Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Késő ősz Bécsben...

2004 novemberében ismét vetettem egy gyors pillantást Bécs villamosaira, két okból kifolyólag...

Az egyik ezek közül a 33-as villamos volt, mely november végén még a Josefstädter Strasse és a Gerasdorfer Strasse közt közlekedett. Itt éppen az Alserbachstrasse-ban látható, kicsivel a Franz-Josefs-Bahnhof előtt.

Utóbbi egy érdekes hely: elágazás, kereszteződés, üzemi összeköttetés, emiatt aztán vágányok vannak mindenfelé. No, de vissza a 33-as villamos útvonalára!

Szóval a járat ekkor még átment a Duna fölött a Floridsdorfer Brücke-n. Négy héttel később aztán lerövidítették a korábban csak hétvégéken végállomásnak használt Friedrich-Engels-Platz-hoz, azaz többé már nem jár át a folyó túlsó oldalára.

Állítólag onnantól Floridsdorf-ig nem volt eléggé kihasználva, azaz túlkapacitást szolgáltatott a 31-es villamossal együtt közlekedve.

A változtatás egyben azt is jelenti, hogy Bécs utolsó "transzdunai" (azaz a folyón átkelő) villamosjárata a 31-es!

No, még egy kép a 33-asról a Duna fölött. Érdekes megoldású a vágányzat a terelősínekkel, illetve a felsővezeték-felfüggesztés. Egyébként barátságtalan, hideg, ködös és sötét idő volt, illett ehhez az "utolsó" fotózáshoz!

Hangulatjelentés: a 33-as a Duna eredeti, mára holtággá vált szakasza fölött, még a hosszú járat táblájával.

A 33-as és a 31-es jó darabon párhuzamosan haladtak, csak előbbi hamarabb véget ért a Brünner Strasse-n, a Gerasdorfer Strasse-nál, míg utóbbi továbbment négy megállót Stammersdorf-ig.

Úgy tűnik, ez a végállomás kihasználatlan marad a jövőben...

... mivel a 33-as "Dunán túli" szakaszán a 31-es egy új betétjáratot fog kapni (illetve jelen sorok írásakor már kapott) 30-as jelzéssel a Floridsdorf-i pályaudvar és Stammersdorf, tehát a 31-es, néhány megállóval távolabbi végállomása között. A 30-as szám azért érdekes, mert ilyen jelzésű villamos még sosem volt Bécsben. Már csak pár sosem használt "lyuk" maradt: a 19, 20, 23 és a 76, bár én 20-as táblával már fotóztam bécsi villamost, igaz, az amszterdami múzeumvonalon :-)

Na, de ha már szó esett róla, térjünk csak vissza a Floridsdorf-i pályaudvarhoz, ahol a városban az utóbbi időben kiépült forgalomirányító rendszer kijelzője a jövőben már nem nagyon fogja a 33-ast jelezni (hacsak vissza nem csinálják a változtatásokat).

Ez a hely amúgy szintén érdekes, hiszen amolyan bécsies nagyvonalúsággal épült: három villamosvonal metszi itt egymást, egy kicsit együtt is futnak, plusz minden irányból el lehet jutni mindenhova a vágánykapcsolatokon.

A 31-es (és itt még a 33-as is) például délnyugat felől érkezve fordul északnyugatnak...

... míg ez a 26-os délkelet felől érkezve egyenesen folytatja útját...

... igaz, rögtön külön vágányra hajtva, hiszen ő másfele megy tovább a következő saroktól. Az ULF-ok egyébként még újak ezen a vonalon, pár hete közlekedtek csak rajta.

Egy másik ULF a 31-esen, éppen egy derékszögű jobbkanyar előtt...

... míg a 26-os csak egyenesen áthalad a tér szélén.

Hogy még szebb legyen a dolog, a vasútállomás mellett egy hurokvágány is található, mely ekkor még csak szükség-célokat szolgált, de aztán karácsony utántól már innen indul a 30-as a külső végállomás (Stammersdorf) felé.

No, ezzel az egyik fotótéma meg is volt, jöjjön a másik!

A bádeni HÉV-et, azaz az Kärtner Ring/Oper és Meidling között nagyrészt a városi villamoshálózatot használó Wiener Lokalbahn-t már ismerheti az, aki nézegette az oldalaimat, vagy járt már Bécsben. Kétféle járműtípus közlekedik rajta: az SGP által DÜWAG-licensz alapján gyártott nyolctengelyesek szólóban, vagy csatolva (illetve néha így is, meg úgy is), illetve Bombardier gyártmányú alacsonypadlósok, szintén hol szólóban, hol csatolva.

Namármost, ottjártam előtt pár héttel végre nekiálltak vegyesen csatolva járatni a két típust, melyhez a régebbi kocsikon módosításokat kellett végrehajtani - ezek a csuklósok egy 4-est kaptak háromjegyű pályaszámuk elé, a "normálisaktól" való megkülönböztethetőség érdekében.

Az előbb azért írtam, hogy "végre nekiálltak", mert másfél éve már próbálkoztak a dologgal, de a kísérlet kudarcba fulladt. Aztán - úgy tűnik - végül csak sikerült megfelelően átalakítani a vezérlést. Én meg lefotóztam ezt, és mivel eddigre eléggé átfáztam (fél órát vártam erre a vegyes szerelvényre, mivel nincs sok belőlük), inkább elmentem ebédelni :-)


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra