Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Még mindig Debrecen :)

Előző oldal...

Ezeken a Bengálikon még fent van a viszonylatszám alatti irányjelző tábla, kimondottan nosztalgikus jelleget kölcsönözve a kocsiknak. Persze azon el lehet vitatkozi, hogy a tervező a hatvanas évek elején miért gondolta, hogy egy ilyen kis helyen levő, kis betűkkel festett táblát jól lehet majd látni a peronról :)

A szerelőcsarnokban tett látogatás után átmentünk a troliüzemhez, ami ugyanezen a telepen van, de ott nem fényképeztem, engem a fentebbi képen látható másik csarnok, és az előtte álló járművek sokkal jobban érdekeltek! Ha minden igaz, akkor a hetvenes-nyolcvanas években, de talán a kilencvenesek elején is, itt nagyjavították a BKV UV-it! (Szívesen látnék olyan képet, amin egy UV rohangászik a Nagytemplom előtt, mert hogy próbafutásokat is tartottak)

A 482-es Bengáli már "szétfele szedődik"...

... az acélvázas szürke munkavillamos után levő két izé pedig még tovább ment a Bengáliból mássá átváltozásban: pőrekocsikká változtak egy kocsitűz után. Sínszállításra használják őket.

A 204-es, eredetileg 7031-es (BKV) pályaszámú Muki egészen budapesti hangulatot varázsolt a telepre :)

De térjünk csak vissza a 482-höz egy pár kép erejéig!

A belső tér (helye).

A befüggesztett középrész csukló-gumiharmónikák nélkül.

A csukló forgószerkezete.

Belátás a szélvédő helyén keresztül...

... és a plafon.

Bengáli-gőzős? (Természetesen csak egy távolban levő kémény füstöl a háttérben, nem a villamos:)

A 101-es pályaszámú munkavillamos eredetileg 252-es pályaszámmal készült Debrecen alapításának 600. évfordulójára, 1961-ben.

Miután kivonták az utasforgalomból, szakszolgálati kocsinak használták, később az itt javított UV-k szolenoidtáplálását próbálták ki az akkor beépített szolenoidfékeken, aztán hótoló lett.

A jobb oldalon látható kerékpár elé van felszerelve hótoló lapát.

A kézi működtetési ablaktörlő nem egy mindennapi szerkentyű!

Az udvaron való fényképezgetés közepette megnéztünk egy éppen újrafestés-fényezés alatt álló Bengálit is, de azért az én fantáziám még mindig...

... az udvaron látott vendégforgóvázak körül jártak, amik egész egyszerűen motorjuktól és a hajtástól megfosztott UV-forgóvázak voltak! A csúszótámok helyére hegesztették fel az alátámasztópontokat, ahova a gurítani szándékozott másik jármű kocsiszekrényét helyezhetik.

A kerékpárokon még a hajtás fogaskereke is megvan...

A kocsiszínből való távozás után John Howard-dal nekiláttunk némi "elvesztett síneket" keresni: a Segner téri közös trolivégállomástól a TESCO áruház fele haladva lehet a városon egykor áthaladó vasútvonal maradványait látni. Maradvány egyrészt a vágányok helye a házak közt...

... másrészt ez a kerámialapokkal lerakott padlórészlet, ami egykor talán valami vasúttal kapcsolatos épület konyhájában lehetett...

A TESCO fele nézve már kevéssé sejthető, hogy merre mentek a sínek, bár a távolban két MÁV-jellegű raktárépület is látható...

Némi trolizás után (hogy ezek mennyivel jobban haladnak, mint a budapestiek!) a város főutcáján találtuk magunkat. Az utastájékoztató berendezés megint fényévekkel az átlagos budapesti villamosmegállókban találhatók (=semmilyen) előtt jár!

A Nagyerdőben csatlakoztunk Baracsy Ákoshoz, aki a Bengálikat fotózta bőszen. Nekem inkább a felsővezeték-tartó oszlopok tetszettek. A kép közepén látható egy kakukktojás, a munkavezeték felfüggesztése másmilyen, mint a többin!

Jön a kék Ganz, jön... Szeretem ezt az egyvágányos hurokszakaszt, olyan kellemes, emberi léptékű!

Ez nem villamos (ha valaki esetleg nem vette volna észre:), hanem a KLTE könyvtárépülete a fákon keresztül nézve. Őszi tájkép-majdnemcsendélet...

Érdemes megnézni, ahogy az út túloldalán levő közvilágítási ostorlámpák alakja milyen jól harmonizál a hajlított tartójú felsővezetéktartókkal! Számomra ez jellegzetes debrecnei látvány.

A KLTE gyönyörűséges főépülete.

Ugyanaz kicsit távolabbról.

Ezután már siettünk vissza, hogy elérjük a vonatunkat. A pályaudvar előtti csonkavágányon álló  tartalék-Bengálit (484) azért még lefényképeztük :)

Köszönet chrta-nak és a DKV Rt-nek a látogatásért!


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra