Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
vasút
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Budapesti életképek, 20. folytatás, 7. rész

Előző oldal

Az elmúlt hónapokban körülbelül százharmincvalahány életkép halmozódott fel az erre a célra nyitott könyvtáramban. Mivel úgy érzem, hogy ennyit egyszerre úgysem fog senki végignézni, úgy döntöttem, apróbb folytatásokban adom le. Jó szórakozást!

A nagykörúti vágányzat javítása

A nagykörúti 4/6-os villamosok vágányzatán néhány hely már vészesen elöregedett-elkopott, így 2004 őszén sor került ezen helyek kijavítására.

Az egyik ilyen pont a Blaha Lujza téren a Népszínház utcába kanyarodó vágány, és a hozzá tartozó egyszerű vágánykapcsolat volt. Itt még csak az aszfaltot törték fel, a forgalom továbbra is zajlik...

... itt viszont már beépítették az úk kitérőket és átszeléseket, melyek felfutósak. Ez utóbbi megoldás remélhetőleg tényleg csökkenti a rajta való áthaladás zaját és rezgéseit.

A következő javított pont a Dohány utca kereszteződésénél levő ív volt, melyen az utóbbi időkben már csak lépésben haladhattak át a villamosok.

Nem mindennapi látvány: budi a Nagykörút közepén :)

Az utolsó nagyobb javítás helye a Wesselényi utcai kereszteződés volt. Azért írom, hogy "nagyobb", mert ahogy láttam, itt-ott kijavították a vágányzatot borító betont is.

Ezen a képen nem is annyira a felszedett vágányzat az érdekes, hanem az utca fölé felfüggesztett "Nemzeti Színház" reklám, ami azért nem illik ide, mert a Nemzeti már pár éve átköltözött a Közvágóhídhoz a Hevesy Sándor térről...

Egy pillantás visszafelé: a felújított New York Palotáról elkezdték újból lebontani az állványzatot (egyszer már megtették, aztán visszaépítették valamiért).

És aminek nagyon örültem: a villamospótlás végre a síneken zajlott, a buszoknak nem kellett a kocsisorban araszolniuk. Ahogy az sejthető, mindenféle busztípus megtalálható volt: sima 280-as, 435-ös, de még GYROS (a 7-173 gyorsjárat speciálisan átalakított, átfestett kocsijai) is.

Zsilipelés: a pótlóbusz elhagyja a vágányzónát, hogy kikerülje az építés miatt felbontott részt.

A buszok a budai végállomások és az Oktogon között jártak. Érdekes látvány volt ez a karaván, pláne ívben! Na jó, mivel nem sínen megy: kanyarban :-)

A villamosok ismét az Oktogon után levő visszafogást használták...

... így a megállóperonnak csak az egyik oldalát tudták használni.
 

A 4/6-os villamos világjáró körútjai

Számomra magánál a pótlásnál is érdekesebb volt a forgalomba be- és onnan kiálló szerelvények útja. Mivel a normális beállási hely, a Blaha Lujza tér nem volt használható, a "Százlábúak" (=csatolt Ganz csuklósok) otthonuktól, a Hungária kocsiszíntől az 1-es vonalán haladtak a Bécsi útig, majd onnan a 17-esen jutottak el a Török utcáig, ahol a használatban maradt egy szál vágányon jártak át a Margit körútra, a Moszkva tér felé.

Csatolt csuklós az ORFI (volt?) épület(ei) előtt. A váltóállítás kézzel (váltóvassal) történt: az alapvető irány a 17-es végállomása felé vezet, így a körútra beálló vezető leszállt, átállította a váltót a Török utca felé, és úgy ment tovább.

Az őt követő 17-esnek persze emiatt vissza kellett állítania magának a "helyes" irányt.

A Török utcai vágányokat rendszeresen beparkolják, így a környék elővigyázatosságból ki volt táblázva, és rendőrök is figyelték a forgalmat.

Csatolt ICS vár arra, hogy szabad jelzést kapjon a Margit körút felé. (Hú, közben de hideg volt, ráfagyott a kezem a fényképezőgépre!)

Érdekes ugyebár, hogy a Török utcai közúti szabad jelzéssel egy időben kapnak zöldet a Margit körúton kanyarodó 4/6-osok, ebbe viszont a forgalomba beálló villamosoknak nem lett volna érdemes belerongyolniuk...

Végül nem tudom, külön lámpafázist kaptak-e a Török utcai villamosok, vagy hogy működött a dolog, mindenesetre fotós szívemnek önző örömére szolgált, hogy egy lámpaváltásnyit biztosan ott dekkoltak a torkolatban, időt adva fotók készítésére!

No, ez a villamos már útón is van a Margit körút felé...

... akárcsak ez, miközben a Margit körúti, menetrend szerinti kocsi szépen megvárja őt.

A Török utcai kiágazás észak felől.

Csatolt ICS-k a Frankel Leó utcában.

Az esti forgalomból kiállás még érdekesebb volt: a körúti tuják a Széna térről az ez időre járhatóvá tett egyenes vágányon beálltak az 59-es villamos végállomási felszállóhelyére...

... majd a 18-as vonalán át (itt éppen a Szent Gellért téren járunk) lecsorogtak...

... Budafok kocsiszínig. Azért idáig, mert itt volt elég hely a visszafogáshoz (az Albertfalva kitérői csonkavágány rövid egy ilyen hosszú szerelvénynek). Aztán már "csak" legurultak a 4-es végállomásáig, átmentek az Október 23. útjára, egy darabig 4-esként haladtak, majd a Mester utcán át elhagyták a körútat, hogy visszatérjenek Hungária kocsiszínbe.
 

Esti villamostorlódás a Szent Gellért téren

És ha már Interszitivel együtt kimentünk állvánnyal fotózni késő este a Gellért térre, álljon itt néhány egyéb fotó is!

Torlódás az új megálló előtt, amibe ugye egyszerre csak egy villamos fér be.

Hopp, itt a követlező 18-as! Utána meg egy 41-es...

... a 41-es után pedig egy további 18-as. Valami fennakadás lehetett a forgalomban, aminek pont a lecsengését kaptuk el.

No, ez itt egy kiskörúti villamos, ami bebocsátásra vár a megállóba, ahol épp egy Nagykörútról hazafele tartó dupla ICS várakozik. A megfelelő hátteret a Műegyetem szépen kivilágított Ch épülete adja...
 

Csak úgy...

És ha már ott voltam, meg az este is, meg az állvány is, csináltam egy képet a Batthyány téri villamosvégállomásról, a kivilágított Lánchíddal a háttérben. Ezzel be is fejezném ezt a sorozatot, majd néhány hónap múlva folytatom, addig is köszönöm a figyelmet!


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra