Tour de Trams 2022: Gorzów Wielkopolski

Lengyelország egyik közlekedésbarátok közt kevésbé ismert villamosüzeme a gorzówi. Ez a város nagyjából Berlinnel van egy magasságban, a határtól alig 40 kilométerre, így aki a német fővárosban jár, egynapos kirándulással meg is járhatja. Maga a villamos a közelmúltig elég lehasznált állapotban volt, a járműállomány például használt német csuklósokból állt. Többször fel is merült az üzem megszüntetése, hol a politika, hol a közlekedési vállalat részéről, de a helyiek - nagyon helyesen! - ragaszkodtak hozzá, így 2017-ben elkezdődött a hálózat nagyszabású újjáépítése, ami a forgalom teljes leállításával járt. Az 1-es vonal 2020-ban indult újra, a másik kettő (részben) 2022-ben.

Netzplan
Von C21H22N2O2 - Eigenes Werk, CC BY-SA 4.0, Link

Ahogy látható, a hálózat Y alakú, és minden végpontjából el lehet minden másikba jutni a három vonal valamelyikével. A rajzon szereplő 4-es és 5-ös vonal jelenleg nem létezik, ezek elvileg a pályaudvarhoz térnének be, de az a kb. kétszáz méter hosszú szakasz annyira le van romolva, hogy sok éve nem jár rajta semmi (itt egy link egy aktuális térképre). Látogatásunkkor a Silwana felé vezető ág el volt vágva útközben. Ha jól értem, azt a végállomást nem is építik vissza, hanem a vonalat hosszabbítják meg pár száz méterrel. Amikor 2015-ben itt jártam, a járműállomány Credé és Wegmann gyártmányú DÜWAG-licensz villamosokból állt, melyek egy része eleve egyirányú volt, a többit pedig egyirányúként használták. Azóta vásároltak 14 kétirányú Pesa Twist 2015N alacsonypadlóst, de még mindig járnak német kocsik.

A belváros hagyományos kelet-nyugati fő útvonala az ulica Sikorskiego. A fotó a pályaudvari kiágazás és a vonalak elágazása közt készült, itt már új a pálya. A felénk közeledő Wegmann hattengelyest 1966-ban gyártották, majd '99-ben került ide.

A Szűz Mária Mennybemenetele-székesegyház mellett állunk, az 1-esen közlekedő Pesa éppen elhagyta Wełniany Rynek megállót.

Mint említettem, a Silwana felé vezető ág el volt vágva Dowgielewiczowej megállónál, itt a Pesák csonkán fordultak.

Ez pedig a középső ág eleje az ulica Chrobregóban. A képen látható 258-as Wegmannal találkoztunk aznap legtöbbször. A nyitott első ajtószárny hagyományosan a szellőztetést szolgálja.

Az utca még újjaszületés előtt áll, ...

... de a villamos már megújult!

Egy Pesa belseje. Jobbra egy jegyárusító automata látható, mely csak pénzérméket fogadott el. Mivel ebből korlátozott számú állt csak rendelkezésünkre, rohangáltunk egy sort, mire hozzájutottunk a megfelelő számú jegyhez. A kocsik rugózása viszon meglepően puha volt.

A középső ág északi végállomása Piaski, egy kétvágányos hurok egy lakótelep szélén. Érdekes, hogy a peron már újnak tűnik, de a sínek és a felsővezetéktartó oszlopok még régiek.

És itt van régi ismerősünk, a 258-as. Hogy mondjak róla valami érdekeset: 1999-től néhány éven át az amszterdami villamosbarátok gyűjteményének része volt eredeti számán, 305-ösként!

Ez a lakótelep aljában fordulás bennem "csehszlovák" érzéseket kelt, lásd például Jablonec, Brno... :)

Na, de nézzük csak meg ezt a 258-askát hátulról! Most így néz ki, ...

... 2015-ben viszont hiányzott a "B" végi vezetőfülkéje! A kétirányúra visszalakításra valószínűleg a felújítások miatti csonkán fordulások miatt volt szükség.

Most ilyen a "B" vége belülről, ...

... 2015-ben ezt láttuk ugyanerre nézve.

Persze még mindig vannak egyirányúsított kocsik, például ez itt.

Ha valaki esetleg kíváncsi lenne, belülről így néznek ki ezek a kocsik, ...

... ez pedig a vezetőfülke. Ahogy balra sejthető, ezeket a kocsikat kurblival vezetik.

És vissza a belvárosba, a katedrális elé, ahol a három ág összeér/elágazik! Ezen a fotón elég jól látszik a Pesák futóműveinek elrendezése.

Dworcova megállóhelynél kanyarodik le a nem használt pályaudvari szárnyvonal, melynek rendbehozására 2023 elején írtak alá szerződést. A fotón látható kocsi azért érdekes, mert a 258-ashoz hasonlóan ő is megjárta az amszterdami "villamosmúzeumot", viszont azzal ellentétben van róla rendes képem: itt látható balra, eredeti 310-es pályaszámán!

Csak hogy képet alkothassunk a pálya újjáépítéséről, itt egy 2015-ös kép ugyaninnen egy egyirányú Wegmannal, amit 2019-ben selejteztek.

Az innen kelet felé tartó ágon több egyvágányú rész is van, az egyik rögtön itt kezdődik. Ami számomra meglepő volt, az az, hogy ezekből a felújítás után nem kevesebb lett, hanem több: régen a külső végen két vágány volt, most csak egy, mert a másik sínpár helyén bicikliút fut.

Ez pedig a keleti ág vége, Gorzow Wielkopolski Wieprzyce. A kocsiszínbe vezető vágány a hurok elejéből ágazik ki, bár ez itt a képen már a felszállóhely.

És végezetül vessünk még egy pillantást kedvenc 258-asunkra :)

Folytatás: Szczecin


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez