Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 


Jegyek: Kéregjegyek 4.

Az előző oldal: Kéregjegyek 3.

Németország

Egészen a közelmúltig ki mertem volna jelenteni, hogy több német jegyem van, mint magyar. Mára kéregjegyekre ez már nem igaz - másokra (elsősorban Németország nagysága miatt) viszont igen. Ezzel együtt azért német kéregből is elég sok van a gyűjteményemben. Az innen jövő jegyek az ország több évtizedes kettéosztottsága miatt ráadásul duplán is érdekesek. Mi több, néha nem is vagyok biztos abban, mi is egy-egy jegy pontos származása. Bár próbáltam a weben utánajárni a részleteknek, ez nem mindig sikerült, különösen a Kelet- és Nyugat-Berlin körüli kavarásoknál. Aki hibát talál, vagy némely levegőben lógó kérdésemre tudja a választ, kérem írjon!

A baloldali kéreg az én szívemnek különlegesen kedves: kedvenc német városom, Köln nevét ugyanis még C-vel írják rajta. Ez körülbelül 1919-ig volt divat, szóval valószínűleg ez a legrégebbi német kéregjegy a gyűjteményemben. A tőle jobbra levő jegy se mindennapi: az NDK-ban adták ki, a célállomás viszont Pécs. Ez is egy nemzetközi egyezményes jegy, de míg a hasonlókat nálunk általában rubelben számolták, ez NDK márkában van árazva. A rákövetkező darab egy minta, nemzetközi viszonylatra Essen és Luxemburg közé.A következő nem nemzetközi (nem zetközi?) jegy valahol mégis nemzetközi: Nyugat-Berlinből Hamburgba mehetett vele felmutatója, át az akkori NDK-n, ami eléggé más világ volt akkoriban. A következő két jegy teljesen "nyugati", S-Bahnokra szól mindkettő. Az esseni hagyományos kéreg, míg a másik inkább csak kéreg jellegű: vékony papírra automata nyomtatta.

 

A nyugati oldal

A mutatóba bescannelt jegyeket megpróbáltam keleti (NDK) vagy nyugati (NSZK) eredet szerint szétválogatni, kezdjük az utóbiakkal!

Lövésem sincsen, mi ez a fura keresztcsík ezen a '71-es személyvonati jegyen, de nem néz ki rosszul! Mellette két gyerekjegy látható, a baloldali a Moerser Kreisbahnen vonalán került kiadásra, amely társaság ma már nem végez vasúti személyszállítást. A jobboldali két tépett jegy azt mutatja, hogy milyen volt az a kéreg, amit az alsó szelvényrész nélkül adtak ki (amelyiken alul keresztben van egy vonal, az mind kiadható volt így is).

További jegyfajták: "duplajegy" személyvonatra, menettérti jegy, egynapos menettérti, kirándulójegy, gyerekjegy, különleges (alkalmi) menettérti.

További jegyek. Valaki megsúghatná, mit jelentenek azok az "N" betűk!

Zónajegyek Deutsche Budesbahn-módra. Az ötödik jegy, a "keretes" félárú.

Persze nem csak a menetjegyeket adták kéreg formátumban, hanem minden mást is: helyjegy, pótdíjmentes helybiztosítás, résztvevőkártya csoportos utazáshoz, ellenőrzőkártya csoportos utazáshoz, és a kedvencem: egy étkezési jegy DB-alkalmazottaknak.

További pótjegyek: gyorsvonati pótjegyek és egy IC-pótjegy (na vajon melyik lehet az:).

Magántársaságok jegyei: Osteroder Kreisbahn, Harzer Schmalspurbahnen (már a rendszerváltás utánról), Hohenzollerische Landesbahnen.

 

A keleti oldal

A keleti oldal vasútja a kettéválasztás után megtartotta a Birodalmi Vasút (Deutsche Reichsbahn) elnevezést, ami szerintem elég abszurd hangzású lehetett egy szocialista roszágban, de vélhetően senki se merte ezt felemlegetni :-/

Namármost a két baloldali jeggyel kicsit gondban vagyok, mert semmit nem tudok származásukról. Csak az "M" mint márka elnevezés miatt gondolom, hogy keletnémetek lehetnek (a nyugatnémetek a DM jelölést használták a saját fizetőeszközükre), pedig akár háború előttiek is lehetnének amúgy. A harmadik egy sebesvonati pótjegy, amit Drezdában adtak ki, a mellette levő pedig egy 33%-os személyvonati jegy Weimar-ba. A jobboldali, lipcsei jegyet vagy az NSZK-ban adták ki, vagy az NDK-ban is maradt pár olyan, háború előtti pénztári jegykiadó gép, mint az NSZK-ban, mert a nyomásképe eléggé úgy néz ki, mint a "nyugati" jegyeknél bemutatott brémai "automatás" jegy (itt, balról a harmadik). Utóbbi amúgy könnyen elképzelhető, már többen meséltek nekem a háború előtti, jókora és zajos (mechanikus) kiadógépekről, amikkel az NDK-ban találkoztak. C-megoldás lehet még, hogy ők is Nyugatról vettek gépeket, mint Magyarország. Mindenesetre ennek a jegynek a minősége elég vacak, mintha már szétesőben lett volna a gép, amin készült.

Érdekesek az üresnek ható, viszonylag szép írásképű, fehér papírra készült kérgek a bal oldalon. Ezek amúgy nálunk a "dolgozók hetijegye" feliratot viselték volna. Aztán van itt még "részhetijegy", tanuló havibérlet, és egy tanulók hetijegye. Utóbbi egyébként NSZK-s eredetű, nem tudom, miért tettem ide, de most már maradjon :)

A berlini S- (mint Stadt-) Bahn egy eléggé átláthatatlan sztori számomra, ugyanis mind a város szétdarabolása, mind a Berlini Fal felépítése után (ami a népszerű tévhittel ellentétben meglehetősen későn, 1961-ben történt) megmaradt a DR, azaz a keletnémet vasút üzemeltetésében (legalábbis 1984-ig, amikoris a nyugati oldal maradékát átvette a BVG, a "nyugatberlini BKV"). Az mindenesetre világosnak látszik, hogy az üzemeltető igyekezett megmaradni a kéregjegyeknél, bár idővel eltolódott a nagyjából hasonló méretű, de vékonyabb, automata által kiadott papírdaraboknál. Ilyen S-Bahn-jegyem százon felüli darab van, és a tipográfián, feliraton, árkategórián túl még a kalauzok lyukasztója által hagyott lyuk alapján is lehetne szortírozni őket, ha lenne rá erőm...

Pár érdekesebb, a berlini Stadtbahn környékén kiadott kéreg: kedvezményes személyvonati jegy a Stadtbahn vonalára, közvetlen DR-forgalmi pótjegy (nyilván olyan vonatra, mely csak részben ment DR vágányon), és a BVB (a "keletnémet BKV") havijegye, mely az S-Bahnra is érvényes volt.

Helyjegyek "Keletről". A második és harmadik érdekes lehet, hiszen Nyugat-Berlinben adták ki őket, "démárk"-ért (DM). A történetnek ez a része számomra még homályosabb, mint a Stadtbahn helyzete, hiszen a jegyek nem DR, de nem is DB jelzéssel lettek kiadva. Egy nyugat-berlini ismerősöm mesélte, hogy hivatalosan nem lehetett DB iroda az egyetlen nyugat-berlini pályaudvaron, a Zoologischer Garten-en, ezért valami más néven futottak. Vagy csak szimplán a "Deutsches Reisebüro" nevű utazási iroda (mely DER néven rövidítette magát) volt a kiadó? Aki többet tud, kérem segítsen! A mellette levő "sima" lipcsei helyjegy, és a jobbszélső gyorsvonati pótjegy ezekhez képest mindenesetre tiszta ügynek tűnnek.

 

Nagyalakú kérgek

Ezek a jegyek kéreg jellegűek, kivéve méretükben: a jellegzetes karton az Edmondson által preferált nagyság többszörösét teszi ki.

Baloldalt kicsit visszatérünk az előbbi berlini kavarásokhoz: ez a tanuló havibérlet a berlini S-Bahn nyugati részére szól, míg a mellette levő dolgozói havibérlet Hamburg környékére. A harmadik "óriáskéreg" 1979 harminchatodik hetében tette lehetővé tulajdonosának a német Saarbrücken és a francia Sarreguemines közti mozgást. A jobbszélen egy feltűnő színezésű tanulóbérletet látunk.

Úgy tűnik, különutakra is előszeretettel adtak ki ilyen formátumú jegyeket: baloldalt két nemzetközi különvonatos menettérti, jobboldalt turistajegyek.

A Mannheim-Weinheim-Heidelberg háromszögben működő OEG egyik kedvenc helyiérdekű villamosüzemem, a fentebbi óriáskérgek az ő vasúti és buszjárataikra voltak érvényesek. Azaz csak lettek volna, ha kitöltötték volna őket :)

A végére két, különleges alkalomra szóló "óriás". A baloldalit a Frankfurt am Main környéki S-Bahn-rendszer megnyitásának örömére adták ki '78-ban. A jelek szerint ekkor adták át a metró (U-Bahn) egy újabb szakaszát, valamint a főpályaudvar is 90 éves volt. Jól összehozták ezt mind egy ünnepre :) A jobboldali jegy története dióhéjban: 1965-ben nemzetközi közlekedési kiállítás volt Münchenben, a DB ennek örömére egy 103-as (akkor még E 03) sorozatú mozdony (amit én anno mindig csak "tojásmozdonynak" neveztem alakja miatt) által vontatott szerelvényt közlekedtetett a bajor főváros és Augsburg között, mely elérte a 200 km/h-s sebességet. Erre szólt egy az óriáskéreg, kemény 3 márkás áron.

"Tovább is van, mondjam még?" (már amikor lesz időm)


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra