Ferencváros kocsiszín kincsei 2005-ben

Köszönetet szeretnék mondani a BKV Kabinet Igazgatóságának és Kommunikációs Osztályának a látogatás megszervezéséhez nyújtott segítségükért!

Zugló mellett Ferencváros kocsiszín tudja a legtöbb az átlagnál érdekesebb járművet felmutatni. Ez a százéves telephely évtizedek óta alig változott, úgyhogy sok részletében tetten érhető még a régi idők dicsősége is.

Kezdjük rögtön a Mukikkal! Ezek a szögletes "tehervillamosok" (gyerekként így hívtuk őket) a típus legutolsó átcsoportosításai és selejtezései óta mind itt laknak. A még állományban levő hat kocsi (7033, 7038, 7039, 7040, 7045, 7061) innen indul útjára, amikor szükség van rájuk, és ide tér vissza, ahogy a képen látható 7040-es is épp teszi...

... a hátsó udvar érdekes egynyelvű váltóin át.

A hátsó csarnok eléggé megviselt állapotban van (bár Hannoverben láttam rosszabb állapotú remizt is, ahol a megőrzött régi kocsikat tartották), bármikor lehetne benne időutazós filmeket forgatni.

Valószínűleg a remizátépítések és az azokhoz kapcsolódó ideiglenes gördülőállomány-átcsoportosítások miatt találkozhatunk itt a 7117-es, acélvázas hóseprővel, mely egyébként Hungária kocsiszínhez tartozik.

Ez a régi felsővezetékszerelő tornyoskocsi se mindennapi látvány!

Az ablakon kitekintve új fektetésű vágányokat láthatunk a vasútvonal felől szomszédos BKV telepen, róluk még lesz szó a későbbiekben.

Most viszont inkább menjünk a másik irányba, a Könyves Kálmán körút felé! A régi csarnok középső, kétvágányos részén felállított ketrecben őrzik a 611-es nosztalgiakocsit. Még van mögötte egy kis hely, szívesen látnék (legalább) egy további régi tuját ott!

További Mukik, mögöttük pedig...

... teherszállító kocsik.

A 8330-as sínszállító kocsi két régi P XII-es HÉV pótkocsi-forgóvázon áll, de nem ez a legrégebbi eredetű jármű itt!

A 8609 első látásra "csak" egy régi pőrekocsi, ...

... de ha alulról nézzük, az alvázkeret szűkülő alakja arra enged következtetni, hogy ez régen valami személyszállító jármű volt. És így is van: ez a teherkocsi egy BVV A típusú kocsiból épült: a budapesti normál nyomtávú villamosüzem legelső típusából, melyet eredetileg 1888 és 1895 között gyártottak!

A másik csarnok kicsit újabb, mint a hátsó, és jobban felszerelt is. Itt folynak a különféle szerelési munkálatok is.

Az egyik falnál néhány, KCSV-ből kiszedett régi, olasz szaggató pihent (a helyükre Ganz-Transelektro gyártmányúak kerültek).

KCSV és ICS, középen pedig a 3750-as pályaszámú Hungaroplan Kísérleti Villamos, azaz a "Csufi".

Mielőtt utóbbit alaposabban megnéznénk, egy gyors pillantás az egyik ICS-be: a két ülés közt látható rácsos izé az utastérfűtéshez tartozik, ami kellemes újdonság a mostanában felújításra kerülő csuklósokban.

No, és akkor itt van a legszokatlanabb budapesti villamos, a Csufi.

Már szemből is érdekes látvány ez a járgány...

... ami részben a Wartburg fényszórónak és Zsiguli hátsó lámpának köszönhető.

A tervezők/építők kísérleteztek a lehajtódó alsó lépcsőfokkal, ami kényelmesebbé teszi a fel- és leszállást. A tapasztalat szerint gyakran beragad, de tényleg kényelmesebb, mint az ICS-k meredek lépcsője.

A belső tér az Ikarus 400-as buszokra emlékeztet - érthetően, hiszen a kocsiszekrény sok részletét onnan vették.

Érdekes, hogy bár az oldalfal felső részén van hely a viszonylatszám- és iránytáblának, a villamos általában mégis a hagyományos, zsinóron az ablakba lógatott táblával közlekedett.

A műszerfal a 200-as Ikarus buszokból jött.

Az orr-rész szokatlan vonalvezetésű, bár csak egyenes vonalakat használtak.

A csukló szerintem esztétikailag nem a legtökéletesebb megoldású: egy külső borítólemezt vagy gumiharmónikát megérdemelt volna.

Egy pillantás Csufira egy másik különleges villamosból, ...

... a 1303-ból. Az ő történetéről itt lehet bővebben olvasni.

Ő itt meg a legelső sorozat ICS.

Pillantás kifelé a csarnokból: a szemben levő telket korábban eladta a BKV, helyén már toronyház emelkedik. Időről-időre felröppen annak a híre, hogy a remizt is eladják, de erre egyelőre - szerencsére - még nem került sor.

A Hungária kocsiszín alacsonypadlós villamosok fogadására alkalmassá történő átépítése miatt bővíteni kellett ezt a remizt, hiszen ide jönnek át ideiglenesen az ottani csuklósok. A bővítés a szomszédos, szintén BKV telep területén történt, ...

... ahol jó szorosan több vágányt is fektettek, és bekötötték azokat a kocsiszíni vágányzatba.

Itt még építés közben vannak, de ezen sorok írásakor elvileg már talán használják is ezeket a síneket.

Az új vágányok valahol itt jönnek (itt még: majd) ki...

... hogy aztán becsatlakozzanak a remiz hátsó csarnokához vezető, "csibészvágánynak" nevezett sínpárba.

És ezzel ennek a sétnak is a végére értünk, remélem, tetszett!


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez