2024 vasúti képeken: ebben már megint van egy csomó Nohab :)

Azzal kell kezdenem, hogy 2023-ban sokkal többet vonatoztam. Pontosabban nem sokkal többet, csak változatosabban: idén 8035 kilométert utaztam a Balatonra/a Balatonról/a Balaton körül, és csak 1734-et másfelé az országban. Külföldön meg szinte semmit, csak Pozsonyban jártam egyszer. Semmi Németország, semmi Csehország vagy Szlovákia, de még egy kis Lengyelország se.

Na jó, egy kis Németország azért volt, de tényleg nagyon kicsi: ez itt az egykor Regensburg belvárosának szélétől a "Valhalláig" járó méteres nyomtávú vasút egyik megmaradt mozdonya. A típust kimondottan ide gyártották a XX. század elején. 1960-ig mindhárom példányt selejtezték; a helyüket dízelek vették át, de csak teherforgalmi céllal, mert a személyszállítást már 1959-ben megszüntették. A teljes üzemet végül 1969-ben zárták be. És most folytassuk vidámabb témákkal, itthon:

A csehszlovák vasút előretolt helyőrsége, avagy bemelegítés Zebegényben
Balatoni nyáááár
Vegyesfelvágott
Évzáró Nohab-túra

A szöveget ezúttal is telepakoltam linkekkel, szerintem érdemes rájuk kattintani.

A csehszlovák vasút előretolt helyőrsége, avagy bemelegítés Zebegényben

Az elmúlt években Nagymaroson kezdtük a vonatozós évadot Jazzcoollal, most inkább felmentünk Zebegényig. Meg kellett állapítanom, hogy ez a vonal Csehszlovákiához tartozik (;)) mert a zónázó KISS-eken kívül szinte csak cseh és csehszlovák eredetű mozdonyokat láttunk. Például ezt a Laminátkát, ...

... vagy ezt a "Messerschmitt"-et.

Vagy ezt a másik Laminátkát.

Meg ezt a Plehácsot.

A változatosság kedvéért jött egy román eredetű "Ázea" is: előbb tehervonattal robogott el Szlovákia felé, majd magában jött vissza - gondolom a vonatát csak Párkányig vitte. Innen is üdvözlöm a vezért, aki barátságosan integetett nekünk mindkét alkalommal :)

Mivel nem vagyok hardcore vasútfotós, lötyögés jelleggel néha videóztam is, a filmecskén pedig látszik, hogy azért Taurus is jár néha erre. A két zebegényi jelenet közé pedig bevágtam egy siófokit, hogy felkészítsek mindenkit a következő témakörre, ami nem más, mint a:

Balatoni nyáááár

2024-ben ugyan megint terveztem Púposozást a Tisza-tó sebesvonattal, de valamiért kimaradt. Nem hagytam ki viszont a Balatont. Pontosabban a fél nyarat ott töltöttem, igaz, alapvetően nem a vonatok miatt.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Idén sajnos csak egy retró hétvége volt, mely során le akartam fotózni a vékonycsíkos győri kocsikkal induló egyes Nohabot kedvenc badacsonyi megállóhelyemnél. Az a kép nem igazán sikerült, mert pont beborult az ég... de néhány héttel később pótoltam, amikor is a hajóról a borospincébe való átsétálás közben pont jókor jött a jelentős késéssel közlekedő "Csabai Tekergő" sebesvonat. Ugyanaz a hely, ugyanaz a vonat, csak most sütött a nap! A jelek szerint nem csak én szeretem a Nohabokat, hanem a Nohabok is szeretnek engem :)

A korom miatt (eldugult a kémény) nem emlékezhetek erre a vékonycsíkos festésre, amikor eredetileg használták, de most imádom! Lehet, hogy régimódi, de végül is a hatvanas évek vége felé találták ki, szóval milyen legyen? A közelmúltban egy teljes szerelvényre való kocsit visszafestettek ilyenre a még mindig nagy számban közlekedő győri típusból - isten áldja meg, akinek a fejéből kipattant az ötlet! :) A szerelvény kocsijai év közben szét vannak dobálva mindenfelé (szegedi vonatokban szokott egy-kettő felbukkanni), de együtt néznek ki igazán jól.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Akárcsak 2023-ban, főidényben most is minden hétvégén dolgozott Nohab a tónál. Nem mindig olyan szép szerelvényt vitt, mint amilyet egy képpel ezelőtt láttunk, hanem néha olyat is, mint ez itt. Szerény nyomott magánvéleményem szerint kicsit szedett-vedettek a vonatok mostanában: piros csíkos elővárosi kocsik, Ganzos háromszakaszosak többféle festésben (sima és bicikliszállító), mögüttük 2-3 IC kocsi, néha különböző festésekkel, a végén bicikliszállítónak használt halberstadti vezérlővel. És ez a minőségi vonat volt az északi parton, mert a Tapolca - Füred személyek Bézék voltak.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Szerencsére idén is volt Nohab vontatású Bézé. A szerintem túl tarka festésű szerelvények helyett sokan inkább ezen botránkoztak meg, mondván hogy "elpazarolják a Nohabot". Szerintem meg kedves ÉS praktikus dolog volt: a Nohabnak át kell jutnia Füredről Tapolcára, a bézés vonatnak is meg kell tennie ugyanezt az utat, hát akkor miért menjenek külön, duplán foglalva a pályát?


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Ha egész évben rendszeres lenne, az tényleg fura lenne, de főidényben vasárnaponként egyetlen ilyen vonat volt, tulajdonképpen egyfajta ajándékként a vasútmániásoknak (a sima utasoknak ugyanis tök mindegy, mitől mozog a Bézé). A vasútállomásokon a szembejövő vonatra várakozók nagy része mindenesetre előkapta az okostelefont, hogy lefotózza, mert ez a mozdony nagyjából mindenkinek tetszik.

Idén csak egyszer mentem ezzel a vonattal, és mázlim volt, mert pont a bicikliszállító "börtönbézé" nézett a mozdony felé, azaz premier plánban lehetett a mozdonyban gyönyörködni.

Ez egy felújított bicikliszállító volt, ilyennel - azt hiszem - még nem utaztam.

Szép kilátások. Sajnos a mozdony hangjából nem sokat lehetett hallani.

Tapasztalataim alapján Zánka-Köveskálon a szerelvénynek mindig várakoznia kellett a szembejövő vonatra, ráadásul itt tökéletesen sütötte a nap, úgyhogy ez a "kellemeset a hasznossal" felállás szép esete volt.

És kicsit szakadjunk el a Nohaboktól: halberstadti kocsikból és egy bicikliszállító poggyászkocsiból álló Vizipók sebesvonat érkezett Füredre. Ezeket a normálistól eltérő festésű V43-asokat - becenevülön "Cirmosokat" - azért építették át annak idején, hogy német vezérlőkocsikkal együttműködve ingavonatként tudjanak közlekedni. Itt erre esély sincs, csak Pécs felé szoktam rendeltetésszerűen használva látni őket.

Itt az előző kép tesója, egy Pest felé indulni készülő vonattal. Ezt is vihetné sima V43-as, de ez is Cirmos. Biztos van valami oka annak, hogy nem használják ki az ingavonati képességet, de laikusként kicsit furcsa a dolog.

Az előző két kép a 2024-es retró hétvégén készült. Sajnos ebben az évben csak egy ilyen hétvége volt, nem kettő, mint korábban (lásd itt, illetve itt és itt). A rendezvényről külön beszámolót csináltam, melyet az alábbi képre kattintva lehet megnézni:


A 2024-es balatoni retró hétvége I-II

És akkor folytassuk: a Bézéket egy ideje ilyen új festéssel látják el nagyjavításkor (fogalmam sincs, milyen vizsgának hívják azt, amikor ennyire komolyan hozzájuk nyúlnak, úgyhogy a "nagyjavítás" szó valószínűleg elég pongyola), ezután viszont legtöbbször régi festésű kocsikkal járnak együtt, ami szerintem elég előnytelenül néz ki. A fentebbi kép készítésekor viszont kivételesen összejött három egyforma festésű kocsi, úgyhogy a rossz fényviszonyok ellenére lekaptam.

Ezen a videón többek közt a Bézé-színorgiát is láthatjuk.

Igyekeztem mindig az első osztályú IC kocsiba helyet foglalni, ha az északi parton volt dolgom. Azért csak igyekeztem, mert az itt közlekedtetett IC+ "1.o. + prémium" kocsik utasterének egyharmadát elviszi a büfé, úgyhogy viszonylag kevés ülés van bennük, ami aztán hamar elfogy elővételben. Fura jószágok ezek a járművek, például van bennük két (?) ilyen "premium" fülke, négy állítható üléssel és személyre szabható zónás klímával - és általában nehezen nyitható ajtóval. Viszont az ülések tényleg kényelmesek.

A termes részben viszont van legalább egy olyan ülés, amin az első osztályú jegyért cserébe gyönyörködhetsz a falban (a kép egy szegedi vonaton készült egy ilyen kocsiról, mielőtt még valaki megírja, hogy nem is balatoni). A déli parton nem szoktam az IC első osztályt használni, mert az hatüléses fülkékből álló kocsi szokott lenni, amin egyszerűen nem látom, hogy mitől emelt színvonalú (miért kellene felárat fizetnem érte). Van egy ilyen mítosz, hogy az egész magyar vasút rossz, a Balatonra viszont csodavonatok járnak - hát, nekem még nem sikerült találkozni velük, pedig igazán megpróbáltam :) Az más kérdés, hogy az IC kocsik egy részét tényleg az ország más részeiben járó vonatokról szokták idehozni.

Még egy kis felvillanyozott északi part: Flirt motorvonat az Auróra szálló előtt, Almádiban.

Ez egy előszezoni kép, akkor ilyen volt a főszezonban "Kék Hullám" IC/expresszként közlekedő vonatnak megfelelő sebes. Ismét azt kérdezem, mint két képpel ezelőtt, hogy hol vannak azok az állítólagos balatoni csodavonatok? :)

Vegyesfelvágott videó. Magyarázó feliratok is vannak hozzá, a "CC" gombbal lehet bekapcsolni őket (már ha nincsenek eleve bekapcsolva).

Keszthelyen a Pestről (pontosabban Balatonszentgyörgy felől) érkező IC mozdonya a szerelvény körüljárásakor pont a kikötőhöz vezető átjárón vált irányt, úgyhogy ez a beállítás szó szerint elém ugrott. A Gigant alapvetően nem egy rettentő jól sikerült masina, de azért elég lenyűgöző látvány közelről :)

Vegyesfelvágott

A mozdonyhiányt enyhítendő a MÁV-Start (azóta már MÁV Személyszállítási Zrt van helyette) a már megszokott 470-eseknek (alias "Taurus" vagy "Teknő") megfelelő mozdonyokat bérelt a MÁV Rail Tourson keresztül a francia Akiem mozdonylízing cégtől. A fentebbi látvány tehát alapvetően nem különleges, de szerintem ezzel a festéssel (matricázással) jópofán néz ki a típus.

Egy kis Szeged: Szabadka felé a szerb vasút Usgyijai közlekednek.

Ez se különlegesség, de valamiért mégis meglepett, amikor leszálltam a pesti vonatról.

Az oldal elején láttunk egy (svéd-)román mozdonyt Zebegényben, na, ez itt annak a továbbfejlesztése, egy Softronic Transmontana.

Ahogy láttuk, a magyarországi magánvasúti teherszállítást a román mellett a csehszlovák eredetű mozdonyok uralják: ez itt két Plehács, mögöttük egy Kocúrral.

Rajtuk kívül van pár szovjet nagyvad is a Ludmillák képében: ez itt egy MMV által üzemeltetett, ...

... ez pedig a Deutsche Bahn román leányvállalatáé, mely fogalmam sincs, kinek dolgozott éppen. Lehet, hogy a Deutsche Bahn román leányvállalatának? :)

.

Ezt véletlenül szúrtam ki: miért tűnik el az ablak a V43-asok (hadd hívjam így őket, kicsit unom már a Szilizést) ajtajairól? Ahogy ezen a képen látható, szokott rajtuk lenni, most meg többet is láttam nélkülük.

And now for something completely different: a Budafoki Állami Pincegazdaságnak volt egy villamosvasúti iparvágánya, ami a Nagytétényi út és a nagyvasút között ment le a pince szintjére. Érdekes módon ez a vágány az itt járó 43-as villamos '83-as megszüntetése forgalmának szüneteltetése után is működött, egészen '91-ig. Az elég barátságtalan bevágásban néhány éve kiállítottak egy gőzmozdonyt és pár teherkocsit, de nem úgy néz ki, mintha ennél több is történt volna, pedig kedves ötlet volt.

Év végi felvételek: sebesvonat a Balatonnál, fél Duplaszergej Kelenföldön, meg ilyenek.

Évzáró Nohab-túra

2015-ben rendeztek először év végi Nohab-hajtást, akkor hat svéd gép látogatott el Tapolcára, a rég bezárt fűtőházhoz. Egy évvel később már én is ott voltam, akkor nyolc masina tepert a különvonat elején. 2017-ben két vonat lett az egyből: az egyik négy mozdonnyal a déli, a másik négy mozdonnyal az északi parton közelítette meg az immár hagyományosnak mondható úticélt. 2018 valamiért kimaradt, egy évvel később viszont megint volt különvonat, csak akkor épp Sziléziában voltam. Aztán a vírusosdi elmosta a következő éveket.

2024 decemberében viszont - igaz, egy héttel a szokásos időpont előtt - megint feldübörögtek a GM EMD 567-es motorok. Legalábbis úgy képzelem, hogy feldübörögtek, mert csak menet közben láttam őket, és ez a típus sima haladás közben nem kimondottan hangos. Persze induláskor biztos szép hangjuk volt.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

A menet élén a 19-es dörmögött, én meg örültem, hogy végre nem csíkos (lásd a többit) van ott. Tudom, hogy rajtam kívül mindenki csak a csíkosat szereti, de én ilyen színűvel utaztam többet, mert akkor (1980-2000) épp ilyenre voltak festve :) Mögötte a 17-es viszont igencsak csíkos:

... és nem csak simán csíkos, mert amikor munkagéppé alakították, villanyfűtést kapott, amit egy kék csík felfestésével jeleztek. Legalábbis nekem ezt mesélték; szerintem elképzelhető, hogy csak azt szerették volna, ha kinézetében illeszkedik a felépítményvizsgáló mérőkocsihoz.

Harmadik helyen az első M61-es futott be. Ő múzeumi céllal van megőrizve, úgyhogy kinézetével a sorozat beszerzésének időszakát idézi.

A 6-ossal viszont nem tudok mit kezdeni. Néhány évvel ezelőttig ő is narancs volt, aztán becsíkosodott, az orrára pedig ráfestették Amerika kapitány pajzsát :) Az eredeti MÁV-os sorozat utolsó példányán szerintem jobb megoldást alkalmaztak az önkényuralmi jelkép helyett, ...

... ő ugyanis egy Nohab emblémát visel ugyanott, ami szerintem vállalható kompromisszum. Persze ízlések és pofonok... Ezek a képek egyébként Füreden készültek, ahol hosszabb ideig várakozott a szerelvény.

A hatodik gép ugyan Nohab volt, de nem úgy, ahogy mi ismerjük, ti. nem M61-es, mert soha nem volt MÁV-os: eredetileg a norvég államvasutak számára építették, később egy maszek szolgáltató használta, végül 2019-ben került a magyar Komplex Rail Kfthez. Érdekes színfolt, szó szerint.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

A tarka szerelvény Balatonudvariban.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

A szepezdfürdői ívhez hasonló helyekre mondják a német vasútbarátok, hogy "ausgelutschte fotostelle", aztán mégis megint itt találtam magam! Lényeges különbség volt a nyári retró hétvégékhez képest, hogy nem állt ott kétszáz fotós, hogy belelógjon a képbe :)

Kicsit videóztam is, amikor épp nem voltak igazán fotós körülmények. Tapolcán például nem akartam messze menni az állomástól, ahol kimondottan rossz irányból sütött a nap, úgyhogy oldalról kaptam el a kürtölve begördülő szerelvényt. És ott rögtön el is engedtem a programot, mert menni kellett megnézni a tihanyi fénykompot. Szép szezonzáró volt!


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez