Linz-Gmunden-Innsbruck túra 2003, első oldal
A DÜWAG/Lohner/Bombardier ösvényen járva

Nem vagyok az a tipikus vonattal csavargós típus, többször megállós hosszú útra szívesebben megyek autóval, esetleg busszal (Frissítés: ez azóta már rég nem így van:). A vonat nekem valahogy pont-pont utazási eszköz, főleg a magyar vonalakon történő személyvonatozások alkalmával szerzett negatív tapasztalatoknak köszönhetően. Ícé barátomnak 2003 nyarán mégis sikerült rábeszélnie, hogy vonatozzuk be Ausztria közepét a villamosos városok apropóján. Bár eredetileg Grazról is szó volt, végül az kimaradt, de ettől eltekintve - mivel Bécsen át jöttünk - sikerült az összes többi osztrák villamosüzemet érinteni.

Linz

Linz mintegy kétszáztízezer lakossal egy közepes nagyváros, három vonalból álló, 900 mm nyomtávú (!) villamoshálózattal.

Egyszer már jártam itt, valamikor 1996 nyarán, átutazóban. Sínen járó jármű rémlik ugyan, de inkább a Dunára emlékszem. Most se volt lehetőségem normális benyomást szerezni az itteni villamosokról, mivel az ÖBB "pályaudvar-offenzívájának" (Bahnhofsoffensive) keretében a pályaudvart éppen újraálmodták. A pályaudvari vonal azért üzemelt, csak némi kavargással. Ez itt a képen egy, a hetvenes évek elején a Lohner által gyártott DÜWAG-licensz hattengelyes, amit néhány évvel később nyolctengelyesre építettek át.

A belvároson átvezető szakasz egy részén egyvágányozás folyt, ezért volt némi torlódás. Itt épp két Bombardier Cityrunnert látunk.

Még egy nyolctengelyesített Lohner, épp az egyvágányos szakaszra behaladás közben.

Ez viszont már egy, a hetvenes évek végén beszerzett, a Lohner jogutódja, a Bombardier/Rotax által épített nyolctengelyes, amit később tíztengelyesítettek. Hiába, a DÜWAG-rendszerű villamosoknál már akkor is működött az építőkocka elv, volt 12 tengelyes is belőle! Érdekes látvány ez a triplacsuklós, akárcsak az 1* (csillagos egyes? érdekes osztályzat!) viszonylatjelzés.

Egy tetőtől-talpig zöldség-gyümölcsbe öltöztetett nyolctengelyes.

Újabb Bombardier/Rotax  jószág: egy nyolcvanas évek közepén beszerzett tíztengelyes, mely a DÜWAG "Stadtbahnwagen M"-jének helyi változata.

A Cityrunnerek szerintem dizájnjukban (a belsőben mindenképp) a DÜWAG/Lohner formáját viszik tovább visszafogott gömbölyűségükkel.

Alacsonypadlós tuja a füvesített pályán. Mikor fogunk végre Magyarországon ilyet látni? (Frissítés: azóta már láthatunk:)

Egy másik Cityrunner. A graziakhoz hasonlóan ez is elég meggyőzően ment, ráadásul annál valamivel talán szélesebb is!

Ezt a képet azok kedvéért rakom be, akik izgatottan lapozgatják ezeket az oldalakat, hogy vajon megemlítem-e a város trolihálózatát. Nos, említésnek ennyi talán elég is :)

A linzi beszámoló végére (sajnos alig több, mint egy órát voltunk ott) egy tipikusnak mondható osztrák kép: villamos a sétálóutcában.

Folytatás: Gmunden, a világ legkisebb villamosüzeme


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez