Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
    Téli rege

    Budapest hozzáállása a hóhoz már évtizedekkel ezelőtt is viccek témája volt (vö. "leesett az első hó...munkás a Gellérthegyről", "a télre felkészültünk, de hóra, fagyra nem számítottunk", "abban a nyamvadt Svédországban bezzeg olvadva esik a hó, míg nálunk ebben a rohadt sarki télben nem bírják eltakarítani"), miért pont 2003 januárjában sikerült volna rendesen lekezelni húsz-harminc centi hó leesését?

    A hóhelyzet egyik megnyilvánulása volt, hogy megnőtt a műszaki hibás szerelvények száma. Azt nem tudom, hogy a képen látható 1-es a hóval összefüggésben állt-e ki a forgalomból ("Műszaki okok miatt utast nem szállít"), mindenesetre az otthon hagyott autók miatt megnövekedett forgalom elszállításában nem vett részt.

    A 19-es villamossal ottjártamkor semmi baj nem volt, csak egyszerűen szépen nézett ki a hóesésben :)

    De nem?

    Menet közben a Vár tövében...

    Bartók Béla út.

    A Gellért téren jött a menetrendszerinti meglepetés: a 41-es villamos, mely az újonnan kiépített végállomás váltójának eltömődése miatt a Deák térig járt. Kicsit tragikomikusnak találtuk ismerőseimmel azt, hogy az új végállomás messzebb került a tértől, mint a régi, tehát kényelmetlenebb lett az utasok helyzete, de a járat ugyanúgy hibaérzékeny maradt...

    A 41-es elvileg a Móriczra jár, de most a Deákig ment, ezt tudjuk. Ehhez képest ezen a képen a hátsó táblán a Budafoki forgalmi telep ("Albertfalva, Forgalmi utca") van kiírva belső végállomásként (ez a kocsiszíni menet), hogy teljesen összezavarják az utasokat :)

    Havazás a Móriczon: baloldalt látható a fűtött váltó környékén megolvadt hó. Az ilyen váltók nem is fagytak be! A gond persze az volt, hogy nincs belőlük elég, illetve, hogy helyenként nem működtek. Ezért aztán lebénult a 24-es vonal, a 17-es nem bírt beállni a végállomására, a 2-esen is kimaradások volt, az 1-es óbudai végállomásán csak egy vágányt bírtak használni, a másikon, a Lágymányosi hídon nem tudtak mozogni, emiatt a járat a Népligetig járt, a 18-as és 19-es lebénult a Döbrentei téri elosztóváltó fagyása miatt, és azt hiszem még volt pár hasonló kellemetlenség.

    47-es a hóban I.

    47-es a hóban II.

    A Deákig járó 41-es persze kicsit szétzilálta a normálisan a 47/49 végállomásaként működő Deák teret.

    Ahogy látható, volt egyfajta sorbanállás!

    Na ilyet viszont eddig még nem sikerült fényképeznem: rögtön két 41-es az ideiglenes végállomáson, egy-egy mindegyik vágányon!

    Az éppen pihenő 41-es ekkor hátraállt az egyik vágány végére, így a 47/49 be tudott állni mögé. Igazából el tudott így működni az üzem, de sokkal könnyebb lett volna, ha az évekkel ezelőtt használaton kívül helyezett harmadik vágány is elérhető lett volna!

    Ez a kép az egyik kedvencem.

    És elérkezett végre a pillanat, amire már "évtizedek óta" vártam: működés közben láttam a hóseprőket! Erre valahogy 28 év alatt nem volt lehetőségem. Ez persze egy dolog, de több villamosmániás ismerősöm is ugyanerről számolt be! A képen egyébként az acélvázas 7117-es hóseprő látható.

    Másnap is fényképezős sétával indítottam, ezúttal a 17-es vonal mentén.

    Behavazott ICS a Kolosy térnél.

    Egy nappal később az Astoriánál esti képekkel is megpróbálkoztam, állvány nélkül, kézből. Ahhoz képest szerintem egész jól sikerültek...

    A 41-esek most már tábla szerint is a Deák térig jártak.

    A nagy hó-hó-helyzet.

    41-es a Deákon.

    A legelső UV, a 3200+3201 is ide lett terelve...

    Tábla az utókornak.

    Számomra nagyon kedves volt ez a látvány, kár, hogy hétvégén már visszaállították az eredeti állapotot, és a 41-es ismét a Fehérvári úti SZTK előtt fordult vissza Kamaraerdő felé. Szerintem maradhatott volna itt - igény lenne rá!

    Még egy 41-es, ezúttal a Kálvin téren, és aztán sötétbe borulunk...

    ... mivel ilyen hóhelyzetben az este is meglepetéseket tartogat a villamosmániás számára: további hóseprőket!

    "Télimuki" a 24-es Festetich utcai végállomásán.

    A hóseprőkön kívül normális villamosok is járták a hálózatot éjszaka, hogy megtörjék a jeget a felsővezetéken, váltókon, és ne engedjék a nyomvályút eltömődni. Ez itt például egy jó kései 30-as a Török Flóris utcában.

    Hóseprő pihenés közben...

    ... illetve az Árpád hídon.

    És az oldal végére még egy télimukis kép: a kis kéttengelyes ezúttal az 1-es Vörösvári úti végállomásán áll bent. 


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra