bevezető |
||||||||||
Időséta - szép jövő? -Mi a...?-eszméltem fel. Napsütéses nyáreleji reggel
volt, mégis alig volt forgalom a Hegyalja úton. Kerülővel akartam munkába
menni, hogy sétálhassak egyet, de ez az üresség megijesztett. Kitört a
világháború, vagy mi?-jutott valami rendkívül pozitív az eszembe. Megszaporáztam
a lépteimet a Duna felé haladva. -Aha, biztos a tabáni szálloda építése
miatt zárták le.-gondoltam, amikor megláttam az épületet. Bár a múltkor
még csak épp elkezdték kiirtani miatta a fákat, most meg már kész is lenne?
Aztán feltűnő csattogással elzakatolt az út alatt a gellérthegyi sikló.
Gyakorlott időutazóként nem lepődöm meg azon, ha átesem valami másik korba, de ez általában az időben visszafelé szokott történni, nem előre. Márpedig ez most a jövőnek tűnik. A gellérthegyi siklóvasút pedig egész jól nézett ki, ahogy felfelé kúszott a Citadellához. Szegény Mr.Cyber, hogy féltette a Gellért-hegyet ettől, de egész pofás lett! Továbbcsattogtam az Erzsébet hídhoz. Nem lepődtem meg, amikor láttam, hogy villamos halad fel rá. És a két oldalán rögtön ott a bicikliút is. Ennek így kellett alakulnia, hiszen egy rémálom, ahogy a Szabadsajtó út kétszer három sávja ráömlött a hídra a múltban. Mivel a túloldalon lehetetlen elvezetni ezt a forgalmat, a jelek szerint inkább csillapították azt, és már eleve el sem vezették idáig. Tudtam én, hogy egyszer még megjön a várostervezők esze! A Ferenciek terén létezett aluljáróba sem szorul már soha emeletes busz, hisz nincsen ott. Helyette a villamosvágányok egy szökőkúton haladnak át (!), melybe a Keleti pályaudvar felől csorog bele egy patak ott, ahol régen az út közepe volt. Ha az esőt kibírja a villamos, ez a spriccelés sem árt neki, és legalább minden körben lemossák a kocsikat! A medence két oldalán bicikliút, majd egy-egy sáv. A biciklinek természetesen előnye van: ha valaki le akar kanyarodni erről az expressz-útvonalról, a keresztutcák lámpáinál térhet le az út szélére - addig viszont nem keresztezik egymást a kis ívben kanyarodó autókkal. Hopp, azért balesetek itt is vannak: az Astóriával szemben egy, a zsákutcából éppen kitolató turistabusz lekoccolta a Múzeum körútról a Keleti felé kanyarodó villamost! A környező épületek előtti térségek kávéházi teraszairól felállnak páran, és segítenek elmagyarázni a külföldi sofőrnek, hogy amíg megérkezik a rendőr, addig is álljon le az út szélére, ne tartsa fel a forgalmat. Isten bizony, hogy mindenki mosolyog! Próbaképpen elkanyarodom a Deák tér felé. A Filmmúzeumnál egy hatalmas tér kezdődik, olyan, mint Prágában a Vencel tér. Kicsit meglepődöm, amikor a Madách téri bazársor helyén a régi Városháza pontos mását meglátom, na de hát ennyi retró még belefér. Kár, hogy a fényképezőgépemet otthon felejtettem! Kicsit megpihentem: ittam egy hideg csokoládéturmixot a Gödörben. Nem is volt drága. Szerencsére a múltbeli hitelkártyámat elfogadták fizetőeszközül! A kiskörúti villamos az Andrássy út kereszteződésénél továbbmegy a Bajcsy-Zsilinszkyn, egy ága pedig a József Attila utcára kanyarodik. Felszállok rá, mert teljesen hihetetlen számomra, hogy végre villamossal is átmehetek a Lánchídon és az Alagúton! Szerencsére a jelek szerint más is rádöbbent, hogy ez a gyönyörűséges híd teljesen alkalmatlan a kizárólagos gyalogosforgalomnak, mert középről a láncok miatt alig lehet bármit is látni a városból, a szélén levő járdákon meg korábban is át lehetett menni. Mázli, hogy a közúti közlekedést is leszedték róla, csak a Szabadság-hegyi villamos, és néhány busz használja. Én az egykori BAH csomópontnál leszállok előbbiről, bár érdekelne, hogy hogyan megy tovább a Jagelló úton. Egy megállót megyek csak az Alkotás utcán érkező 6-ossal, aztán átszállok egy másik vonalra, mely a Karolina úton át érkezik a Villányihoz. Gyorsan bebújunk a Kis-Gellérthegybe, aztán már a Krisztina körúton is vagyunk - legalább a másik oldalról is megnézhetem a tabáni gyógyszállókat! Aztán ismét az Erzsébet hídnál vagyunk, és nekem csak most tűnnek fel a dunai gyorsjáratok légpárnás hajói. Végülis egy ilyen járgánnyal télen-nyáron 15-20 perc alatt el lehet jutni Csillaghegytől Csepelre; logikus, hogy végre kihasználták a folyó adta lehetőségeket. Az azért furcsa, hogy a legnagyobb autós csomópontok - vagy mondjak inkább forgalmi dugópontot? - helyén micsoda villamos-átszállóhelyek emelkednek. Az előbb a BAH-nál a 6-ost keresztezte a pesti belváros fele tartó 60-as, a Rácfürdő mellett pedig a Hűvösvölgy-Rákoskeresztúr expresszvillamos négyvágányos pályaudvarocskájában áll meg a lágymányosi Egyetemvárosról Óbudára tartó 17-es, no és persze az elég gyakran járó 18-as is. Kellemes árnyékot nyújtó épületecske magasodik a peron fölé, a digitális kijelzők pedig percre pontosan mutatják, hogy melyik viszonylat mikor jön. Az átszállás közben lehet inni egy kicsit a Gellért-hegyi források vizéből a falikútból. Én nem érek rá erre, inkább felszállok a 18-asra, és lemegyek a Szent Gellért térig. Meg kell hagyni, jól néz ki az Egyetemváros felé menő vágányok kiágazása, de a Forrásház "ufótojás" alakú pavilonja cseppet sem hiányzik a szálloda elől. A 47-es villamost szerencsére most is 47-esnek hívják: a tétényi Savoya parktól a Lehel térig jár. Én már a Kálvinon le akarok szállni, mert sejtem, hogy ott is fogok érdekességet találni. A Szabadság hidat szerintem megint felújíthatták, mert nagyon jól néz ki. Persze itt a villamoson kívül csak biciklistákat és gyalogosokat láthatunk, ezért az alacsonypadlós "tuja" nem siet nagyon. De végülis hova sietne, így jobban lehet látni az egykori oldaljárdákon létesített teraszon kávézó turistákat. Meg a hídszerkezetnek is jobb így. Csak tudnám, hogy az autóforgalmat hova terelték. Igaz, ki akar autózni, amikor itt légkondicionált utastérben ücsörögve lehet a miniszoknyás csajokat nézni! A Kálvin téren egészen meghatódom: az üveg irodaházak és a Korona szálló helyén a világháború előtt ott álló épületek méreteivel megegyező, modern anyagokból felépített, de nem hivalkodó, és nem feltűnősködő, hanem a környezethez illeszkedő épületeket látok. Biztos külföldi építészek tervezték őket. A Danubius kutat meg visszarakták középre. Hogy honnan szedtek ennyi pénzt ilyesmire? Amíg megérkezik a Baross utcai villamos a Deák felől, a templom előtti emelvényen játszó zenekart hallgatom. Aha, Dvorák: Új világ szimfónia. Egy idősebb néni, látva, hogy mennyire tetszik nekem a térzene, büszkén elmondja, hogy ők a város saját muzsikusai, részben egykori hajléktalanokból verbuválva. Hetente három koncertet adnak itt. Belépő nincsen, hiszen azért a város zenekara, hogy a város lakói szabadon hallgathassák őket! A turisták imádják a hangulatot, tucatnyi kamera pásztázza a látványt. Na, és már be is kanyarodtunk a Baross utcába, ahol 1889-től az első normál nyomtávú villamos járt. Most pedig ez a sötétített üvegű hiperjószág. Nézem a sok jazz cafét az utcában. Valami bohémnegyed lett a környékből. Egy fura fickó elkezdi magyarázni, hogy ha közgázos vagyok, akkor táguljak innen, mert ez a bölcsészek utcája - ha nem tartozom közéjük, akkor menjek inkább a Ráday utcába mulatni, "a sajátjaim közé". Megmondom neki, hogy büfé-ruhatár szakos hallgató vagyok, ettől megnyugszik. A viszonylag mérsékelt tempóban haladás csak a Horváth Mihály térig tartott, ott a járművezető hirtelen rákapcsol, és már az Orczy téren vagyunk. A villamos a Kőbányai út helyett bekanyarodik az egykori Józsefvárosi pályaudvar területén levő Középponti Parkba. Az egyik oldalon a Kerepesi temető felújított kerítését látom a távolban, a másikban a Ganz-MÁVAG helyén létesített Új Műszaki és Ipari Múzeumot, a nosztalgiavillamosok remizével. A fák között egy nagyobb patak kanyarog, rajta csónakok. A villamos is áthalad pár kis hídon, az egyik megállóban pedig leszállok, hogy a véletlenül kiszúrt "Boci Tejkioszkban" elfogyasszak egy sonkás kockát, tejföllel. Finom volt! Most veszem csak észre, hogy néhány egészen komoly kinézetű villamos is közlekedik itt. A tábláját tanulmányozva kiderül, hogy ez a Rákoskeresztúr-Blaha Lujza tér-Krisztinaváros-Zugliget-Budakeszi viszonylathoz tartozik. Még büfé és vécé is van rajta. Mondjuk utóbbi most pont jól jött! A Mázsa téren megcsodálom a Kőbányai Egyetem új toronyépületét, melyből az utak fölött mozgójárdák visznek a Pongrác úti vasútállomáshoz, mely az egykori Kőbánya Alsó vasúti megállóhely utódja. Ennek négy vágányán csak egy-egy percre állnak meg a nemzetközi és helyközi vonatok. Tisztára olyan, mint a Zoologischer Garten Nyugat-Berlinben. És még a kettes metró is alá van kanyarítva, hogy a vonatozók gyorsan bejussanak a belvárosba! A térképet nézegetve látom, hogy a régi kettes metró útvonalán a Stadionoktól kifelé már a gödöllői HÉV jár. Végülis évtizedek óta tervezték ezt, végre megvalósult... Kőbánya belvárosában, a művelődési ház helyén valami hatalmas üvegépületet találok. Utcai homlokzatán aranyszínben tükröződik vissza a szemközti templom képe. "IBM Európai Kutatási Központ" olvasom a feliratot. Továbbmegyek. Az Éles saroknak nyoma sincsen, egy laza aluljárórendszer pótolja a régi kacskaringót. A sörgyárral szemben egy holland eredetű multinacionális cég irodaépülete emelkedik, tetőkerttel. A vasút túloldalán, ott, ahol a kilencvenes évektől kezdve csak a hajléktalanok ócska kunyhói díszelegtek a rendezetlen erdőben, egy tévétársaság székházát látom. Mellette egy másikat. Meg még egy másikat. Kis helikopter suhan el a magasban. "Kőbánya Médiaváros vasútállomás" - villognak a neonok egy nagy üvegcsarnok oldalán. Azt hiszem, a kabrióban, ami az előbb hajtott el mellettem, Quentin Tarantino ült. "Médiaváros - az Etyek Filmtröszt Leányvállalata. Megnyílt a Music Television új központja a Tarr Béla sugárúton, innen ötven méterre" - villog egy fényreklám. Zsibbadtan felmozgólépcsőzöm a pályaudvar peronjára, hogy felszálljak egy Keletibe tartó vonatra. Vagy öt percig nézegetem a menetrendi táblát, mire rájövök, hogy itt egyik vonatnak sem lesz az a végállomása, mert mind továbbmennek Buda felé. Találomra felszállok egy Győrbe tartó IC-re. Az "Astoria, Pest Északi Főpályaudvar" földalatti megállóban (a térkép szerint Pest Déli Főpályaudvar másik neve "Közvágóhíd Central") kapcsolok csak, hogy hiába is várom, hogy megpillantsam a Keleti jól ismert épületét, mert mi már a Hungária körút vonalánál lementünk a föld alá. Az alagút itt délnyugatnak fordul, hogy elkerülje a Gellért-hegy mélybe nyúló szikláit, és a hőforrásokat, és meg sem áll Kelenföldig. Az egész csak három percig tart, ezzel jócskán ráverve az én időmben tervezett négyes metró állítólagos szintidejére. Aki meg valahova "útközbenre" (mondjuk a Móriczra) menne, annak úgyis jó a villamos a felszínen, nem? Az Etele térre nehezen lehet ráismerni: az egykori busz-, és villamosmegállót a vasúti sínek fölé tették, egy szintbe a Osztapenkóval, hogy a hegyoldali buszjáratok az így keletkezett hatalmas térségen kényelmesen átjuthassanak a Duna felé. Ha meggondolom, hogy régen mennyi időbe telt a Sasadi úttól bejutni az Olimpia moziig, hát, ez így tényleg sokkal jobb. Gondolkozom, hogy kipróbáljam-e a gazdagréti villamost, de végül inkább az 1-es mellett döntök. A járat a Bartókról a Hamzsabégi útra fordul, és már meg is érkeztünk a Lágymányosi hídhoz. Az egyik oldalon az Egyetemváros sportközpontját látom, a túloldalt a Kopaszi öbölben jetski-znek. A Közvágóhíd Central mellett is elmegyünk. Furcsa, ez is csak négyvágányos, mégis működni látszik. Még csak a Déli összekötő vasúti hidat sem szélesítették ki! Ferencváros nyugati rendező helyén patakokkal, tavakkal pettyezett jókora lakópark terpeszkedik, a keleti rendező területére pedig több kórházat is összevontak. Legalábbis a villamoson futó utastájékoztató rendszer képernyője ezzel az információval bombáz. A Népligetnél leszállok. Majdnem elsírom magamat: valaki észrevette ezt a hatalmas zöldterületet, és rendbehozta! A Planetárium mögött például egy sörkertet látok. Most épp nincs sok vendég, de gondolom hétvégén biztosan foglalt az összes kockás abroszos asztal! Leheveredek egy fa tövében. Egyfajta Hyde park lett ez a hely: az egyik színpadon egy fiatal együttes próbál, rajongói lelkesen bíztatják az énekest, a szemközti szoborpark végén levő sétányon pedig mazsorettek gyakorolnak. Az egyik réten fociznak, a másikon tollasoznak. Megnyugtató, hogy ilyen barátságos jövő vár ránk! -Most friss a "Déli Daily", vegye, vigye!-hallok egy rikkancsot. A jelek szerint a Metró újságnak lehet ez az új neve, mert fizetnem nem kell érte. És akkor bekövetkezik az, amire nem számítottam: elolvasom a lap fejlécét: "2005. június 2". Dehiszen az tegnap volt! A veríték kiver, hogy valami
párhuzamos dimenzióba jutottam, és csak akkor nyugszom meg, amikor valaki
megrángat: Legalábbis mifelénk. Varga Ákos Endre
Budapest - a valódi, 2005.06.06.
© Varga
Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon
található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!
Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra |
||||||||||