|
Idő-séta II.
Barangolás a hetvenes évek második felének Budapestjén,
Tim Boric fényképei által ihletve
Ez nem nosztalgia, csak egy álom, politikai
felhangoktól és demagóg propagandától mentesen. Kérem, senki ne is próbáljon
olyat belelátni, amit nem írtam le, mert ez az egész nem erről szól. Köszönöm!
Az előző
rész...
-Né, mennyi Trabant!-tűnt fel a Frankel Leó úton sétálgatva.
-Biztos valami találkozójuk van!-vont vállat Ricsi barátom-Ha a Volkswagen
Bogarasoknak és a Jaguárosoknak van, a másik oldal miért ne csinálhatna
ilyet?
Ez logikusan hangzott. Ő nem zavartatta magát, én viszont a régi Pepsi
cégért nézegettem a közért bejárata felett. Kiskoromban minden második
bolt fölött ilyen volt, az utóbbi időben azonban mintha mind eltűntek
volna. Ez vajon miért maradt meg?
-Hams, itt jön egy neked való villamos!-bökte meg a hátamat hirtelen.
Megfordultam.
Stuka motorkocsi az Üstökös utca és a Frankel Leó út sarkánál
-Hoppá, egy Stuka1!-esett
le az állam. Ráadásul 11-esre2 táblázva! Valami
nosztalgiamenet lenne? Hiszen ebből a típusból nincs is működőképes jelenleg!
Kétségbeesetten turkáltam fényképezőgépem után, de sehol nem volt.
-Né, egy Robur3!-örült meg barátom is, aki
épp rágyújtott egy Symphoniára.
-Neked nincs valami furcsa érzésed?-néztem körül most már jobban. Valami
hasonló már megtörtént velem egyszer!
-De, éhes vagyok.-vont vállat-Ott meg egy régi Moszkvics is áll! Mi a
fene van, valami nosztalgiabuli?
-Szerintem egyszerűen visszaugrottunk vagy huszonöt évet az időben!
-Hát persze!-bólogatott.-Én meg Micimackó vagyok!
-De tényleg!
-Figyu, adjatok egy dekket!-jött oda hozzánk egy fiatal srác, újsággal
a hóna alatt.
-Tök jó az alföldi papucsod4!-vélte Ricsi,
teljesen ignorálva a kérést, ami csak hozzá intéződhetett, lévén, hogy
én nem dohányzom.
-Adj neki egy szálat!-szóltam rá.
-Moziba ne vigyem rögtön?-méltatlankodott.
-Elég, ha elkéred cserébe az újságot tőle!
-De miért? Áh, mindegy!
Miután az üzlet létrejött, én megkaparintottam az újságot, a srác pedig
rágyújtott.
-Mi ez a tömjén?-köpött nagyot-Eh, már a Szimfi se a régi!
-Miért, mit vársz, Marlborót vagy Camelt?
-Kinek van arra pénze? Örülnék, ha a Fecskére5
lenne négy negyvenem! -vont vállat a srác, és elcsattogott. Mi elindultunk
a 11-es végállomása felé, mely ugyanott volt, ahol a 17-esé, a Margit
híd mellett6.
Stuka motorkocsi belseje
-Hát ez tök ádáz!-bólogatott Ricsi is, ahogy felszálltunk
a szóló motorkocsiba. A tánciskolát és a Vörös Október Ruhagyár kötött
anorákjait és garbóit hirdető plakátokat nézgetettük az ablak fölött.-Azt
mondod, tényleg valamikor a hetvenes években vagyunk?
-Ezerkilencszázhetvenhat szeptember tizenötödike, szerda.-mutattam az
újságot.
-Nem sámli. Meddig tart ez az utazás?
-Nem tudom. Nekem a múltkor órákig tartott.
-Ha este még itt vagyunk, elmegyünk az Ifiparkba7?
Ezer éve nem jártam ott! Vajon 76-ban játszott ott a P Mobil?
-Most inkább szálljunk fel a 84-es buszra, és menjünk el a Moszkvásra.
Villamosozni akarok. Sokat!
-De miért nem a hatossal vagy a négyessel?
-Mert az még most is létezik!
-Persze, hogy most is létezik, ott ment el az előbb, innen láttam!
-Úgy értem, még 2002-ben is.
-Na, remek, másra se bírsz gondolni, csak a villamosokra! Legalább valami
hanglemezboltba menjünk majd el!
Ezres motorkocsi és középbejáratú pótkocsi az 56-os Moszkva
téri hurokvégállomásán
A busz hamar jött (2002-ben hiába is vártunk volna rá,
hiszen az illetékesek még a kilencvenes évek közepén úgy döntöttek, hogy
nincsen rá szükség, és sokkal kényelmesebb inkább többször átszállni),
és már ott is voltunk a Moszkva téren, ahol több vágányon pörögtek körülöttünk
a villamosok.
-Nézd, tök jó, ilyenekkel utazgattam anno Újpestre!-örült meg Ricsi az
egyik szerelvénynek. Mi tagadás, középbejáratú pótkocsit8,
mint ez, tényleg nem minden nap lehetett az 56-oson látni! Sajnos ekkor
eleredt az eső, ezért nézelődés helyett inkább felpattantunk a következő,
Hűvösvölgybe menő tujára. Emlékeim szerint én nem utaztam középbejáratú
póton, ideje volt bepótolni!
Az ötvenhatos mentén...
-De tök jó íves kandeláberek!-ujjongott fel hirtelen
Ricsi-Nézzük meg őket!
Lepattantunk, és elkezdtünk a sínek mentén sétálni. A Nagyhídról elénk
táruló kilátás egészen furcsa volt, annyival kevesebb volt a ház, és annyival
több a zöldterület! Persze a villák már elkezdtek elterpeszkedni a hegyoldalakon...
de Bálnamerciből határozottan kevesebb ment el mellettünk, ahogy szép
lassan felmásztunk a végállomáshoz.
A hűvösvölgyi villamosvégállomás felszállóhelye
-Öreg vagyok én már ehhez!-pihegett Ricsi-Francért nem
a metrók iránt lelkesedsz, akkor csak lefelé kéne mászni, azt is mozgólépcsőn!
Én inkább csendben örültem annak, hogy még viszonylag normális állapotban
van a végállomási fa-pavilon9. Közben megfordult
a fejemben, hogy valószínűleg inkább az 58-asra10
kellett volna felszállnunk, hisz annak már csak pár hónapja van hátra
a létezéséből, míg az 56-os valószínűleg fennmarad addig, amíg lesz villamos
Budapesten. De miért nem láttam a Moszkva téren 58-ast?
Az 58-as zugligeti végállomása
Ahogy szépen visszacsorogtunk az egyszer már látott ezres11+középbejáratú
pót szerelvénnyel, kiderült az ok: az 58-as ekkor már csak Budagyöngye
és Zugliget között járt12. Ez már valóban
a viszonylat végső stádiuma volt, ennek megfelelően feszült voltam, hiszen
egy olyan klasszikus elveszett villamosvonaltól búcsúzhatta, melyet élőben
nem láthattam már kiskoromban. Sebaj, most, nagykoromban végre mégis (!)
láthatom! Azonnal kísérteties hangulatba kerültem, ahogy felszálltunk
a kedvesen bumfordi ezres motorkocsira: csak mi ketten voltunk, és természetesen
a villamosvezető, egy középkorú hölgy. Nem szóltunk egymáshoz Ricsivel,
csak néztünk ki az ablakon. Elindultunk. Az eső ismét rákezdett, az utcákon
senki se járt - autókból is alig láttunk párat. Mintha minden és mindenki
gyászolt volna - vagy csak képzeltem? Ekkor énekszót hallottunk. Mindketten
meglepődtünk, és körülnézve nem kevéssé meglepődve tapasztaltuk, hogy
a villamosvezető énekelt - egy Fonográf számot.
-Ha ezután belekezd az Első villamosba13,
akkor sikítani fogok!-jelentettem ki.
Csendben haladtunk tovább, csak a tuja motorja morgott rendületlenül,
ahogy egyre feljebb kapaszkodtunk a Zugligeti úton. Az eső szüntelenül
kopogott a villamos tetején, a megállókban pedig meg se álltunk, mivel
senki nem akart se fel, se leszállni. Aztán a kocsi eldülöngélt a régi
végállomás favázas épülete14, majd a Libegő
mellett. Az elsárgult levelekkel borított síneken egyre lassulva érkeztünk
el a végállomáshoz.
-Ez egészen hihetetlen.-jegyeztem meg, ahogy a végállomásnak helyt adó
betonteknő szélére felmászva lenéztünk a parányinak tűnő villamosra.
-Én meg éhes vagyok.-vont vállat Ricsi.-Jól van, na, nekem is tetszik,
tök fílinges!-bólogatott, amikor méltetlankodva ránéztem.
UV szerelvény a Móriczon
Rábeszéltem, hogy bírja ki a Móriczig, mert - mivel féltem,
hogy véget ér az utazás - még körül akartam nézni szűkebben vett szülőföldemen,
a XI. kerületben. A 61-es villamossal (melyen még Ganz csuklósok15
jártak - de erre csak akkor figyeltem fel, amikor a végállomáson leszálltunk)
viszonylag hamar ott voltunk. Ekkor még nyugodtan beülhetett az ember
az itteni kocsmákba, egy szendvicsre és tonikra, így pontosan ezt tettük
- bár kicsit furcsán néztek ránk, hogy nem akartuk kipróbálni se a furcsa
cimkéjű Kinizsi sört 6,80-ért, se pedig a hagyományos Kőbányai Homályost...
Mire kijöttünk, már besötétedett. Elől kedvenc villamosom, a UV a 6-os
vonal végállomásán, a háttérben pedig kiskorom egyik nagy kedvence, a
takarékbetétet hirdető mozgó neonreklám - bizseregtető látvány volt!
-Van egyátalán szerda este élet az Ifiparkban?-néztem Ricsire, akin látszott,
hogy már mehetnékje van. Miért van az, hogy nekem ilyen sokat jelentenek
a villamosok, másoknak meg nem?
-Menjünk még egy kört a 6-oson, aztán megnézzük!-ígértem. Olyan ritkán
sikerül UV-znom a Nagykörúton, múlt télen is lemaradtam róla (akkor épp
lerobbantak a Ganz csuklósok a hó miatt, és helyettük kellett a vén jószágoknak
beállni a forgalomba16)! 1976-ban már csak
két év, és el fognak tűnni innen17!
A Nagykörút UV-val
A Nagykörút sokat változott: színesebb, tarkább volt,
mint most. Vagyis majd. Valószínűleg a sok neonreklám miatt láttam így,
melyek ugyan még a jelenben (jövőben?) is megvannak, de már használaton
kívül, kiégve. És ott az a sok mozi, a Horizont, a Bástya, a Mátra és
társaik! A kirakatok is tanulságosak voltak: Tesla és BRG magnók, Hajdú
mosógép, AKA grillsütő, Rakéta porszívó... Hát igen, abban az időszakban
járunk, amikor Hofi még a Mikroszkópban nevetette ki az illetékeseket,
akik minden rosszat a "nyugatról begyűrűző" nemzetközi problémákra kentek,
amikor még minden stencilezőgépet lakat alatt őriztek, és amikor még valami
rosszat jelentett az a kifejezés, hogy "másként gondolkodó"18...
A kifele bámulásból Ricsi hangja térített magamhoz, ekkor már a Lenin
körúton jártunk:
-Szálljunk le, itt tudok egy jó lemezboltot, ami este kilencig nyitva
van!
Leugrottunk az UV szűk középső ajtaján át, és átszaladtunk a nem túl nagy
autóforgalom előtt. Még egy utolsó pillantást vetettem a járda széléről
a megállóban várakozó kedves villamosra, aztán ahogy visszafordultam...
-McDonald's kétszáz méterre innen?-olvastam egy feliratot.
-A francba!-vágta a földhöz a frissiben elővett cigijét Ricsi-Visszajöttünk!
Tudod, mit jelent ez? Nem fogok tudni eredeti Corvina lemezeket venni
abban a boltban!
-Hát, nézd inkább a jó oldalát a dolognak!-ajánlottam.
-Úgysmint...
-Úgysmint a... szóval a... Áh, haggyuk! Kávé?
-Kávé.
Így hát Ifipark helyett elmentünk kávézni.
Varga Ákos Endre, 2002.
november 30.
Mint azt már fentebb jeleztem, a képek nem az enyémek:
egy holland villamosbarát fényképezte őket, ráadásul nem is feltétlenül
abban az időben, amelyről én most írtam. Remélem ez megbocsátható! Ha
kiegészítésed van, valamit másképp tusz, vagy esetleg valamilyen ide illő
emlék az eszedbe jutott, kérlek, osszd
meg velem!
Ami viszont a tényeket
illeti:
1: Stuka - a BSzKRt/FVV/BKV
3600-as villamos motorkocsi beceneve.
2: 11-es villamosvonal: Margit híd budai hídfő - Bécsi
út, a 17-es ekkor a Margit híd budai hídfő - Margit kórház távon közlekedett
3: NDK gyártmányú kisbusz, tipikus ősszörny kinézettel.
Néha még ma is látni.
4: Jellegzetes "ifjúsági" lábbeli.
5: cigarettamárka
6: lásd itt
7: Híres-hírhedt szórakozóhely a budai Várbazár területén,
nagy koncertek és verekedések színhelye. A nyolcvana sévekben azt követően
zárták be, hogy egy koncerten leszakadt egy lépcső a fiatalok alatt.
8: lásd
itt
9: A hűvösvölgyi villamosvégállomás faszerkezetű pavilonja
eredetileg a sínek úthoz közelebb eső oldalán állt, majd a jobboldali
közlekedés bevezetése után áttették a másikra. A kilencvenes években aztán
az egész végállomást átépítették, akkor egy megközelítőleg azonos szerkezetű,
de zárt pavilont emeltek új helyen.
10: Az 58-as villamos emlékoldala
11: BKVT/BSzKRt/FVV/BKV 1000-es
villamos motorkocsi
12: 1975. július 7-től a Szilágyi Erzsébet fasorban végzett
vágányépítés, 1976. szeptember 11-től pedig hivatalosan is "csak úgy"
ezen az útvonalon közlekedett a járat
13: Tolcsvay László-Bródy János: Az első villamos (először
megjelent a Fonográf együttes első nagylemezén 1974-ben)
14: lásd itt
15: Ganz CSMG2 "ipari
csuklós" villamos
16: 2001. december 13-án a Ganz csuklósok tömeges lerobbanása
miatt más vonalakról az idősebb UV szerelvényeket kellett a Nagykörúti
forgalom lebonyolítására odavezényelni - lásd
itt
17: 1978. április 28. és május 12. között zajlott a típuscsere
a 4-esen és a 6-oson motor+pót+motor UV-ról csatolt Ganz csuklósra
18: Stencilezőgép: a sokszorosítás egy egyszerű mechanikus
formája, melyet az illetékesek azért zártak el az átlagembertől, mert
alkalmas lett volna szórólapok, nem engedélyezett írások nagyobb tömegben
való előállítására. A "másként gondolkodó" ugyanebben a szellemben olyan
személyt jelentett, aki a hivatalostól eltérő véleménnyel volt az ország
dolgairól.
A
következő kirándulás
© Varga
Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon
található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!
Vissza
a tetejére Vissza
a kezdőoldalra |