Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 

Debrecen, sokadszorra :)

Ugyan már szerepeltek debreceni képek ezeken az oldalakon, nem ilyen bőségben és minőségben. Ez egyrészt annak köszönhető, hogy a digitális kamera nem szabott határt kattintgatási vágyaimnak, másrészt annak is, hogy ezúttal kimondottan villamosozni érkeztem a városba. Az apropó az Index.hu "Városi és elővárosi közlekedés" című topicjának csoportos látogatása volt a DKV-nál.

Nem volt egyszerű a lejutás: a normális színvonalat képviselő Intercity-re egy nappal az indulás előtt már nem lehetett helyet kapni; volt olyan topic-tag, aki emiatt nem is jött le végül. Szerencsére Baracsy Ákos barátom ennél hamarabb látogatott el a MÁV Sorbanállási és Felnemvilágosítási Ügyosztályára (Nyugati pályaudvari jegypénztár), így legalább a doháyzó szakaszba kaptunk még jegyet. Mondjuk azt szívesen megkérdezném az illetékestől, hogy ha egy IC ilyen tömött, és lenne igény többre, akkor miért nem indítanak többet, többször? (A válasz sajnos az, hogy azért, mert nincs elegendő megfelelő színvonalú kocsija a MÁV-nak. No comment.) A megérkezés után mindenesetre Bengáli-hegyek fogadtak a Nagyállomás előtt. Az egyik, a 490-es éppen indult az állóhelyről...

A 482 a várakozóhelyen pihent, az 500-as (protó) Ganz KCSV6 mellett.

500 és 510 egymás mellett, jól látszanak a protó és sorozatpéldány közti különbségek. A kép bal szélén a harmadik Bengáli látszik a vonalon kint levő harmadikból, de a Nap pont olyan szögből sütött, hogy nem tudtam jó minőségű képet készíteni róla.

A kocsiszínbe az 507-es KCSV-vel mentünk, mely éppen kiállt a forgalomból. Ez itt a kocsi "A" végi műszerfala. A menet- és fékszabályozás pedálokkal történik.

Bent kicsit vártunk kísérőnkre, aki körbevezetett a DKV villamos- és trolitelepén, közben egyesek a kötelező kocsiszíni cicát fényképezték (azért "kötelező", mert eddig minden remizben találkoztam a helybeliek által sajátnak befogadott macskával). A macs a képen nem látható, annál több a csoportunkból :)

Emlékmű. Vajon minek? A megszűntetett hat vonalnak?

A távolban a villamos kocsiszín...

... a közelben pedig az 1984-1884 pályaszámú nosztalgiaszerelvény: egy 2500-es ikerkocsi Budapestről. Az 1900-as pályaszám engem picit zavar...
 

... igaz, az 1800-as se illik ehhez az acélvázas Füzesi-kocsiszekrényhez! A kocsik egyébként egy évforduló miatt kapták ezt a számozást.

Egy acélvázas "béka", azaz kis villanymozdony.

A 481-es kocsi párás levegőben, Nappal picit szemben fotózva, a csarnok melletti vágányon.

Mögötte a 488...

... amögött a 483...

... amögött a 487.

A debreceni Bengálik műszerfala persze más, mint a szegedieké...

... a belsejük attól még mindig olyan, mint egy hosszúra nyúlt régi Ikarus csuklós :)

A közelmúltban korszerűsített szerelőcsarnokban három KCSV6 is állt.

Egyik alá kicsit be is kukkantottunk, hogy lássuk, amit normálisan nem láthatunk, például a jobbra feélrehajtott "kemping" jellegű ütköző- és vonókészüléket, ami normális üzemben ide van eldugva.

A KCSV6 belső tere szép - lenne, ha kicsit normálisabb színeket válogattak volna össze, de az is elég lett volna, ha a hajtűkapaszkodón, és néhány más rúdon látható rózsaszínt kihagyják :)

Az ülések.

A kocsi egyik vége...

... az utastájékoztató kijelzőjével, mely nagyságrendekkel korrektebb, mint a Budapesten látható FOK-GYEM! Akárcsak az indulást jelző szignál, mely kellemes, nem hangos, mégis jól hallható, ellentétben a BKV borzalmas, fülsértő "Börönd Ödönjével".

Nézzük most kicsit alulról a kék KCSV-t! Ez itt a csukló alatti forgóváz...

... ez pedig a kocsivégi. A külső merevítőkeretű forgóváz elég alacsony, hogy a kocsi padlómagassága kicsi legyen, ezért sokmindent össze kellett zsúfolni bennük.

A kocsi homlokfalán levő irányjelző a magas homlokablak mögött kapott helyet.

Az egyik kerék a homokszóróval.

A hajtómotor.

Az áramszedő.

Az indító- és fékellenállások egészen hasonlóak ahhoz, amik az UV-ken és ICS-ken vannak. Menet közben egyébként már tirisztoros szaggató kapcsolja a motorokra jutó áramot, illetve a kocsi visszatáplálással is fel van szerelve.

A szomszéd csarnokban két Bengálin is dolgoztak, az egyik a 491-es...

... a másik a 489-es volt.

Folytatás....


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra