Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

bevezető
A-Z lista
viszonylatok
forrásmunkák

régi képek

a készítőről
levél írása

blog

   
 
Villamosok.Hu

Az 51-es villamos emlékoldala
Friedrich Haselberger, Heinz Heider, Tim Boric és mások felvételei alapján

Photo: Heinz Heider
Az 51-es villamos Bivalyréten

Az 51-es villamos igazi klasszikus az eltűnt budapesti viszonylatok közt: a nyolcvanas évek első feléig közlekedett ez a vérbeli "tuja", melynek pályája hol lakott területen vezetett, hol pedig a zöldben, például a Bivalyréten, mely nevéhez illően valóban egy régi legelő volt, az ilyen helyeken elengedhetetlen gémeskúttal együtt! Amikor a vonal 1983-ban megszűnt, a budapesti villamosoknak egy olyan fajtája tűnt el, mely nem valószínű, hogy valaha újra felbukkanna.

Az alap-vonal a Nagyvárad tér és Pestimre (vagy történelmi időszaktól függően Pestszentimre) városközpontja közt húzódott, és eredetileg jórészt nem villamosnak épült. A Nagykőrösi út mellett húzódó Cséry-féle szemétszállító vasút Ecseri út és Pestimre közti vonalát a BSzKRt 1938-ban kötötte össze a Kőbányai Iparvasút homokbányai vonalával, mely Kőbányáról a Határ és az Ecseri út közti részre vezetett. Ez egy egyvágányú vonal volt, kitérőkkel: az 51A a Háromszék utcáig járt, a főviszonylat a Vas Gereben utcáig, ahol a szeméttelep kocsiszíne volt (itt lett később a Kilián buszgarázs). A szemétvasút gőzvontatású vonatai közben továbbra is jártak a szemétlarakó dombokig. 1952-ben a Nagykőrösi út elejéig tartó szakaszt kétvágányúsították, 1957-ben pedig megszűnt a szemétvasút, és a vágányain megindult az 54-es villamos a Vas Gereben utca és a Fogarasi utca közt. 1958-ban társadalmi munkában áthelyezték a síneket a szemétdombok közül azok tövébe, a Bivalyrétre, ekkor Pestimre felső vasútállomás lett a külső végállomás, a belsőt pedig áthelyezték a Nagyvárad térre. A Nagykőrösi út a '60-as évek elejére egészen a Kilián garázsig kétvágányú lett, ezen túl egy hurokvégállomás is épült a Vas Gereben utcánál.

Kattints ide a fekete kiemelés nélküli változatért!
A vonal Határ úton kívül eső része 1962-ben

1961-ban elkészült a Vörösfény utcáig tartó szakasz, majd 1967-ben hurokvágány épült a Használtcikk piacnál, illetve a Vas Gereben utca és Kilián buszgarázs utca közti szakasz is kétvágányú lett. Ezzel a vonal elérte klasszikusnak tekinthető állapotát. Ezután jobbára már csak a betétjáratok és a végállomások változtak a környék építkezéseinek megfelelően. 1980-ban, az északi-déli metró megnyitásakor a betétjáratok megszűntek, az 51-es pedig csak a külső szakaszon, a Használtcikkpiac és Pestimre között közlekedett. Ekkor a 13-as villamos járt a Nagykőrösi úton (Örs vezér tér-Használtcikkpiac), ameddig fel nem szedték ott is a síneket, hogy helyet csináljanak az M5 autópálya bevezető szakaszának.

A vonal megállói a fénykorban, 1968-ban:
Nagyvárad tér, Könyves Kálmán krt., Ecseri út, Fuvar-telep, Épületelemgyár, Üllői úti lakótelep, Határ út, Gomb u., Cukrász u., Hunyadi u., Nagy Sándor u., Vörös Október u., Kilián buszgarázs, Használtcikk piac, Lajosmizsei vasút, Fogarasi út, Gyimes út (Tülök utca), Közdűlő út, Bivalyrét, Pestimre felső MÁV állomás, Arany János u., Fő u., Pestimre Vörösfény u.


51A a Nagyvárad téri végállomáson, a háttérben az István kórház bejárati pavilonja

A villamosok a Nagyvárad téri hurokvégállomásról kihaladva az Üllői úton együtt haladtak az ottani viszonylatokkal, majd az Ecseri útra kanyarodtak. Ez az útvonal állandónak volt mondható, persze voltak kivételek: 1976-ban, a Nagyvárad tér átépítésekor az 51 és az 51A a Delej utcába járt (Golgota tér), az Ecseri úti metrómegálló építéskor pedig csak az Üllői útig, de az már a leépülés volt, még akkor is, ha utána másfél évig ismét a Nagyvárad térre közlekedett.

Photo: Heinz HeiderPhoto: Tim Boric

Két kép a metróépítéssel járó vágányáthelyezgetések idejéből: baloldalt egy 51A a Könyves Kálmán körút keresztezése közben (még a felüljáró megépülése előttről), jobboldalt: egy másik szerelvény az Ecseri útról az Üllőire fordulás közben. Az Üllői úti vágányok ezen a részen eredetileg az út két szélén haladtak.

Photo: Friedrich Haselberger

Az Epreserdő utcát talán nem kell bemutatnom, hiszen a 3-as villamos a mai napig itt jár. A jobboldali, a harmincas évek közepéről származó térképrészleten megnézhetjük, hogy mi volt itt akkor. A szeméttelep ma az FKF Rt. telephelyeként él tovább; akkor innen indult ki a "szemétvasút" a Nagykőrösi út felé, ezt kereztezte a Kőbányai Iparvasút Üllői út felől érkező homokbányai vonala.

Photo: Tim BoricPhoto: Friedrich Haselberger

Így nézett ki ez a környék a hetvenes években. A képen éppen egy 13B (a metróépítés miatt darabolódott fel a 13-as viszonylat) kanyarodik, de tekintve, hogy az 51-es is erre, és hasonló kocsikkal járt, a kép ideillik. A kapcsolat a Határ úton a mai Határ úti metrómegálló irányába még hiányzik, azt csak 1980-ban építették ki.

A Nagykőrösi-Határ út kereszteződésében fellelhető néhány nyoma annak, hogy a villamosok eredetileg más nyomvonalon mentek, mint most: a 3-as viszonylat a Határ úthoz egy kettős deltával csatlakozik, de anno az Epreserdő utcai szakasz tompaszöget bezárva találkozott a Nagykőrösi út tengelyével. A találkozásnál egy kiágazás is volt, Pesterzsébet és a Gubacsi út felé. A fenti képen a középső zöld sávot meghosszabbítva a 3-as villamos vágányaira lyukadunk ki, valahogy így ment az 51-es eredetileg.

A fenti jobb oldali képen is az eredeti nyomvonal vehető ki (a középső járdadarab valószínűleg az egykori villamospálya széléig húzódott széltében), a bal oldalon pedig egy magányos oszlopot láthatunk, mely a fák között áll, marginális feladatot teljesítve; régen talán a Nagykőrösi útra menő forgalom felsővezetékét tartotta...

Photo: Tim BoricPhoto: Heinz Heider

Baloldalt egy "lőrinci ikerkocsi" látható (ex-BLVV-s, tízablakos motorkocsikból épített iker) a Nagykőrösi út elején, a háttérben a  bal oldalon a Wekerle-telep egyik jellegzetes lakóépülete látszik. A keresztben húzódó út a Határ út. A másik kép 100-150 méterrel előbbre készült.

Még két kép a Nagykőrösi útról, ahol most kétszer sok sávban özönlenek az autók, száll a por és a zaj. A harmadik - MÁV használatú - vágány jól látható a jobboldalon.

Itt a Nagykőrösi úton futó MÁV-vágányok láthatók a valamilyen esemény miatt feltorlódott 13-as villamosok mellett. Ez a vágány Ferencváros Keleti Rendezőből jött, a Köteles utcánál keresztezte a Határ utat, utána egy ma is meglevő utcarészen át érte el a Nagykőrösi utat a Révay utca magasságában. Ezután párhuzamosan haladt azzal egészen a Vasút sorig, ahol lekanyarodott Soroksár felé (a Jahn Ferenc kórháztól a pesterzsébeti temető környékéig még mindig megvannak a sínek). Az oldal tetején látható térképen ez a vágány nem látszik, mivel nem jelölték (nem volt utasforgalomban) még a helyét se (persze a "Vasút sor" feltűnhet a konspirációra fogékonyaknak). 1936-ban  még jelölték, ahogy az az alábbi térképrészletek közül a felsőn látszik.


Mielőtt továbbmegyünk, nézzük meg azt a részt, ahol a Nagykőrösi út és a villamos útja egy darabig elváltak! A felső, 1936-37 körül térképen még jelölve van a Cséry-féle szeméttelep, ahol később a Kilián buszgarázs (az eredeti, mert a 80-as években kijebb költöztették) létesült. A felülről jövő vasút a lajosmizsei MÁV vonal.

Photo: Tim BoricPhoto: Friedrich Haselberger

Használtcikk piac, itt volt a betétjáratok végállomása, egy fordítóhurokkal. A baloldali kép jobb szélén látható is az 51A-n közlekedő villamos orra, amint az indulásra vár. Jobbra a kitérő a másik irányból, baloldalt a hurok visszacsatlakozásával.

Photo: Friedrich HaselbergerPhoto: Friedrich Haselberger

A hurok: baloldalt egy 51A-ra táblázott ikerkocsi fordul benne 1978-ban, a jobboldali fotón pedig várakozó acélvázas ikerkocsikat láthatunk majdnem két évvel később - az érdekesség kedvéért ezek a 13A járathoz tartoznak, mely a metróépítés miatt félbeszakított 13-as egyik fele volt (Üllői út-Használtcikk piac).

Photo: Friedrich HaselbergerPhoto: Friedrich Haselberger

1980-ban, a 3-as metró Nagyvárad tértől kifele eső szakaszának átadása után a 13-as végállomását áthelyezték ide, az 51-es ekkor már csak innentől járt a külső végállomásig - lásd baloldali kép. A jobboldali képen ismét szinte idilli állapotokat láthatunk a hófedte hurokban forduló 1500-assal.

Photo: Tim Boric

A lajosmizsei vasútvonal kereszteződése, ahol a villamosnak karos jelzője, sorompója, és az egyik irányba védőváltója is volt (utóbbi eredetileg egy összekötő vágány volt a vasút felé, amit később felhagytak). Később a karos jelzőt fényjelzőre cserélték.

Photo: Friedrich Haselberger

Az egyvágányú vonalhoz természetesen forgalmi kitérők is tartoztak, ez itt a Búttorraktár kitérő (az Ipacsfa utcában), melyet a hetvenes években létesítettek, miközben a Fogarasi útit felhagyták. A balra tartó használat furcsának tűnik, de volt rá példa másutt is a budapesti villamosközlekedésben.

Photo: Friedrich Haselberger

És a Közdűlő utcánál aztán el is értünk a vonal legérdekesebb részéhez, Bivalyréthez!

Photo: Friedrich HaselbergerPhoto: Friedrich Haselberger

A túlzás nélkül festőinek mondható bivalyréti szakasz látható a fentebbi képeken, ikerkocsival, gémeskúttal, lovakkal. A rend kedvéért meg kell jegyeznem, hogy ez a környék szemétlerakó helyként üzemelt eredetileg (emiatt kerültek először ide sínek, ugyebár), tehát az idill csalóka...

Photo: Tim BoricPhoto: Friedrich Haselberger

Pestimre felső vasútállomásnál a villamos ismét sűrűbben lakott területre ért, ráadásul a lajosmizsei vasút mellett. Manapság a képek láttán furcsának tűnhet, hogy ugyanazon a vonalon különböző villamostípusok jártak, de ez nem volt meglepő akkor, amikor körülbelül kéttucatnyi különböző típust üzemeltetett a BKV! A megálló előtt egyébként még egy nagyvasúti vágány keresztezte a villamos útját, a "Kis Burma"-vasút.

Photo: Friedrich Haselberger

Friedrich Haselberger 1972-es képén pont azt a lőrinci ikerkocsit láthatjuk a vasút melletti szakaszon, melyet 2000-ben nosztalgiakocsivá felújítottak.

Photo: Tim BoricPhoto: Friedrich Haselberger

És meg is érkeztünk a végállomáshoz, a Vörösfény utcához (melyet egy időben Marx Károlynak is hívtak, ma pedig a Nemes névre hallgat). Az egyetlen vágány (nem volt kitérő) nem ért itt véget, hanem ráfordult a 40-es villamos vonalára észak felé. A jobboldali kép a végállomást a másik irányból fotózva ábrázolja, egy favázas ikerkocsival.

Az 51-es villamos 1983. július 10-én közlekedett utoljára, ettől az időponttól kezdve a 194-es autóbusz pótolja (?). Az M5 autópálya városi bevezető szakaszának építése miatt a belső Nagykőrösi úti sínek hamar eltűntek a soksávos autóút alatt, míg Pestszentimrén a kilencvenes évekig látni lehetett őket, természetesen elég elhagyatottan. Ma már csak sejteni lehet, hogy itt valamikor villamos járt.

Megjegyzés: Feltűnhetett talán, hogy szokásommal ellentétben nem alkottam "régen - most" kép-párokat ezen az oldalon, ez azért van, mert már megtette más helyettem: A 40-es és 51-es villamosok egykor és ma, SzeGa képein, NZA szerkesztésében.


Archív fotók és térképek: Friedrich Haselberger, Heinz Heider, Tim Boric, Lakos Rudolf, Szelényi Gábor, Németh Zoltán Ádám, Mr. Cyber és a szerző gyűjteménye
Külön köszönetet szeretnék mondani Adamecz Csabának!


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra