Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
vasút
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Még mindig Debrecen :)

Előző oldal...

Ezeken a Bengálikon még fent van a viszonylatszám alatti irányjelző tábla, kimondottan nosztalgikus jelleget kölcsönözve a kocsiknak. Persze azon el lehet vitatkozi, hogy a tervező a hatvanas évek elején miért gondolta, hogy egy ilyen kis helyen levő, kis betűkkel festett táblát jól lehet majd látni a peronról :)

A szerelőcsarnokban tett látogatás után átmentünk a troliüzemhez, ami ugyanezen a telepen van, de ott nem fényképeztem, engem a fentebbi képen látható másik csarnok, és az előtte álló járművek sokkal jobban érdekeltek! Ha minden igaz, akkor a hetvenes-nyolcvanas években, de talán a kilencvenesek elején is, itt nagyjavították a BKV UV-it! (Szívesen látnék olyan képet, amin egy UV rohangászik a Nagytemplom előtt, mert hogy próbafutásokat is tartottak)

A 482-es Bengáli már "szétfele szedődik"...

... az acélvázas szürke munkavillamos után levő két izé pedig még tovább ment a Bengáliból mássá átváltozásban: pőrekocsikká változtak egy kocsitűz után. Sínszállításra használják őket.

A 204-es, eredetileg 7031-es (BKV) pályaszámú Muki egészen budapesti hangulatot varázsolt a telepre :)

De térjünk csak vissza a 482-höz egy pár kép erejéig!

A belső tér (helye).

A befüggesztett középrész csukló-gumiharmónikák nélkül.

A csukló forgószerkezete.

Belátás a szélvédő helyén keresztül...

... és a plafon.

Bengáli-gőzős? (Természetesen csak egy távolban levő kémény füstöl a háttérben, nem a villamos:)

A 101-es pályaszámú munkavillamos eredetileg 252-es pályaszámmal készült Debrecen alapításának 600. évfordulójára, 1961-ben.

Miután kivonták az utasforgalomból, szakszolgálati kocsinak használták, később az itt javított UV-k szolenoidtáplálását próbálták ki az akkor beépített szolenoidfékeken, aztán hótoló lett.

A jobb oldalon látható kerékpár elé van felszerelve hótoló lapát.

A kézi működtetési ablaktörlő nem egy mindennapi szerkentyű!

Az udvaron való fényképezgetés közepette megnéztünk egy éppen újrafestés-fényezés alatt álló Bengálit is, de azért az én fantáziám még mindig...

... az udvaron látott vendégforgóvázak körül jártak, amik egész egyszerűen motorjuktól és a hajtástól megfosztott UV-forgóvázak voltak! A csúszótámok helyére hegesztették fel az alátámasztópontokat, ahova a gurítani szándékozott másik jármű kocsiszekrényét helyezhetik.

A kerékpárokon még a hajtás fogaskereke is megvan...

A kocsiszínből való távozás után John Howard-dal nekiláttunk némi "elvesztett síneket" keresni: a Segner téri közös trolivégállomástól a TESCO áruház fele haladva lehet a városon egykor áthaladó vasútvonal maradványait látni. Maradvány egyrészt a vágányok helye a házak közt...

... másrészt ez a kerámialapokkal lerakott padlórészlet, ami egykor talán valami vasúttal kapcsolatos épület konyhájában lehetett...

A TESCO fele nézve már kevéssé sejthető, hogy merre mentek a sínek, bár a távolban két MÁV-jellegű raktárépület is látható...

Némi trolizás után (hogy ezek mennyivel jobban haladnak, mint a budapestiek!) a város főutcáján találtuk magunkat. Az utastájékoztató berendezés megint fényévekkel az átlagos budapesti villamosmegállókban találhatók (=semmilyen) előtt jár!

A Nagyerdőben csatlakoztunk Baracsy Ákoshoz, aki a Bengálikat fotózta bőszen. Nekem inkább a felsővezeték-tartó oszlopok tetszettek. A kép közepén látható egy kakukktojás, a munkavezeték felfüggesztése másmilyen, mint a többin!

Jön a kék Ganz, jön... Szeretem ezt az egyvágányos hurokszakaszt, olyan kellemes, emberi léptékű!

Ez nem villamos (ha valaki esetleg nem vette volna észre:), hanem a KLTE könyvtárépülete a fákon keresztül nézve. Őszi tájkép-majdnemcsendélet...

Érdemes megnézni, ahogy az út túloldalán levő közvilágítási ostorlámpák alakja milyen jól harmonizál a hajlított tartójú felsővezetéktartókkal! Számomra ez jellegzetes debrecnei látvány.

A KLTE gyönyörűséges főépülete.

Ugyanaz kicsit távolabbról.

Ezután már siettünk vissza, hogy elérjük a vonatunkat. A pályaudvar előtti csonkavágányon álló  tartalék-Bengálit (484) azért még lefényképeztük :)

Köszönet chrta-nak és a DKV Rt-nek a látogatásért!


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra