkább Lokomotivfabrik der StEG néven emlegették | |
gépgyár alapítása Resicabányán | |
1930 | bezárás |
ÖAF / Österreichische Automobil Fabriks-AG
1907 | Österreichische Fiat-Werke Aktiengesellschaft alapítása |
1921 | eltávolodás a Fiattól: Österreichische Automobil-Fabriks-Aktiengesellschaft - vormals Austro-Fiat |
1936 | a MAN lesz a fő részvényes |
1939 | Österreichische Automobil-Fabriks-Aktiengesellschaft (ÖAF) |
II. vh. után | szovjet kezelésbe kerül (USzIA) |
1955 | az osztrák állam tulajdonába kerül a részvénytöbbség |
1970 | újraprivatizálás: újra a MAN kezében |
1971 | a Gräf & Stift megszerzése -> Österreichische Automobilfabrik ÖAF Gräf & Stift AG |
de az Ausztriában eladott járművek orrára még mindig rákerül a "Gräf & Stift" márkajelzés | |
2004 | MAN Truck & Bus Österreich GmbH |
A cég sárga munkagépei nélkül Magyarországon se nagyon lennének járható vasúti pályák :)
1953 | a világ első hidraulikus vasúti aláverőgépe |
utána | ágyazatterítő és -tisztító, aláverő, vágány- és kitérőszabályozó, illetve egyéb pályaépítési és karbantartó gépek kifejlesztése és gyártása |
később | komplex átépítő gépsorok gyártása |
1972 | Ferdinand Alexander Porsche Stuttgartban megalapítja a Porsche Design Studiót, miután a Porsche család fiatalabb tagjait az idősebbek kizárták az autógyár vezetéséből |
1974 | a cég az ausztriai Zell am See-be költözik |
1991 | az ULF villamos formaterve az SGP és az Elin számára |
2003 | a "nagy" Porsche bevásárolja magát a Porsche Designba |
utána | a Porsche Design Group központja a Stuttgart melletti Ludwigsburg lesz, leányvállalata az osztrák Studio F. A. Porsche |
2007 | a ©koda 13T/14T/16T/19T villamos-család formaterve |
2017 | a dizájnstúdió a Porsche AG 100%-os tulajdona lesz |
A SGP-nél nagyobb osztrák vasúti járműgyártó talán nem is volt, a termékei még ma is mindenütt ott vannak
Maschinen- und Waggonbau-Fabrik in Simmering | |
1844 | a k. k. landesbefugte Maschinenfabrik von H. D. Schmid, Nachfolger Rollé & Schwilgué alapítása a Leopoldstadtban (akkor még nem volt Bécs része) |
gőzgépek gyártása | |
1852 | Simmeringbe költözés (akkor még nem volt Bécs része) |
1869 | részvénytársasággá alakulás: Maschinen- und Waggon-Fabriks-Aktien-Gesellschaft in Simmering vormals H. D. Schmid |
1903 | Lederer-Porgess Königsfelder Maschinenfabrik (Královopolské) átvétele |
1934 | a Grazer Maschinen- und Waggonbau-Aktiengesellschaft átvétele |
1939 | új név: Simmeringer Maschinen- und Waggonbau-Aktiengesellschaft |
1941 | a Reichswerke Hermann Göring égisze alatt összevonják a két másik céggel Simmering-Graz-Pauker Aktiengesellschaft für Maschinen-, Kessel- und Waggonbau néven |
Paukerwerk | |
1852 | Josef Pauker céget alapít Bécsben |
1884 | új név: Josef Pauker & Sohn |
1911 | részvénytársasággá alakulás: Wiener Dampfkessel-, Apparate- und Maschinenfabriks-AG |
a brnói Erste Brünner Maschinenfabrik (První Brněnská Strojírna) tulajdona lesz | |
I.vh. után | ismét osztrák céggé válik, de a tulajdona a brnóiak kezében marad |
1922 | új név: Paukerwerk Akt. Ges. vormals Erste Brünner Maschinenfabriks-Gesellschaft, Wien |
1930-as évek | a Simmeringer megszerzi a részvényeket |
1938 | új név: Paukerwerk Aktiengesellschaft |
1941 | a Reichswerke Hermann Göring égisze alatt összevonják a két másik céggel Simmering-Graz-Pauker Aktiengesellschaft für Maschinen-, Kessel- und Waggonbau néven |
Grazer Maschinen- und Waggonbau-Aktiengesellschaft | |
1854 | Johann Weitzer gépműhelyt nyit Grazban |
1861 | Wagen- und Waggonfabrik, Eisen- und Metallgießerei Joh. Weitzer |
1872 | részvénytársaság: Grazer Waggon- & Maschinen-Fabriks-Aktiengesellschaft vorm. Joh. Weitzer. |
1891 | a Weitzer János Gép-, Waggongyár és Vasöntöde Rt. megalapítása Aradon (az egykori MARTA autógyárral együtt ez lett a mai Astra gyár alapja) |
1934 | átveszi a Simmeringer |
1941 | a Reichswerke Hermann Göring égisze alatt összevonják a két másik céggel Simmering-Graz-Pauker Aktiengesellschaft für Maschinen-, Kessel- und Waggonbau néven |
1996 | a grazi telephely a Siemens AG Österreich része, forgóváz-specialista |
SGP | |
1941 | a fentebbi három céget a Reichswerke Hermann Göring égisze alatt összevonják Simmering-Graz-Pauker Aktiengesellschaft für Maschinen-, Kessel- und Waggonbau néven |
1946 | államosítás |
1958 | beolvasztáják a Lokomotivfabrik Floridsdorfot |
1961 | a bécsi E sorozat gyártásának megkezdése DÜWAG-licensz alapján |
1973 | a svábhegyi fogaskerekű jelenlegi járműveinek megépítése |
1989 | az osztrák állam az Österreichische Beteiligungs AG-n keresztül feldarabolja a céget: SGP Verkehrstechnik GmbH és SGP-VA Energie- und Umwelttechnik GmbH |
1992 | a Siemens AG Österreich elkezdi bevásárolni magát az SGP Verkehrstechnik GmbH-ba |
1993 | az ELIN-nel megépítik az ÖBB 1014-es sorozatát |
1994 | az ELIN-nel bemutatják az ULF villamost |
1996 | új név: Siemens SGP Verkehrstechnik GmbH |
2004 | új név: Siemens Transportation Systems Österreich GmbH & Co KG |
2005 | budapesti Combinók építése a simmeringi gyárban |
Puch 500-as. Forrás: Von Martin Krusche - Kuratorium für triviale Mythen, Gleisdorf, CC BY-SA 3.0, Link
Gyerekkorom kedves pillanatai voltak, amikor egy-egy "Kisfiatról" megpróbáltam megállapítani, hogy az Fiat, Zastava, vagy esetleg Steyr-Puch :)
Steyr | |
1830 | fegyvergyár alapítása Steyr közelében |
1864 | Josef und Franz Werndl & Comp., Waffenfabrik und Sägemühle |
1869 | részvénytársaság: Österreichische Waffenfabriks-Gesellschaft |
1894 | biciklik gyártásának megkezdése |
I. vh. alatt | Európa legnagyobb fegyvergyárává válnak |
1918 | autógyártás |
1926 | új név: Steyr-Werke AG |
1934 | fuzionálás az Austro-Daimler-Puchwerke AG-vel -> Steyr-Daimler-Puch AG |
Austro-Daimler | |
1899 | az Oesterreichische Daimler-Motoren-Commanditgesellschaft Bierenz Fischer u. Co (Austro-Daimler) megalapítása a Daimler leányvállalataként Bécsújhelyen |
1900 | első autójuk legyártása |
1902 | új név: Oesterreichische Daimler-Motoren-Commanditgesellschaft |
1906 | új név: Oesterreichische Daimler-Motoren-Gesellschaft |
1910 | osztrák tulajdonba kerül az addig a Daimlernél levő részvények a többsége -> Oesterreichische Daimler-Motoren-Aktiengesellschaft (a németek 1912-ben adják el az utolsó részüket) |
1928 | Puchwerke AG és az Österreichischen Flugzeugfabrik AG összeáll velük -> Austro-Daimler-Puchwerke AG |
1934 | fuzionálás a Steyrrel -> Steyr-Daimler-Puch AG |
Puch-Werke | |
1899 | Johann Puch autó- és motorgyárat alapít Grazban |
1928 | beleolvad az Austro-Daimlerbe |
Steyr Daimler Puch | |
1934 | Steyr + Austro-Daimler-Puchwerke AG -> Steyr-Daimler-Puch AG |
1936 | Steyr 50 "Baby" |
II. vh. alatt | a Reichswerke Hermann Göring része |
II.vh. után | szovjet kézbe kerül |
traktorok gyártása | |
1949 | a Csepel Autógyárban a Steyr 380/480 licensze alapján kifejlesztik a NIK (később Csepel) 350-at |
ugyanott megkezdődik a motorgyártás a Steyr WD-413 és WD613 licensze alapján | |
1957 | Steyr-Puch 500 gyártása a Fiat Nouva 500 alapján, de saját motorral |
1959 | Steyr-Puch Haflinger |
1971 | Steyr-Puch Pinzgauer |
1973 | Fiat 126 (!) gyártása saját motorral |
1979 | Mercedes-Benz G-Klasse / Puch G kifejlesztése a Mercedes-Benzzel együttműködve |
1987 | motorgyártás eladása a Piaggionak |
fegyvergyártás kiszervezése: Steyr-Mannlicher | |
teherautógyártás eladása MAN-nak | |
buszgyártás eladása Volvónak | |
1998 | a cég maradékát, a Steyr-Daimler-Puch Fahrzeugtechnik AG & Co. KG-t megveszi a Magna Holding AG |
2001 | Magna Steyr Fahrzeugtechnik néven autóipari fejlesztő és beszállító |
Manapság itthon is egyre több helyen látni Voestalpine síneket.
1938 | a Reichswerke Hermann Göring nekilát a linzi acélgyár megépítésének -> Reichswerke Aktiengesellschaft für Erzbergbau und Eisenhütten "Hermann Göring" Linz |
1945 | az üzem amerikai kezelésbe kerül |
1946 | osztrák állami kézbe kerül: Vereinigte Österreichische Eisen- und Stahlwerke (VÖEST) |
1949 | Linz-Donawitz-eljárás kifejlesztése |
50-es évektől | új üzletág: kulcsrakész kohók és feldolgozóüzemek építése a világban |
1973 | a donawitzi Oesterreichisch-Alpine Montangesellschaft átvétele |
1988 | cég feldarabolása, a tulajdonképpeni kohó VÖEST Alpine Stahl AG néven folytatja |
privatizáció | |
1995 | a másik üzletágat, az építésit (VOEST-ALPINE Industrieanlagenbau GmbH (VAI)) eladják a VA Technologie AG-nek |
2003 | a kohó teljes privatizálása -> új név: Voestalpine AG |
a cég a világ egyik vezető sín és vasúti infrastruktúra gyártója (a sínek Donawitzben készülnek) | |
2005 | a VA Techet megveszi a Siemens -> Siemens VAI Metals Technologies |
2014/15 | a Siemens VAI-t beviszik egy Mitsubishi-Hitachi Metals Machinery-vel közös cégbe -> Primetals Technologies |
2020 | a Primetals Technologies teljesen a Mitsubishi Heavy Industries és partnerei tulajdonába kerül |
Wiener Neustädter Lokomotivfabrik / Raxwerke
Számos korai magyarországi gőzmozdony ebből a gyárból jött. A képet készítette: Rakás - A feltöltő saját munkája, CC BY-SA 4.0, Hivatkozás
1842 | Locomotiv-Fabrik von Prevenhueber, Günther & Armbruster, Wiener-Neustadt alapítása |
utána | tulajdonosváltások és átnevezések sora |
1875 | az 1873-as tőzsdekrach után újabb tulajdonosváltás, részvénytársasági forma és új név: Aktien Gesellschaft der Lokomotiv-Fabrik vormals G. Sigl |
1930 | a világgazdasági válság miatt csőd, a bécsújhelyi üzem bezárása |
1938 | a gyár területét átveszi a Henschel&Sohn |
1942 | Rax-Werk Ges.m.b.H. néven hadianyaggyár alapítása |
V2-esek építése kényszermunkásokkal | |
1945 | a gyárat nagyrészt megsemmisíti a szövetségesek bombatámadása |
II. vh. után | szovjet kezelésbe kerül |
1958 | önállósodás |
1965 | bezárás |