Még aznap este megérkeztünk a Majna-menti Frankfurtba (a.k.a. Frankfurt am Main), ahol némi U-Bahnozás (vagy S-Bahn? vagy mindkettő? régen volt!) után azonnal az ifjúsági szállásra mentünk. Erőnk már nem volt nekivágni a városnak, épp elég klassz volt a bankár-város kivilágított felhőkarcolóinak látványa ("skyline") az ablakból!
Igazából ide is azért akartam eljönni, hogy fotózhassak párat a még éppen szolgálatban lévő "gömbölyű" DÜWAG-ok ("O" és "N" típus - ezek helyi jelölések, nagyjából ábécésorrend szerint kiadva (kivéve az "U" metrókocsiknál)) közül. Akkor még nem tudtam, hogy egy vonal ideiglenes átépítése miatt csak az újabb kocsik vannak kint a vonalakon...
Ez itt kérem szépen a frankfurti Pt típus...
... mely olyan, mintha a TW6000-est és a "Mannheimi típust" keverték volna össze egy járműbe. Kicsit már leharcoltak belülről, de azért ez is igazi DÜWAG-minőség. Érdekes egyébként, hogy a Stadtbahn jellegű metróvonalakon közlekedik a típus módosított változata, a Ptb, mely abban különbözik ettől, hogy a "normális" lehajló lépcsők helyett a szélesebb járművekhez (U2 típus) tervezett magasperon és az ajtó közti rést áthidaló lépcsők vannak rászerelve.
Kis ízelítő a felhőkarcolók között zárt magasvágányokon közlekedő villamosokról. A képen éppen a DUEWAG által szállított R típus látható, melynek bizonyos technikai megoldásai majd valószínűleg visszaköszönnek a Siemens által a Nagykörútra szállítandó járművekben. Egyébként fura egy jószág, mert "minimáldizájnja" ellenére nem rossz ránézni élőben! Állítólag kezdetben sok műszaki gond volt velük, manapság utasként ebből csak annyit érzékeltem, hogy elég hangosan kattog az indexe :-)
A közelmúltban az R típus helyett egy új járművet, a Bombardier LF2000-re alapuló S sorozatot kezdték el beszerezni. Ezek a járgányok még elég újak, és tulajdonképpen az érkezésük miatt tűnnek el sorban a régi gömbölyű DÜWAG-ok. Mellesleg figyeljük meg a közúti kereszteződésben az andráskeresztet!
Erre a képre büszke vagyok: a jármű formatervezője elkérte tőlem, hogy felhasználhassa a weboldalán :-)
Az idő erősen esőre állt, mi pedig további bumlizás helyett inkább megvártuk a menetrend szerint közlekedő "Ebbelwei-Express" városnéző járatot. Ez egy tipikus német dolog, egy alma alapú üdítőitalokat forgalmazó cég üzemelteti: az ember felszáll rá, a különjegyért cserébe kap egy üveg "almafröccsöt", egy zacskó ropit, és az ablakon át bámulhatja a várost, miközben hangos mulatós mű-népzene szól (legalábbis az egyiknek a szövegében szerepelt az "U-Bahn" (metró) szó, ami etimológusok és etnológusok egybehangzó véleménye szerint viszonylag ritkán szerepel népdalokban:). Mi pont a legesősebb időszakot töltöttük el ezen az '54-es építésű "Verbandswagenen", az acélvázasított villamosok helyi megfelelőjén. Pótkocsi is tartozott hozzá, de azt nem próbáltuk ki. Egyébként a belseje is pont olyan színesre van festve, mint a külseje.
Ülőhelyünk eleinte nem volt (hiába, más
is ide menekült az eső elől), így nagyrészt a hátsó peronon utaztunk, de
így is nagyon hangulatos volt az egész. A feelinget nem tudom visszaadni,
ehelyett álljon itt egy kép a borús "skyline"-ról, ahogy az egyik hídról
lehetett látni!
MainLine (Hanau-Rüsselsheim Opelwerk)
Ha gömbölyű DÜWAG-ot nem is láttunk, volt még valami, amit mindenáron meg akartunk nézni: a "MainLine"-t. Ez a Hanau-i villamostársaság (mely manapság már csak buszokat üzemeltet) próbálkozása volt arra, hogy Frankfurton át közvetlen kötöttpályás szolgáltatást nyújtson Rüsselsheimig.
És mi mással is tehette volna ezt, mint két karlsruhei kétáramnemű vonat-villamos-kocsival!
Az egyik kocsiban büfé üzemelt, plusz toalett is, amit nem bírtam kihagyni - végülis hányszor akad az embernek lehetősége arra, hogy kimenjen a vécére egy villamoson? (Most a hajléktalanok és részegek által alkalmazott spontán megoldásokat felejtsük el!)
A kísérlet tudtommal be lett (lesz?) fejezve,
mivel a kihasználtság erősen hullámzó volt. Erről persze az egy szál járműegység
miatti ritka menetrend is tehet, meg az, hogy Hanauban nincsenek már meg
a
villamosvonalak. Ha meglennének, és a járat begördülhetne a város közepébe,
biztosan sokan rászoknának erre a szolgáltatásra!
No, egyik "furt" után egy másik "furt": Erfurt. Ez már volt keletnémet terület, ennek megfelelően a városok, de főleg az ipartelepek más képet mutattak, mint a nyugati területeken. Igazából persze úgy is fogalmazhatnék, hogy alig láttunk üzemelő gyárat, viszont annál több elhagyatottat! De azért látszik a fejlesztés: autópályák épülnek, nagysebességű vasútvonalak épülnek, és a városok is fejlődnek, megújulnak.
Erfurtban ez utóbbi konkrétan például azt jelentette, hogy a régi vasútállomást elbontották, hogy egy újat kezdjenek a helyére építeni, lásd a háttérben. A villamos elől egy "kocka-DUEWAG", azaz egy 70%-ban alcsonypadlós MGT6D.
Ez pedig egy csatolt Tatra KT4D szerelvény. Néha elvileg hármasával is járnak, ami azért érdekes látvány lehet (nekünk nem volt hozzá szerencsénk).
Ez is KT4D, de munkajármű: a síneket keni, hogy az ívekben csendesebben járjanak a járművek. Egyébként érdemes megnézni, hogy mennyire természetesen beleillik a sínek látványa egy ilyen óvárosi utcába!
Az "Anger" nevű tér a város közlekedési központja, itt futnak össze a valamiért Stadtbahn-nak (pedig szerintem ez inkább hagyományos közúti vasút) nevezett villamosvonalak. Ez itt éppen egy, a második sorozatban érkezett ötrészes Combino.
Egy kocka-DUEWAG...
... és egy Combino történelmi díszletek előtt. Kimondottan szép város ez az Erfurt! Ja, ne csodálkozzon senki, ha a képre kattintva egy másik kép jön elő: ezt biza elkevertem, és nincs kedvem kijavítani ;-)
Combino, ismét a főpályaudvar előtt...
... és végül egy DUEWAG, a T-mobile nálunk is népszerű reklám-színében. Érdemes megfigyelni a vizuális utastájékoztató berendezést (ami előző nap este kicsit furcsa dolgokat írt ki; valószínűleg valahol valami baleset vagy fennakadás volt, de ez első látásra nem volt teljesen érthető), és a megállónál magasított járdaszegélyt!
Folytatás: Nordhausen, Magdeburg, Berlin, Woltersdorf