életképek
vasút itthon
közelről
|
||||||||||
Még mindig Debrecen :)
Ezeken a Bengálikon még fent van a viszonylatszám alatti irányjelző tábla, kimondottan nosztalgikus jelleget kölcsönözve a kocsiknak. Persze azon el lehet vitatkozi, hogy a tervező a hatvanas évek elején miért gondolta, hogy egy ilyen kis helyen levő, kis betűkkel festett táblát jól lehet majd látni a peronról :) A szerelőcsarnokban tett látogatás után átmentünk a troliüzemhez, ami ugyanezen a telepen van, de ott nem fényképeztem, engem a fentebbi képen látható másik csarnok, és az előtte álló járművek sokkal jobban érdekeltek! Ha minden igaz, akkor a hetvenes-nyolcvanas években, de talán a kilencvenesek elején is, itt nagyjavították a BKV UV-it! (Szívesen látnék olyan képet, amin egy UV rohangászik a Nagytemplom előtt, mert hogy próbafutásokat is tartottak) A 482-es Bengáli már "szétfele szedődik"... ... az acélvázas szürke munkavillamos után levő két izé pedig még tovább ment a Bengáliból mássá átváltozásban: pőrekocsikká változtak egy kocsitűz után. Sínszállításra használják őket. A 204-es, eredetileg 7031-es (BKV) pályaszámú Muki egészen budapesti hangulatot varázsolt a telepre :) De térjünk csak vissza a 482-höz egy pár kép erejéig! A belső tér (helye). A befüggesztett középrész csukló-gumiharmónikák nélkül. A csukló forgószerkezete. Belátás a szélvédő helyén keresztül... ... és a plafon. Bengáli-gőzős? (Természetesen csak egy távolban levő kémény füstöl a háttérben, nem a villamos:) A 101-es pályaszámú munkavillamos eredetileg 252-es pályaszámmal készült Debrecen alapításának 600. évfordulójára, 1961-ben. Miután kivonták az utasforgalomból, szakszolgálati kocsinak használták, később az itt javított UV-k szolenoidtáplálását próbálták ki az akkor beépített szolenoidfékeken, aztán hótoló lett. A jobb oldalon látható kerékpár elé van felszerelve hótoló lapát. A kézi működtetési ablaktörlő nem egy mindennapi szerkentyű! Az udvaron való fényképezgetés közepette megnéztünk egy éppen újrafestés-fényezés alatt álló Bengálit is, de azért az én fantáziám még mindig... ... az udvaron látott vendégforgóvázak körül jártak, amik egész egyszerűen motorjuktól és a hajtástól megfosztott UV-forgóvázak voltak! A csúszótámok helyére hegesztették fel az alátámasztópontokat, ahova a gurítani szándékozott másik jármű kocsiszekrényét helyezhetik. A kerékpárokon még a hajtás fogaskereke is megvan... A kocsiszínből való távozás után John Howard-dal nekiláttunk némi "elvesztett síneket" keresni: a Segner téri közös trolivégállomástól a TESCO áruház fele haladva lehet a városon egykor áthaladó vasútvonal maradványait látni. Maradvány egyrészt a vágányok helye a házak közt... ... másrészt ez a kerámialapokkal lerakott padlórészlet, ami egykor talán valami vasúttal kapcsolatos épület konyhájában lehetett... A TESCO fele nézve már kevéssé sejthető, hogy merre mentek a sínek, bár a távolban két MÁV-jellegű raktárépület is látható... Némi trolizás után (hogy ezek mennyivel jobban haladnak, mint a budapestiek!) a város főutcáján találtuk magunkat. Az utastájékoztató berendezés megint fényévekkel az átlagos budapesti villamosmegállókban találhatók (=semmilyen) előtt jár! A Nagyerdőben csatlakoztunk Baracsy Ákoshoz, aki a Bengálikat fotózta bőszen. Nekem inkább a felsővezeték-tartó oszlopok tetszettek. A kép közepén látható egy kakukktojás, a munkavezeték felfüggesztése másmilyen, mint a többin! Jön a kék Ganz, jön... Szeretem ezt az egyvágányos hurokszakaszt, olyan kellemes, emberi léptékű! Ez nem villamos (ha valaki esetleg nem vette volna észre:), hanem a KLTE könyvtárépülete a fákon keresztül nézve. Őszi tájkép-majdnemcsendélet... Érdemes megnézni, ahogy az út túloldalán levő közvilágítási ostorlámpák alakja milyen jól harmonizál a hajlított tartójú felsővezetéktartókkal! Számomra ez jellegzetes debrecnei látvány. A KLTE gyönyörűséges főépülete. Ugyanaz kicsit távolabbról. Ezután már siettünk vissza, hogy elérjük a vonatunkat. A pályaudvar előtti csonkavágányon álló tartalék-Bengálit (484) azért még lefényképeztük :) Köszönet chrta-nak és a DKV Rt-nek a látogatásért!
© Varga
Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon
található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!
Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra |
||||||||||