Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 

Jegyek...

Jegyek: kéregjegyek 1.

Bevezető
(az oldal 2007-ben készült, a leírtak egy része már nem érvényes)

Aki elég szorgalmasan olvasgatja a blogomat, annak talán feltűnt, hogy a villamosokat újabban vonatra cseréltem - de legalábbis piszok sokat vonatozom az országban fel-alá. Részben élmény-, részben pedig jegygyűjtési céllal.

Emlékjegy Thomas Edmondson halálának 150. évfordulója alkalmábólMÁV bárcajegyUgyanis nemrég két dolgot fedeztem fel: az egyik az, hogy imádom a régivágású, kartonból készült, úgynevezett kéregjegyeket, a másik pedig, hogy még rengeteg helyen adnak ki ilyeneket Magyarországon.  Én ugyanis azt hittem, hogy már mindenütt vagy számítógéppel nyomtatnak bilétát, vagy azt az unalmas, "bárcajegynek" nevezett fecnit adják, ami szerintem a legigénytelenebb vonatjegyfajta Európában, és aminek egy, az átlaghoz képest még egész normálisan kinéző példánya a jobboldalon látható.

Ugye jegygyűjtő mániámról már csináltam két rövidebb oldalt, de akkor még úgy általában a közösségi közlekedési jegyeket mutattam be, melyek közül csak egy a kéregjegy. Amikor viszont kiderült, hogy nem egy és nem is két helyen használnak (majdnem) ugyanolyan kartonjegyeket, mint kiskoromban, akkor rámjött, hogy minél többet be kell gyűjtenem belőlük, amíg tényleg el nem tűnnek (Szlovákiában például állítólag 2006 végén adták ki az utolsó ilyet). Úgyhogy vonatozásaim megtervezésénél innentől kezdve külön nehezítő faktor volt, hogy lehetőleg olyan állomásokon szálljak át, ahol van ilyen. Az Index erre specializálódott fórumán szerencsére pár hasonszőrű gyűjtő már felderítette, hol vannak ilyenek, így nekem már "csak" az utazásaimat kellett megtervezni - és persze finanszírozni :)

Valamit szerettem volna ezen segítőkész embereknek a segítségükért cserében adni, ezért döntöttem úgy, hogy az előző próbálkozáshoz képest most tematizálva rakok fel párat gyűjteményem büszkeségei és/vagy érdekességei közül. Eredetileg mindet fel szerettem volna tenni, de rájöttem, hogy annyi időm sosem lesz. Azért remélem, így is örömet fognak okozni ezek a jegyek. Az oldallal kapcsolatban kiegészítést, segítséget természetesen örömmel fogadok!

A kezdetek...

A kéregjegyet sok helyütt Edmondson-jegynek (Edmondson ticket, Edmon'sche Fahrkarte, stb) nevezik - ahogy az a fentebbi, színes szuvenírjegyen is olvasható -, feltalálójának, Thomas Edmondsonnak az emlékére. Ő 1837 és 39 között dolgozta ki szabványosított vonatjegy-rendszerét, mely magában foglalta az egységes méretű (kb. 57x33 mm - a "körülbelül" kiegészítés főleg a nem-metrikus angol mértékegységeknek köszönhető) kartonlapokat, a hozzátartozó nyomdatechnikát, plusz a tárolására szolgáló polcrendszert. És tette ezt olyan jól, hogy a világ számos helyén használják a mai napig rendszerét - bár a fejlett világban jobbára már csak nosztalgiából (nálunk pedig megszokásból - szerencsére:).

Még mielőtt elkezdenék képeket mutogatni, fontos megjegyezni, hogy nem csak a nagyvasútnál használtak ilyen formátumú jegyeket, hanem városi vasutaknál, HÉV-nél, buszokon, a hajózásban, stb.

Mivel a jeggyűjtést nem kimondottan a kéregjegy-régiségekre gondolva indítottam el, ősidőkből származó jegyeket nem tudok mutatni. Mutatom ellenben kedvenceimet, az Egyesült Államokból. Ezekben van valami korabeli báj, ami a baloldalról nézve első három jegy esetében az 1937 környéki dizájnt jelenti. A jobboldaliak későbbiek (a Penn Central konkrétan '74-es, a másik... passz), és nem igazi kéregjegyek, mert vékony papírra készültek - ugyanakkor a méretük azonos.

De ha már egyszer Anglia (jobban mondva az Egyesült Királyság) a jegytípus származási helye, nézzünk pár ottani jegyet! Van itt modernebb típus, és viszonylatos menettérti is, melyet középen ketté lehetett tépni.  Ahogy az látható, a dátumot rápecsételték, az érvényesítés (azaz inkább érvénytelenítés) pedig mókás alakú lyukak által történt. Sajnos még nem sikerült olyan mélyen beleásnom magam a témába, hogy megtudjam, milyen alakú lyuk pontosan mit is jelentett. A jegyek némelyikének a háta üres, másikaknak hasznos információk vannak a hátán.

Az, hogy a jegyet éppen fektetett vagy álló irányban nyomtatták, a jelek szerint változott időnként. Ezek itt egyébként londoni tömegközlekedési jegyek, illetve a balról a második egy adott viszonylatra szóló bérlet.

Egyébként megkapó tarka-barkaság uralkodik a jegyek közt, ami valószínűleg a felhasználhatóságra utal (kedvezmények, érvényesség). A bal szélen egy múzeumi szuvenírjegy látható, a jobboldali pedig egy különmenetre készült.

Mivel Angliában régen (is) sok magántársaság működött, ezek jegyei megintcsak egyfajta szortírozási lehetőséget adnak. A fentebbi jegyek Skócia környékére készültek, ...

... míg ezek a "Smaragd Szigetre" (Írország). Ezekhez képest a magyarországi jegyek unalmas kis papírdaraboknak tűnnek.

Persze azért voltak unalmasabb korszakok arrafelé is: ezek az NCR21/24 típusú jegyek az akkor használt pénztárgépek által lettek érvényesítve, ...

Nagyításhoz kattints a képre!

... míg ennek a képnek az alsó sarkában különböző automatizáltsági kampányok okán elfajult dolgokat láthatunk: a bal alsó szélen - azt hiszem - egy Landis&Gyr Mini- vagy Rapidprinter terminálon kiadott jegy, mellette pedig - talán - egy Ultimatics-jegy. Ezek persze nem igazi kéregjegyek, hiszen rolniról lettek levágva, nem előre voltak darabolva.

Nagyításhoz kattints a képre!

A London Underground még a nyolcvanas években is használt Edmondsonokat, bár ezek meglehetősen unalmas kinézetűek. Viszont kedvenc állomásneveimet viselik, például az Elephant&Castle-t :)

Nagyításhoz kattints a képre!

London Transportation jegyek, szintén elég kultikus állomásnevekkel.

Persze angliai kéregjegyeim nem versenyezhetnek az ausztrálokkal. Azok ugyanis mintha csak egymásra akarnának rálicitálni - vagy esetleg a papagájokra :) Ezek itt Victoria Railways (busz-) és Zig Zag Railway jegyek (a baloldaliak csak minták).

Ezek a cikk-cakkozások sem kispályások...

... de ezekhez az alkalmi menettérti/kombinált belépőjegyekhez képest zsenge kezdők :)

Még pár szépség "odalentről", és ugrunk egy nagyot...

... Dél-Amerikába. Ezek az argentin jegyek talán nem olyan színpompásak, de azért van bennük valami.

Az újlatin nyelvterületekről vannak elsősorban olyan kérgeim, melyeket csak "keretesnek" szoktam nevezni. Ebben a sorban négy ilyet is láthatunk, Franciaországból. A középső minta (rejtély, hogy akkor miért van kezelve), viszont nyomdászatilag egy kisebb remekmű rajta a sorkitöltött szövegezés. A korukban sajnos nem vagyok biztos, bár a jobbszélsőt a dombornyomásű bélyegzőnyom miatt az első világháború környékére datálnám. A "2M2"-t eggyel balra tőle viszont nem tudom értelmezni. Ha valaki tudja, mit jelent, írjon! (Akkor is, ha esetleg csak 2002-t jelentene - sosem szabad kizárni, hogy csak egy utánnyomott retró-jegyről van szó:)

No, ezek itt párizsi metrójegyek lennének. Szigorúan véve ezek sem kérgek, mivel hajlékony papírra vannak nyomva. Viszont a két baloldali "keretes", tehát mégis ideillenek.

Ezeket a gépi nyomású SNCF-jegyeket jóval későbbre datálnám, de előtte azért még be kéne gyűjteni egy megoldókulcsot a bélyegzéséhez, mert az biztosan segítene :)

Folytatás: Kéregjegyek 2.


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra