Tour de Trams-pótló járat, második rész: Würzburg és Düsseldorf

Előző oldal

Würzburg

Würzburgot sokszor láttam már, de általában csak távolról, az A3-as autópálya hídjáról - illetve átmentem párszor a főpályaudvarán is (mi több, emlékeim szerint itt láttam először ICE-t, '92-ben). Ideje volt végre egy késő délutánt/kora estét eltölteni itt!

Straßenbahn Würzburg.png
"Straßenbahn Würzburg" von Carport - Eigenes Werk, based on OpenStreetMap data. Lizenziert unter CC BY-SA 2.0 über Wikimedia Commons

A 124 ezres város villamoshálózata nem túl nagy: a járatok kb. 20 kilométernyi vágányon futnak - ahogy a fentebbi térképen látszik, csak két vonal "tör ki" viszonylag messze a belvárostól.

Mások képei alapján tudtam, hogy az itteni villamosok nem szépek, de hogy ennyire cipősdoboz jellegűek, az egyszerűen lenyűgözött. Balra a '88/89-ben gyártott GT-E, jobbra a '96-ban beszerzett GT-N típus látható.

Mindkettő egyedi gyártmány, a Linke-Hofmann-Busch-tól (a villamosberendezés Siemens). A csak a középrésznél alacsonypadlós "E" minden tengelye hajtott, mivel a mindjárt bemutatásra kerülő hegyipályára tervezték. Az "N" a sikeres alacsonypadlós kísérleten felbátorodva készült, teljesen alacsonypadlósan. A közlekedési vállalat vélhetően úgy gondolta, hogy ezeknek a villamosoknak elsősorban jónak kell lenniük, nem szépnek, így egyszerűen nem erőltetett rájuk semmilyen dizájnt - és az az érdekes, hogy élőben nem zavaró a látványuk! Rajtuk kívül üzemben van még néhány gömbölyű DÜWAG csuklós is, a meglehetősen rendhagyó "másfél irányú" kivitelben: csak egyik végükön van rendes vezetőfülke, de az egyirányú kocsiknál normál esetben anélkül hagyott oldalon is van két ajtó. És hogy még érdekesebbek legyenek, az elejük és végük alaposan le van szűkítve, akárcsak a bázeli DÜWAG-oké. Mindössze egy baj van velük: hogy csak tanítási napok reggelein szokták bevetni őket, én meg nem akkor jártam ott :)

Ezek a kockavillamosok meglehetősen erősek (állítólag a hegyipályán felfelé is tudták a 70 km/h-t a próbák során), viszont elég hangosak is.

Az egyre gyengébb fény miatt sokat videóztam - már csak azért is, mert a belváros nézegetése közben lement a nap :)

És akkor következzék az, ami miatt igazából jöttem! Emlékszünk még az autópályahídra, amiről a várost mindig láttam Köln felé menet? Ezt látjuk baloldalt alulról, egy villamosmegállóban állva. A jobb oldali kép egyetlen megállóval később készült: ugyanez a híd sejthető középen, a lombok takarásában. Másfél kilométer alatt száz méternél többet kapaszkodik a villamos - fogasléc és egyéb trükkök nélkül!

Az 1,6 kilométer hosszú kapaszkodó legmeredekebb része 91 ezrelékes, ami csak kicsit enyhébb a svábhegyi fogasnál. A helyi szakemberek sokat gondolkoztak azon, hogyan építsék meg - szó volt fogaskerekű vasútról is, de végül elvetették, és '89 őszén sima (adhéziós) villamosvasútként helyezték üzembe. Rendesen vágtat rajta felfelé az alacsonypadlós: hegymenetben eredetileg 70 km/h volt az engedélyezett sebesség, de később 50-re mérsékelték*, a pályát kimélendő (persze érdekelne, hogy addig tényleg mentek-e 70-nel, vagy ez csak elméleti érték volt, a "menj, amennyivel bírsz" szinonímája). Lefelé 40, a legmeredekebb szakaszon pedig 30 a legmagasabb sebesség. Persze a korlátozások kőbe vésése előtt kipróbálták a fizikai határokat is: 62 km/h-nál való vészfékezésnél, direkt csúszóssá tett pályán, lejtmenetben 228 méter után állt meg a jármű, és ebből csak 26-ot csúszott blokkolt kerekekkel, mert - ahogy előzetesen sejtették - az első kerekek szépen lekaparták a síkosító réteget a sínről, utána pedig ismét lehetséges volt az üzemszerű fékezés. (Forrás: Das Liniennetz der Würzburger Strassenbahn) A 91 ezrelék egyébként körülbelül másfélszerese az egykori budapesti 58-as villamos legmeredekebb részének (59 ezrelék), és kicsit több mint másfélszerese az 59-esének (53 ezrelék).

*halk megjegyzés: a budapesti villamos perpillanat vízszintesen se mehet ötvennél többel

Sajnos az emelkedő egy gyorsforgalmi út közepén halad, ahol nincs járda, emiatt nincs honnan fotózni - de ezek a képek talán érzékeltetik a lejtviszonyokat. Elég meredek, mégis minden gond nélkül járnak rajta - és akkor Miskolcon nem bírják felzavarni a villamost az Avasra? :)

Mielőtt teljesen lement a nap, másfele is villamosoztam egy kicsit. Persze nem láttam eleget, úgyhogy ide majd vissza kell jöjjek!

És mielőtt továbblépünk, itt egy másik videó is.

Düsseldorf

Észak-Rajna-Vesztfália Düssel-parti (és persze egyben Rajna-parti is, de ők nem azt választották névadónak) főfalujában (ami persze város, de ők falunak hívják) '89-ben jártam először, bár gyakorlatilag nulla emlékem van erről azon túl, hogy itt több Jaguárt láttam az utcán, mint Kölnben. Ez elég komoly meglepetés volt, mert Kölnben is sok volt belőlük - Pesten évente max. egyet-kettőt láttál, és azokat is leginkább a Gellért szálló parkolójában, külföldi rendszámmal. Legközelebb aztán már felnőttként villamosmániásként jártam itt 2003-ban és 2004-ben is, Köln felé menet.

Netzplan
"TramD" von Sylver81 - Eigenes Werk. Lizenziert unter CC BY-SA 3.0 über Wikimedia Commons

A város villamosait a Rheinbahn AG üzemelteti: gyakorlatilag egy Düsseldorf központú városközi hálózatról van szó, mely átér Neuss-ba, Duisburgba és Krefeldbe is. A villamoshálózat nagyjából a budapestivel összevethető méretű, és két további részre osztható: a hagyományos villamosokra, melyek a Rajna-Ruhr-hálózatban a 700-as, és a Stadtbahn-vonalakra, melyek az U70-es számmezőbe kerültek.

A belvárosnak a Jan-Wellem-Platz körüli ficakját az elmúlt években teljesen átrendezték, úgyhogy szó szerint semmire se ismertem rá onnantól kezdve, hogy az Elberfelder Strassén át (balra) elindultam a Schadowplatz felé. A balra látható új házak helyén például egy részben bezöldített térség volt régen, ahol a rengeteg használatban levőn túl még látszottak a helyközi villamosok egykori végállomási vágányai is, a tér egy része fölött pedig Y alakú közúti felüljáró húzódott. Ez mind eltűnt: az autóknak alagutat építettek, és... és a villamosok egy részének is. 2014-ben persze még messze voltak a befejezéstől, és még a tuják is a felszínen jártak, bár nagyrészt ideiglenes pályán.

A város nagy tömegközlekedési projektje a Wehrhahn-Linie névre hallgat: ez egy 3,4 kilométeres villamosalagút Düsseldorf-Bilk és Düsseldorf-Wehrhahn vasútállomások közt, a belváros alatt. Egyik fele az itt látható Schadowstrasse alatt fut; látszik is, hogy ezek a sínek nem itt voltak eredetileg, csak az alagút/állomásépítés miatt rakták arrébb őket - 2016 februárja után vélhetően el fognak tűnni.

Az elveszőben levő sínek mellett a "Hörcsögpofa" sorozat volt a másik oka annak, hogy átugrottam ide - ugye nem kell magyarázni, hogy a balra látható járműről van szó? :) A Jacobistrasse/Schadowstrasse/Tonhallenstrassse kereszteződésében most még mindenfele kanyargó tuják közt volt ilyen is, meg a régebbi, elvileg "Ezüstnyílnak" nevezett - ám szerintem inkább fűnyíróra emlékeztető - is. Mindkettő a helyi gyártó, a DÜWAG utódjának számító Siemens Combinójára alapul, csak az első rész alá egy kiskerekes forgóváz került. Elvileg ilyet kapott volna Budapest is, aztán jöttek a Combinók alumíniumszerkezetével kapcsolatos problémák, és a Siemens inkább áttervezett "nekünk" egy rozsdamentes acél szerkezetű, forgóvázas cuccot. Érzésre azt kell mondjam, sokkal jobban jártunk :)

Balra megint meg lehet nézni egy pofazacsis gépet, az Am Wehrhahnnál (valahol a háttérben jön majd fel az alagútból a vonal). Élőben karakteres a járgány, de szépnek azért nem mondanám. Jobbra: Fűnyíró kanyarodik az Immermannstrasséba.

Ez az utca a helyi japán negyed főutcájának tekinthető, de persze nem ezért kivánkozik ide, hanem inkább a dús lombú fák alatt futó füvesített pálya miatt.

Balra még egy Fűnyíró, jobbra pedig egy kakukktojás: ez a kép Neuss-ban készült, ahová egyik irányból Stadtbahn (a képen is látható U75), a másikból villamos (a 709-es) jár ki. Pechemre aznap csak előbbi közlekedett, a bevásárlóutcán át járó villamos nem - pedig pont miatta jöttem ki ide, mert annak a vonalnak a sorsa már vagy 60 éve folyamatosan bizonytalan. Régen a Stadtbahn is bement a sétálóutcába, aztán a helyiek kiutálták a böhöm járgányokat, kisvártatva pedig teljesen ki akarták túrni a villamost a belvárosból - ami már csak azért is tipikusnak mondható, mert a jelenleg 150 ezres városnak annak idején saját villamosüzeme (is) volt! Szerencsére egy népszavazás eredményeként a villamos megmaradhatott, bár 2009 óta egy szakaszon csak egyetlen vágányt használ.

És ezt a beszámolót is videóval fejezném be. Kétpótos nosztalgiával kezdünk, de az igazán szokatlan látvány 0:33-nál kezdődik: egy valószínűleg aluljárólépcső helyére beépített ferde liftet - azaz mini-siklót - látunk! Ez már 2004-ben is tetszett, de akkor még nem volt videókamerám, hogy megörökítsem :) Aztán persze láthatunk sok ezüstszínű járgányt, illetve pár pillanatra egy föld alatti állomásról kihaladó GT8SU-t is.

Itt a vége, fuss el véle - remélem, tetszett!


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez