Bevezető Tartalom Újdonságok Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 

2001. október 2.: hannoveri "banánok" premierje előtti nap

A Banánok az oldal rendszeres szereplői lettek újabban. Ez nem is csoda, hiszen nem minden nap, de sajnos nem is minden évben vezetnek be új járműtípust Budapesten! Az új 3-as villamos (azért új, mert szerintem hozzám hasonlóan sokaknak az angyalföldi-újpesti 3-as villamos marad az eredeti ezen a számon) 2001. október 3-án indult el az új járművekkel. Egy nappal előtte, 2-án - ismét - bemutatták a típust, ezúttal az Örs vezér terén.

Bár azt hittem, hogy kint, az új villamosmegállók valamelyikében lesz a bemutató, az 1514-est a Fehér úti főműhely bejáratánál találtam meg. Eleinte csak fényképezni lehetett, aztán kigördült, és fel is lehetett szállni rá, kipróbálni az ajtónyitást.

Figyelemre méltó, hogy a jármű homlokrészén az új, az orr oldalán pedig a korábbi BKV embléma ("tojáslogó") virított!

Az érdeklődők rohama megindult - pontosabban itt már mindenki felszállt. A kocsi nem ment sehova, akik ebben reménykedtek, hoppon maradtak.

Egy órával később az Örs vezér tere zuglói oldalánál már látni lehetett, hogy valami készülődik. A 62-es, 63-as villamosok ekkor már csak a Bosnyák térig közlekedtek, a Füredi utca/Nagy Lajos király útja kereszteződésénél egy BKV műhelykocsi várt valamire, kicsit arrébb pedig még egy.

Itt valaminek történnie kell! A korábbi képeken látható visszafogás ("ráhajlítás" a 62/63-es villamos egyvágányú ideiglenes fejvégállomásához) már eltűnt.

A sínek meglehetősen rozsdásak voltak, mert még nem jártak rajtuk.

És ekkor hirtelen megjelent egy zuglói dupla UV, majd mögötte a 1526-os Banán!

Az UV a hannoveriből nézve. Az emberek nem értették, hogy miközben a villamospótlóra várnak, miért áll villamos a megállóban, pedig a hangosbemondók rendesen szajkózták, hogy csak próbajáratról van szó.

Mögötte az üres pálya, ...

... előtte tömegek.

És megtörtént a "nagy átkelés": a lámpa szabadot adott, az 1526-os átgördült Kőbánya irányába. Ha jól sejtem, ez volt az első TW6000-es, ami áthaladt Zugló és Kőbánya közt - és az UV után a második villamos úgy általában.

Az UV elment, a Banán pedig megvárta, amíg a menetrend szerinti 13-as elindul a végállomásáról, hogy ne legyen fennakadás a forgalomban.

Hogy legyen némi érdekesség: a 28-as aznap a Kápolna térre járt végállomásozni. A Liget téri megállás a 36-os egykori megállójánál valamiért kicsit hátrébb volt.

És ez már a Mázsa tér, a 62-es leendő végállomása! A dupla UV azt próbálgatta, hogy a visszafogó váltó mindkét irányba járható-e, utána az 1526-os is beállt a kitérőbe.

Közben egy újabb Banán is feltűnt a színen, mégpedig az 1521-es, "3 Könyves Kálmán körút" felirattal . A géppel állítható vásznon a viszonylatszám és a végállomás külön mozgatható, így jöhetett létre ez a furcsa párosítás.

Már szinte minden szembejövő 13-asnak hiányzott az iránytáblája, elhordták őket a gyűjtők :) Érdekes, hogy ettől az UV homlokfala mennyivel másképp néz ki!

Az Éles saroknál még javában dolgoztak a támfal megerősítésén, kicsit belógva az űrszelvénybe.

A pár órával korábban még bemutatózó 1514-es itt már az ellenkező irányba haladt, hogy megtegyen egy hasonló kört, és beálljon az UV és az 1526 mögé, kipróbálni, hogy a Nagy Lajos király útjai táplálási szakasz kibírja-e, ha több egyszerre villamos indul el.

Kibírta, így hamarosan a Bosnyák térre ért a konvoj. A járműveket kísérő műhelykocsikra szerencsére nem volt szükség, minden rendben ment. Kicsit piszkálja is a csőrömet, hogy mi lett volna, ha gond lett volna :)

Másnap...


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra
   
Villamosok.Hu