Zágráb villamosai 2005 nyarán (2)

[Előző oldal]

Négytengelyes szerelvény az ívben. A keskeny és magas kocsik szerintem erősen a svájci egységkocsik kinézetére hajaznak.

Končar csuklós kicsit távolabbról fotózva. Meglehetősen fotogén háttér, nem? Jópofa, ahogy a jobboldali vágány ellenívvel "vesz lendületet" a szűk helyen beforduláshoz.

Egy másik nyolctengelyes az ellenív előtt, mögötte egy DÜWAG.

A 101-es sorozat első kocsija, a 101-es pályaszámú kisöreg a Trg Maršala Tita közelében.

Hagyományos színeket viselő Tatra szerelvény. Én eddig se szerettem a "gömbölyű Tátrákat", de ezek különösen rossz benyomást tettek rám állandó kontaktorcsattogásukkal, mely már messziről hallható minden egyes alkalommal, amikor a vezető megszakítja a menetkapcsolást. "Zzzzzzúúúú PUKKK zjúúúú PUKK sss PUKKK"

Egy ilyen csattogós motorkocsi utastere.

Ami nem kicsit meglepő volt: az ajtók felső része a nálunk is megszokott Tátra-ráncajtó volt, míg alul falemezek (!) burkolták, szögletes szegélyezéssel. Nem mindegyiket, de azért elég sokat.

Eddig nem nagyon mutattam képet a másik jelentős Tatra típusról, a KT4YU-ról, azaz a KT4 Jugoszláviának szállított verziójáról, úgyhogy most itt az ideje. Mellesleg itt éppen a nagyobbik remiz előtt járunk.

Egy lelkes helyi villamosbarát, Drazen szervezésének köszönhetően ezt a remizt meg is nézhettük belülről! A "klasszikus" ipari csarnok kívülről...

... és belülről is hangulatos, bár kicsit viseltes volt.

Ez  szóló kéttengelyes többször is körbeszaladta a csarnokokat, nem tudom, miért. Kifejezetten aranyos volt, ha szabad ilyet mondani egy villamosra - és miért ne szabadna :) Ez a kocsi egyike azoknak, melyek Eszékről kerültek ide.

Itt tárolják a nosztalgiakocsikat is. Nem vagyok benne biztos, de ez talán az ő klasszikus régi tujájuk, az M24-es lehet.

Ez a pótkocsi - mely tetőfelépítménye miatt a "Pagoda" becenevet kapta - eredetileg egy Ganz motorkocsi volt.

Egy további motor, ...

... és pótkocsi is ugyanitt ácsorgott.

Az imént látott rohangászós kéttengelyes megint. Érdemes megfigyelni a kis tengelytávot - csoda, hogy nem bukik orra :)

És napi munkaideje végén befutott az alacsonypadlós kocsi is. Kívül-belül-alul-fölöl megnézhettük. Na jó, felülről nem.

Az ajtónál jól megfigyelhető a padlómagasság.

A műszerfalat egy LCD képernyő uralja, melyen egy jókora Windows logó pompázott. Sajnos mire NZA odaengedett, bekapcsolódott a képernyővédő, így nem tudtam lefotózni.

A hátsó udvaron a sok kék+krém közt...

... néhány szokatlan jármű is álldogált, ...

... például ez az egyedi hattengelyes, melyet a Đuro Đaković a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján épített. Nem lett sikeres, csak ez az egy készült belőle. Igaz, ettől még néha kiadják forgalomba.

A járgány műszerfala. Kicsit olyan érzésem volt a kocsival kapcsolatban, mintha egy hattengelyes gömbölyű DÜWAG-ot akartak volna utánépíteni, csak szögletes kinézettel.

Néhány teherkocsi, ...

... egy síncsiszoló, ...

... és pár további munkavillamos is várakozott itt.

A sárga különcök mögött egy KT4-es látszik, balra pedig...

... egy munkakocsinak használt 101-es. Furcsa, de mintha sokkal több munkakocsijuk lenne, mint a jóval nagyobb budapesti villamosüzemnek!

Egy mannheimi típusú mannheimi DÜWAG: ez a hagyományos gömbölyű DÜWAG-ok update-elt változata volt, a hatvanas évek végétől gyártották.

A belsejét szerintem átépítették, mert ilyen ülést még nem láttam Németországban. Igaz, ez nem jelent semmit, hiszen nem jártam mindenütt.

A kocsi műszerfala, ...

... és hátsó nézete.

A típushoz tartozó méteres nyomtávú DÜWAG forgóváz.

Ezek viszont már Tatra forgóvázak.

És ami elég meglepő: a kilencvenes években a 2100-as csuklósok építéséhez a 200-as sorozat forgóvázait használták fel! Ezek után nem csoda a nagy padlómagasság!

A 101-es sorozat különböző kocsijai természetesen az évek során kisebb-nagyobb változásokon mentek át - ezen a kettőn például a tetőellenállások eltérő kivitele figyelhető meg.

Egy újabb 101-es motorkocsi. Az oldalt látható lemez-kivágásokat a könnyebb karbantarthatóság érdekében vágták a sorozatra, eredetileg a szoknyalemez jobban takarta a csapágyakat.

Egy 101-es alváza. Brutális darab, inkább hídelem, mint alváz: nem csoda, hogy elnyűhetetlenek ezek a kocsik!

Az egyik műhelycsarnokba is benéztünk.

Folytatás: következő oldal


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez