Előző oldal: a hurok útja a leszállóhelyig
A Nagykörúthoz csatlakozó összekötővágány a Visegrádi utcában
Az imént látott, körút felé induló vágány végigment a Visegrádi utcán a Szent István körútig, hogy ott a 4/6-os villamos vágányaihoz csatlakozzon, mindkét irányba. Ez az első hurok útvonala volt (útvonala, de ekkor már nem üzemelt hurokként: 1950 után nem lehetett a Kádár utcából ide kanyarodni!), de annak idején utasforgalomra használták, ekkor viszont már csak üzemi célokra, mint például a lenti képen látható üzemképtelen szerelvény elvontatása.
A fentebbi képeken a Visegrádi utcából kikanyarodó vágányok láthatók egykor, valamint hűlt helyük 2001-ben. Villamosilag érdekes lehet, hogy a háttérül szolgáló épület eredetileg a BKVT székháza volt, bár ma erre már csak egy, a bejárat fölöti, szárnyaskereket formázó gipsz-dísz emlékeztet...
A járatok útja, avagy a balkanyar a Kádár utcába
A hurokban végállomásozó járatok természetesen nem az előbb látott módon, a Nagykörút felé mentek tovább (bár a Nyugati pályaudvarnál, akkori nevén a Marx téren volt a Váci út és a Westend ház felé kanyarodó vágány is, tehát megtehették volna), hanem rögtön a leszállóhely után balra a Kádár utcába fordultak.
A fenti képen, mely a megállótábla mellől, a bérletpénztár és utasváró teteje alól készült, jól látható az egyik Visegrádi utcai bérház falára épített, létrán megközelíthető fülke, melyről már szó volt korábban.
A felszállóhely a másik irányból. A Nyugati pályaudvar felé nézve még látható a Váci úton akkor még álló Westend-ház. Érdemes az utca távoli torkolatában a jobb oldali ház sarkán levő neont is megnézni: máig megvan...
A kétvágányos felszállóhely egykori helyét autók tömege lepi manapság. Az ország felemelkedésének szimbóluma lehetne az a fehér Zsuk kisteherautó (az 1600-as motorkocsitól balra), mely 2002-re Mercedessé "változott".
Ugyanez a hely egy egyirányú Bengálival, mely természetesen ekkor csak a jobboldali vágányon tudott utast felvenni.
A felszállóhely környezete elég rendesen megváltozott mára, bár a képet továbbra is uralja a szemközti épület a Visegrádi utcában, mely az újrafestésen túl tetőtérbeépítéssel is gazdagodott. A bérletpénztár mögötti üres részre lakóházat építettek időközben.
A hurok a Kádár utcából kihajtva a Váci úti vágányokhoz csatlakozással záródott be tulajdonképpen.
Régi fotó: John H. Price, 1956
A Kádár utcából a Váci útra kanyarodó 1033-as, és egy középbejáratú pótkocsi 56-ban (az évszám már abból is látszik, hogy a motorkocsi még favázas kocsiszekrénnyel rendelkezik), illetve a sarok ma.
A Kádár utca és a Váci út sarka 1977-ben. A jobboldali épület sarkát ekkor műmárvány-burkolat fedte, melyet később szerencsére eltávolítottak. A beállítást a jelenleg a Váci út közepét elfoglaló felüljáró, az alatta levő parkoló és az autóforgalom miatt nem volt egyszerű fotózni, mivel a parkoló kocsik nekünk voltak útban, ha meg az eredeti helyet keresve az úttestre mentünk, akkor mi akadályoztuk a forgalmat.
A kettős visszafogási lehetőséggel rendelkező fejvégállomás
A Kádár utca torkolata előtti fejvégállomásról a Nyugati pályaudvaros oldalamon írtam bővebben, itt most csak sebtiben mutatnám be.
Baloldalt: a még az út szélén levő magányos vágány 1956-ban a 62-es viszonylaton. Az átépítés nem sokkal később történt meg, ekkor alakult ki a jobboldalt látható állapot. A bal alsó sarokból jövő vágány a Kádár utca kijárata.
Fontos megemlíteni, hogy a Váci úti villamosvonalak nem csak a Visegrádi utcán keresztül álltak kapcsolatban a Nagykörúttal, hanem a Westend ház mellett húzódó összeköttetésen is, mely a baloldali kép jobb széléről kanyarodik be rá a kifele menő vágányra. Ami érdekes: az egyenesben levő rész ikersínes, a középre bekanyarodás már a megszokott Phoenix megoldású: ez azt jelezheti, hogy az egyenes rész még az út szélén haladó pálya időszakából maradt!
Ez az eddig bemutatott, eredetinek tekinthető állapot a 3-as metró építése kapcsán bomlott meg: a vágányok innentől kezdve a környék majd' minden utcáját bejárták, ahogy ezt mindjárt látni is fogjuk. A fenti jobboldali képen mindenesetre már nincsen meg a fejvégállomás, és már szemmel láthatóan nekiálltak a metróépítéssel kapcsolatos munkálatoknak.
Folytatás: a terelések és a hurok felhagyása
Vissza a Váci
úti villamosközlekedés történetéhez
Vissza a Nyugati pályaudvar
körüli villamosközlekedés történetéhez
Újkori fotók: Varga Ákos
Archív fotók és térképek: Ambrus Sándor, Tim Boric, Vittoria Formigiari, Heinz Heider, John M. Price, Lakos Rudolf, Szabó György, Víg László Endre, Németh Zoltán Ádám és Nagy Zsolt Levente gyűjteménye