Bevezető Tartalom Újdonságok Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
A BKV Rt. múzeumi megőrzésre félretett járművei 2001-ben (3)
A látogatás létrejöttében nyújtott segítségért köszönetet szeretnék mondani a BKV Rt. Kommunikációs Osztályának!

Előző oldal: 3612, 7650 és a "Szellem"

BVVV 5005-ös pótkocsi ("N" típus)

Ezt a pótkocsitípust 1912 körül gyártották; a kocsiszekrénye nagyon hasonlít a BVVV akkoriban beszerzett motorkocsijaira. Persze nem véletlenül, hiszen direkt hozzájuk tervezték őket. A járgányokat elég sokáig, a hetvenes évek második feléig használták, ez a példány egy filmforgatás kapcsán lett ilyen színűre festve.

A kocsi belseje.

Frissítés: ezt a kocsit 2023-ra működőképes állapotban állították helyre!


Az 5965-ös UVP pótkocsi

Az "UV pótkocsi" szóösszetétel sok mindent jelenthet: több, egymással rokonságban álló kéttengelyes pótkocsitípust is használtak-használtak az UV motorkocsikkal (5700-5800-5900-es és 6000-es sorozat). Ezeket mind a mai napig láthatjuk Budapest utcáin, de volt két pótkocsi, mely 1956-ban olyan súlyosan megsérült, hogy újra kellett építeni. Kísérletképpen UV alkatrészek felhasználásával tették ezt, ennek eredménye a fentebb látható 5965-ös kocsi (a másik UVP pótkocsit elbontották).

Ahogy látható, nem a megszokott "lapos" homlokfalat láthatjuk rajta, hanem az UV motorkocsik elejét-végét.

Ettől eltekintve persze az EP pótkocsi jelleg megmaradt.

A kocsinak nem kis lebillenthető szellőzőablakai voltak (melyeket közben megszüntettek a többi pótkocsin is), hanem a motorkocsikéhoz hasonló szellőzőcsatornája, melynek "kopoltyúját" a homlokfal tetején helyezték el.

A teleszkópos dupla ajtó ismerős.

A csapágy, ...

... és annak rögzítése.

A belső tér érdekes egyvelege a pót- és motorkocsi feelingnek...

Az ülések nem falécből voltak összerakva, ezáltal kicsit komfortosabb lehetett rajtuk utazni.

Az utastér sarkában két régebbi mintájú indulásjelző lámpa porosodik.


A BLVV 1-es számú villamos mozdonya

A HÉV-ek villamosításának időszakában a társaságok majd' mindegyikének volt a képen láthatóhoz hasonló mozdonyai, melyeket "békának" becéztek. A BLVV 1-es mozdonyát teher- és munkásvonatok vontatására használták.

A járművet 1910-ben gyártották, de utána rendesen bejárta Tolnát-Baranyát, használták többek közt a kisföldalattin tolatómozdonynak, majd a Fogashoz került.

A kilencvenes évek végén hozták helyre, ezután a szentendrei múzeumban állt, ahol még belülről is láttam. Nem tudom, hogy most miért állt itt Kelenföldön.


Lórék

A lowry-k (ejtsd: lóré) kis nyitott teherkocsik. Érdekességük általában eredetükben rejlik, hiszen mivel ezek egyszerű szerkezetek voltak, nem ritka köztük a százéves vagy még öregebb. Némelyikük ráadásul villamoskocsiból, tehermozdonyból, pótkocsiból lett átalakítva (ez pont nem).

Ennek a másik lórénak nem sikerült feljegyeznem a pályaszámát, ...

... erről a harmadikról ellenben csak a pályaszámot megörökítő képem sikerült :) Ha minden igaz, ez a jármű a lőrinci HÉV egy kocsiszín-tűzben elégett pótkocsijának romjaira épült.

És ezzel be is fejeződött a háromrészes sorozat, remélem másnak is annyi örömöt okozott a képek nézegetése, mint nekem a készítésük!


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra
   
Villamosok.Hu