Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
A szomszéd fűje mindig zöldebb: további képek Bécsből

Elég gyakran járok Bécsbe, és ilyenkor mindig azt figyelem, hogy hol tarthatna a budapesti tömegközlekedés, ha kicsit szervezettebben bírnának (együtt)működni az üzemeltetők és a városvezetés. Mert immáron 13 éve már nem holmi elnyomás miatt vagyunk hátrányban - és mivel több százmilliárdos metrót építünk, illetve a világ leghosszabb villamosát szerezzük be a Nagykörútra, az se lehet igaz, hogy nincs pénzünk!

Aki az ötvenes évek nyugat-európai közlekedésfejlesztésének egy jellegzetes műemlékét akarja megfigyelni, annak ajánlani tudom a 6-os, 18-as, 62-es, 65-ös, valami az O jelzésű villamosok, és a bádeni HÉV (Wiener Lokalbahn - WLB) közös, kéreg alatti alagútját, a Südbahnhof-tól egy megállónyira. A képen a Kliebergasse megálló.

Ennek első részét (a Südtiroler Platz-nál) még '59-ben építették, majd a hatvanas években egy több megállós szakasszal bővítették. A kepott eredményt Brüsszelben "prémetro"-nak hívnák, itt az Unterpflasterstrassenbahn (flaszter alatti villamos - röviden Ustraba) nevet kapta. Voltaképp a külső körút, a Gürtel déli szakaszának autóforgalmát kívánták azzal tehermentesíteni, hogy a villamost eldugták a föld alá, úgy, hogy két kiágazás is van róla (ebből az egyik kétirányú delta).

A létesítmény jól működik, bár a kinézete elég nyomasztó a hatvanas évek minimáldizájnjával (a korábbi, Südtiroler Platz-i megálló teljesen más, sokkal tágasabb, levegősebb). Érdekességét az adja, hogy a korabeli, a metrót eszeveszett drágasága miatt nem támogató (hoppá!) városvezetés megpróbált olcsóbban segíteni a közlekedési dugók által ellehetetlenített városi közlekedésen, és ez ezen a szakaszon (a másik Ustraba alagútról majd később fogok mesélni, ott ma villamos helyett az U2 metró jár, ez "erdei körökben elterjedt általános nézet" szerint egy igen nagy baklövés volt, mind villamosos, mind metrós korszakában) tulajdonképpen jól működik, hiszen a régebbi E-kocsiktól (E, E1) a bádeni HÉV alacsonypadlós sorozatáig, illetve az ULF-ig több típus is biztonságosan használja.

Az (egyik) elágazás. A sínnél ránézésre nincs semmi trükk, mégse túl hangos, valószínűleg egy budapesti Ganz csuklós már nem tudná ugyanezt produkálni.

Ilyet is sokfele látni a világban, csak Pesten nem: széthúzott kitérő. A villamos valahol korábban állítja a váltót, át is halad rajta, de a két vágányút egymás mellett halad még egy ideig, és csak később ágazik szét. Előnyös olyan helyeken, ahol hagyományos váltó esetén a váltónyelven autós vagy gyalogos forgalom lenne, ez ugyanis balesetet okozhat. Itt a szétágazásnál már nincsenek mozgó részek, amiket az autók kerekei kilazíthatnak, vagy amik becsíphetik a gyalogos lábát, botját, a babakocsi kerekét, stb. Annak idején a budafoki elágazásnál működött hasonló megoldás: a váltókezelő a budafoki remiz mellett állította a váltót, de a 41-es, illetve 47-es villamosok az átlapolt vágányokon még egy ideig "együtt" mentek.

A 37-es villamos olyan, mintha nálunk a Szent Orbán térig, vagy a Gellérthegy oldalába menne fel villamos. Nem a legmeredekebb vonal a városban (bár nem is kimondottan vízszintes), érdekességét inkább az adja, hogy egy szűk utcában halad, ahol a vágány mellett már az út szélén parkoló autók állnak, tehát az autók nem tudják megelőzni a tuját. És nem is erőltetik a dolgot (villamosmegállóban sem!), erre a pesti autósok szerintem képtelenek lennének.

A felső szakasz környékén egyébként nagykövetségi rezidenciák, kertes házak és villák vannak, a végállomási hurok pedig egy kisebb társasházas blokk körül húzódik.

A Reumannplatz az U1 metróvonal déli végállomása, egy igazi intermodális csomópont, na de nem amolyan Örs vezér téri módon, hanem kellemesen: a tér maga parkosítva van, buszok és a villamosok haladnak át rajta, az autóforgalom nem jellezmő. A metróállomás északi kijárata egy sétálóutcába esik.

Ahogy látható, a villamospályát semmi nem zárja el a gyalogosoktól, mégse kell szegény villamosoknak "gyök kettővel" csoszogniuk. Ráadásul nem csak egyenesen mennek...

... hanem kanyarodnak is, a Quellenstrasse-ra, ahol autóforgalom is van. Nem tudom, Budapesten vajon lesz-e valaha sétálóutcában villamos (megkockáztatnám, hogy egy, a Nagykörúttól befelé sétálóutcásított Baross utcán a Kálvin térig hosszabbított 28-as villamosnak nem csak létjogosultsága, de értelme is lenne), és hogy vajon ha lesz, működni fog-e. Ki kellene próbálni!


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra