Életem folyamán már többször előfordult, hogy azt hittem magamról, tudok rajzolni. Ezt alapvetően persze sokan hiszik magukról, úgy vélem, a gond az volt, hogy senki nem próbált meggyőzni az ellenkezőjéről (néhány vendégkönyvbe író kedves embert kivéve), ezért bizony a mai napig gyakran koptatom a cerkát, és járulok hozzá az erdők pusztulásához papírfogyasztásommal.
A dolog kiskoromban kezdődött, amikor főleg
vonatokat, építkezést és Ikarus-gyárat rajzoltam - viszont a rajzórákat
sose szerettem. Később elkezdtem képregényeket rajzolni, de mivel eddigre
már kikristályosodott, hogy Leonardo egy picit jobban tudott bánni a vonalakkal
és árnyalatokkal, nem erőltettem. Persze sose foglalkoztam komolyan azzal,
hogy megtanuljak rajzolni, utánaolvassak, vagy legalább gyakoroljak, és
azt hiszem ez látszik is, főleg akkor, amikor emberi alakot, vagy arcokat
próbálok megörökíteni, vagy kitalálni.
Itt láthatod,
hogy ez hogy szokott sikerülni...
(Figyelem!
Az itt látható rajzok, vázlatok, képi hatások is alkalmasak a nyugalom
megzavarására!)
Ez a fentebbi Szabadtéri Nátor ("...vagy
Termi?" (C) Raas) egy irc-bulira készült pólórajznak,
illetve ez csak az eredeti vázlat, amiről aztán egy vonalas verzió készült
(szitanyomáshoz az kell). Sajnos lusták voltunk végül rászitázni a negyvenvalahány
póló hátoldalára, miután az előoldal "irc" feliratát megcsináltuk, így
a design nem terjedt el...
Az ircbulit megelőző kosárlabdázás ihlette
ezt a firkát, amit én se gondoltam komolyan, hogy pólóra kerülhetne...
Ezt a firkát a Schönherz Kupa ihlette
meg, no meg a korabeli Postabank-reklám ("Emberek! Valaki elvesztette
a betétkönyvét! - A folyószámla névre szól..." - vagy valami hasonló).
Közben néha karikatúrával is próbálkoztam, csak úgy mutatóba (lentebb: Bon Jovi új fazonja, és Lars Ulrich, a Metallica dobosa):
Ezen felül ekkoriban már tömegével készülő
regénykezdeményeimet is illusztrálgattam, különösen a Balatonberettyenyte
és Mucságapásztori környékén levő képzeletbeli katonai bázis és annak lakói,
a pilóták ihlettek meg.
A fentebbi kép a regényciklus főszereplőjét,
Cséni Ferenc első osztályú vadász- és helikopterpilótát ábrázolja gépe,
a "Hupikék Villám" előtt (a háttérben egy MiG-29 látható, pedig akkoriban
még nem szolgált ilyen a Magyar Légierőben; azóta a valóság behozta a lemaradását
hozzám képest).
A lentebbi "gőzpöfögényt" akkor vetettem a papírra, amikor rájöttem, hogy gőzmozdonyt még nem rajzoltam soha. Mi mást is pécézhettem volna ki alanynak, mint a jó öreg 424-est (holott nekem a 301-es a kedvencem). A kompozíció címe: "Baleset az alagúti bevágásnál" (a képen jól látható, ahogy a négy hajtott kerékből a látható oldalon egy "bebicsaklik" - nem szeretnék a környéken lenni, amikor valahol ilyesmi történik a valóságban - talán mondanom se kell, hogy nem direkt rajzoltam ilyenre).
Persze még nagyobb mániámat, a repülést
se hagyom ki firkálgatásnál, ez itt lentebb például egy Zlin
326 Trener Master, mely éppen a "sztahanovista búvárvakond" című figurát
hajtja végre. Ezt én találtam ki, azért, mert a kormányok kitérítettségéből
nem lehet kitalálni, hogy éppen mi is történik :)
Más: néha felpattanok a karikatúrabiciklimre,
és ilyeneket találok ki:
.... vagy:
Amikor pedig abszolút házon kívül tartózkodik a józan eszem, akkor ilyesmiket csinálok:
"A magányos paradicsom
és a gyógyszeres flaska az ablakból a zivatart nézik" című kompozíció.
Ceruza. De főleg papír. Az asszimmetrikus
kompozíció főalakja a gyógyszeres flaska, melytől balra
és előre fehér üresség, jobbra és mögötte
pedig vad árny-kavalkád látható. Mindez a búra alatt felnőtt kisgyereknek
a világ vad és kegyetlen valójára való rácsodálkozását szimbolizálja egyszerű
eszközökkel. A paradicsom egy jóbarát, akiről azonban lehet tudni, hogy
nem fog mindig ott állni mellette, hiszen a zöldség pár hét alatt megrohad,
míg a flaska túlélheti akár gazdáját is, mely persze attól is függ, hogy
a gazda milyen betegségben szenved, és a flaska megfelelő gyógyszert tartalmaz-e
arra a betegségre. Ilyen formában tehát a flaska az emberiség megmentője,
amint a gyerek is megválthatja az őt körbevevő világ sorsát. Aki jobban
megnézi a rajzot, észreveheti, hogy a flaska nincs lezárva, ez könnyen
a gyógyszer hatásának gyengüléséhez vezet, talán arra céloz itt az alkotó,
hogy a megváltásnak a megfelelő időben kell ahhoz érkeznie, hogy kifejthesse
hatását; nem elég önmagában jónak lennie! Az üveg jobbra dőlése bizonytalanságot
sejtet, ez az árnyékos oldal felé esik; minket is megannyiszor a gonoszságba
taszít önbizalomhiányunk, a művész ezt fogalmazta meg képi eszközökkel.
Vajon mi lesz a gyógyszeres flaska sorsa? Meggyógyítja tartalma beteg gazdáját?
Ha igen, vajon utána eldobják, vagy újra felhasználják? Nem tudhatjuk ezt,
mintahogy azt sem, hogy mit fog érezni az üveg akkor, amikor elveszti pajtását,
a paradicsomot. De mára elég már a zöldségekből! :-)
Legutóbb egyik új hobbim, a városi közlekedés kapcsán vettem ceruzát a kezembe, de erről külön oldalon olvashatsz!
És ha eddig kihagytad volna a szövegben
levő linkeket, ott a lehetőség, hogy mégis megtekintsd az illető oldalakon
található további remekműveimet:
Emberi arcok,
illetve annak szoktak indulni...
Villamosok
és egyéb síndöcögények...