Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
vasút
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Életképek 12.

Ezek a képek a tizenkettedik, mindenféle vegyes kattogtatások eredményét tartalmazó könyvtáramat nyitják meg a világnak. Általában most is volt apropója annak, hogy valamit megörökítettem, de nem mindig...

A Haller utcába azért mentünk el Mr. Cyber barátommal, mert úgy hírlett, hogy a jövőben ezt is felújítják, ami az út két szélén haladó villamosvágányok középre helyezését jelenti.

Ottjártunk után pár héttel úgy tűnt, hogy nem fogja azt jelenteni, vagy nem akkor...

... de 2004-re azért csak megcsinálták.

A Haller utca a másik irányba nézve.

Érdemes megfigyelni, hogy mennyire kiállnak a vágányok a lesüllyedt kockakőből, tiszta gumiab-roncsoló!

A vágányok itt mennek be az út közepére. Vagy itt jönnek ki onnan a szélére? Nézőpont kérdése.

Bevallom, nem tudom, hogy miért pont innentől lesz szélső fekvésű a pálya, ha valaki tudja, ne habozzon megírni!

Na, még egy 24-es villamos, aztán ugorjunk!

És már itt is vagyunk a Nemzeti Színháznál, amit oly nagy hévvel építettek fel, hogy majdnem megszüntették miatta a HÉV-et. Azaz igazából Csepeli Gyorsvasutat, de mivel zöld, mindenki HÉV-nek nevezi. Igaz, gyorsnak titulálni tényleg elég vicces lenne a csepeli szakasz végefelé beiktatott lassújelek mellett!

Nem sok helyen lehet egy képre fotózni egy M IX-est, a Gellérthegyet és Mr. Cybert, de itt sikerült :-)

Ő egy Tigris a csepeli HÉV-végállomáson. Amolyan félig mozdony, félig motorkocsi. Nosztalgia jellegű, de néha használják, éppen ezért jó állapotban van tartva.

Ő pedig egy M IX A.
Na, ez is megvolt. Ugorjunk!

A Széna tér fölötti részen egykor elterülő Ganz telepet anno vágányok hálózták be. Többségük eltűnt a gyár megszüntetésével, és a Millenáris Park felépítésével, de helyenként még lehet látni pár tíz métert vagy egy-egy felsővezetéktartó oszlopot belőlük - ahogy az a képen is látható. A háttérben látható épület egyébként nem véletlenül néz ki bunkerszerűen: annak idején a frissen elkészült generátorokat itt probálták ki. Ez azt jelentette, hogy felpörgették őket a névleges fordulatszámuk fölé, és figyelték a rezgéseit. Ha esetleg elszállt volna a szerkezet, szükség lett volna a vastag betonfalakra, bár bevallom, nem vagyok biztos benne, hogy megállította volna...

Vágánymaradvány a Kisrókus utcából kiindulva az egyik...

... és a másik irányba.

Ugrás: a Róbert Károly körúti felüljáró fölötti közúti felüljáró útburkolatának felújítása miatt a sávok száma lecsökkent...

... emiatt nagy terelgetés volt, át a villamossíneken. Természetesen legtöbbször a villamosnak kell várnia arra, hogy az autósok abbahagyják a keresztbehaladást, pedig hát a piros lámpa az piros lámpa...

Hegesztenek a Hungária körút és a Thököly út kereszteződésében. Amikor ezt láttam, megijedtem, hogy felhegesztik, ami a Thököly út járhatóságának betett volna, de nem, csak töréseket, kopásokat korrigáltak. Most még.

Ez a kép alapvetően alkalom nélkül készült, de én felháborítónak tartom, hogy ilyen rossz állapotú (Száva kocsiszínből, azaz az 50-es vonalról hozott) pótkocsikat betesznek a 19-es villamosra, ahol igen sok turista is utazik. Teljes gettó-érzet! Firka, karcolás, hiányos burkolat-pótlás, van itt minden, mindez a gyönyörű Duna-parton! Ha már átvették a kispesti vonalakon leamortizált pótkocsikat, legalább picit rendbehozhatták volna őket!

Ez csak egy szép UV, ami az előbb látott csúnya belsejű pótkocsit húzta...

2002 nyara kimondottan forró. Nem írom, hogy "volt", mert most még mindig az. A kánikulát persze nem csak az emberek nem bírták...

... hanem a Tátrák homokszóró-tölcsérei...

... no és persze a nagypanelek tömbsínjei se!

A nagypaneles rendszerben a tömbsín nincs szorosan lerögzítve. A melegben kicsit megtágul, és mivel hosszában nem tud nyújtózkodni, hirtelen felfele indul meg, a "vágánykivetődés" nevű jelenséget produkálva.

Közlekedni persze nem lehet rajta ilyen állapotban, sőt, itt, a Flórián tér közepén még a keresztbehaladó Szentendrei út forgalmát is akadályozta.

A megállóban várakozó utasjelölteknek persze senki nem szólt, hogy ne várjanak, pedig nem voltak olyan nagyon messze. Pótlóbusznak meg a dugóban semmi esélye, úgyhogy jópár ember izzadhatott egy órával többet aznap...

2002 nyarának leglátványosabb közlekedési eseménye a Bartók Béla út felújtása, de figyelemre méltóak a szentendrei HÉV-en folyó pályaépítési munkálatok is. Nem csak a pótlóbuszok miatt, hanem azért is, mert ilyenkor lehet MÁV mozdonyokat (M41, "Csörgő") fotózni az Árpád híd alatt, ami azért érdekes.

Szépen feltúrták a pályát, ha nem tudnám, hogy újra megcsinálják, komolyan megijednék :-)

A pótlóbuszokhoz persze buszok és sofőrök is kellenek, azokat pedig honnan lehetett elvonni máshonnan, mint a 19/V villamospótlótól. De hogyan lehet a kieső kapacitást amott pótolni? Hát úgy, hogy a villamospótlót villamossal pótoljuk, legalábbis egy szakaszon (Döbrentei tér-Batthyány tér). Nem semmi megoldás, bár a villamosmániákus énemnek tetszik!

Mindenesetre korábban nem nagyon láttam széles középső ajtós (UV5, 3800) UV-t itt, már csak ezért is megérte a dolog!


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra