Bevezető Tartalom Újdonságok Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 

A BKV Rt. múzeumi megőrzésre félretett járművei 2001-ben (1)
A látogatás létrejöttében nyújtott segítségért köszönetet szeretnék mondani a BKV Rt. Kommunikációs Osztályának!

Figyelem! Ez az oldal 2001-ben készült, és az akkor a kelenföldi kocsiszínben örzött régi járműveket mutatja be. Ezeket a villamosokat azóta más helyre vitték, sőt, egy részük felújítva a BKV nosztalgiaflottájának részét képzi.

Bevezető

A kelenföldi kocsiszínben tett látogatásomkor jutottam be az egyik olyan csarnokba, melyben nem zajlott aktív üzemeltetés. Már régóta terveztem, hogy megnézem azt a sok szép régi villamost, ami múzeumi védettség alatt állva várja a feltámadást, és most végre sikerült! Ez a "gyűjtemény" sokáig a ferencvárosi kocsiszín hátsó csarnokában állt, 2001 májusában hozták át ide. Egyébként nem csak ez a néhány kocsi lett félretéve, mert a szentendrei HÉV telepen is tároltak néhányat.

A fényviszonyok nem igazán voltak alkalmasak fotózásra: sötét volt, az ablakokon viszont nagyon élesen áradt be a kinti fény. Különféle trükkökkel megpróbáltam ezen segíteni (szűrők, állvány, hosszú záridő), ettől viszont érdekes zöldes árnyalatot kaptak a képek (a fentebbi képen pont kiszűrtem).

Az itt látható kincsek:

1522 - BSzKRt "F1A" típusú kéttengelyes villamos motorkocsi
1055 - BKVT "V" típusú kéttengelyes acélvázasított motorkocsi
Stukák: 3612 és 7650 pályaszámú motorkocsik és a "Szellem" (3700+3701)
5005 - kéttengelyes favázas pótkocsi
5965 - FVV "UVP" UV-pótkocsi
Egyebek: lóré-k, BLVV villanymozdony

Kezdjük hát a bemutatót!


1522, F1A

Az 1500-asokról itt találhattok egy remek oldalt. Egy jókora kéttengelyesről van szó, melyen félbemaradt felújítási munkálatok nyomai látszanak, azaz a fémrészek egész jó állapotban vannak, míg a belső rész hiányos. Az érdekesség kedvéért itt van egy kép róla korábbi, BKV-s állapotában. A kék színt a "Hazudós Jakab" című film forgatásakor kapta - kicsit lehet is látni a kék festékréteg alól kikandikáló sárgát.

Kettős feljáró a harmónikaszerűen zárható téli ajtókkal és a lecsapható rácsokkal (a bal oldali fel van emelve zárt állapotba, a jobb oldali le van csapva).

A homlokfal viszonylatszámjelző táblája, mellette csatlásfejek láthatók.

A kocsi a másik irányból fotózva. Mára már érdekesnek tűnhet, hogy a homlokfal középső ablakát előre lehet buktatni.

A kocsi belseje: kétszárnyú peronajtók, az ablakok fölött a félbemaradt felújításkor visszaépített buktatható szellőzőablakok, fapadló.

Még az ablak tekerői is megvoltak. Sőt, működtek is!

Az egyik vezetőállás. Szó szerint állás, mert szék nincs! Középen a kontroller maradványai láthatók, jobboldalt pedig a kézifék tekerőkarja.

A másik kocsivégen a kontroller szintén el lett mozdítva, de a szerkezete még jól látható.

Ez pedig a kézifékkar lenti vége: az áttétel, ami a fékrudazat felé továbbítja a kar mozgását.

Egy pillantás az alvázra: a beálló tengelyű kerékpárok között, az életmentő keret mögött a sínfékek látszanak.

Az egyik kerékpár közelebbről.

A motor meglepetésemre frissen olajozottnak tűnt - valószínűleg a ferencvárosi kocsiszínből való átszállításhoz kenték le. Mellette baloldalt a dobfék látszik.

A kerék és a fék külön fényképezve.

És végül a homokszóró tölcsére.

Frissítés: a villamos 2022 óta nosztalgiakocsiként közlekedik!


1055, az egyik túlélő ezres

Az 1055-es szemből nézve. Mivel félő, hogy a típussal kapcsolatos túláradó szeretetem miatt túlságosan bő lére eresztem a bemutatást, inkább idelinkelem a villamosok.hu vonatkozó oldalát, mely elég alaposan bemutatja az eredetileg a BKVT (Budapesti Közúti Vaspálya Társaság) által 1911-12-ben favázasan építtetett, majd az FVV (Fővárosi Villamosvasutak) Füzesi Árpád Főműhelyében az 1950-es évek végén acélvázasított típust.

Igazi klasszikus!

A peron oldalról. Az "FVV" feliraton kifejezetten meglepődtem, hiszen ez a kocsi még a BKV idején is közlekedett - aztán kiderült, hogy egy 1956-ot felidéző film forgatásánál használták, akkor festették vissza. A nyitott tolóajtókon túl a 3700-as kocsi látszik, róla majd később lesz szó.

Nagyon szeretem ezt a kocsiformát! Az ablak alatt az iránytábla tartótüskéi látszanak, emögött volt a kézzel működtetett pályacsengő, alatta a piros zárlámpa helye, tőle balra a légféktömlő csatlakozási helye, alatta a fényszóró ürege tátong.

A viszonylatszámtáblának még az üvege is megvolt!

A jobb oldali doboz a megszakítóautomatát tartalmazza (erről lóg be egy kar a vezetőfülkébe), mögötte a lefedett ellenállásmező látható, mellette az elmaradhatatlan szerelőjárdával.

A kocsi belseje: a borítás és az ülések nagy része valamikor ki lett építve.

A nyitva hagyott szerelőnyílásokon át le lehet látni a motorhoz.

A tetőszerkezet burkolat nélkül; jól látható a középső szellőzőcsatorna.

Az egyik vezetőállás.

A kontroller.

Másszunk le a kocsi alá: a fékrudazat keresztdarabja (nem tudom, mi a szabatos megnevezése) mögött a motor látható.

Ez pedig talán a légsűrítő.

Egy fékpofa, mely közvetlenül a kerék futófelületére fejti ki hatását.

A homokszóró csöve és az életmentő keret eleje.

Pár képpel ezelőtt az utastérből néztünk le a motorhoz, most visszafelé tesszük ugyanezt: a paravánfal egy darabja elég jól felismerhető.

Frissítés: ez a villamos Szegedre került, ahol kávézóként üzemel


Folytatás: Stukák és a "Szellem"


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra
   
Villamosok.Hu