Mivel ez a város nem Lengyelországban van, illetve mert nem tetszett az itt készült képek minősége (bár tulajdonképpen az egész túra alatt elégedetlen voltam a fényképezőgép teljesítményével), úgy döntöttem, hogy ez a rövid csehországi megállás külön oldalt kap.
Egyik legelső benyomásom az volt, hogy mintha itt még nem is hallottak volna a koronavírusról. Igaz, épp két fertőzésfelfutási hullám közt voltunk, de konkrétan úgy néztek ránk a maszkjainkkal, mintha ufót láttak volna. De persze igazából nem ezt felmérni jöttünk ide, hanem villamosozni :)
Autor: Bilykralik16- Vlastní dílo with the base of File:Olomouc-tramvaje.svg by Roli, CC BY-SA 4.0, Odkaz
Olomoucban 1899 óta jár villamos; a vágányhálózat ma 15 km-es, ezen 8 vonal közlekedik, elég sok átlapolással, ahogy errefelé szokás (fonódó viszonylatvezetés). A járműállomány elég tarka az üzem méretéhez képest: az egyik véglet a magaspadlós Tatra T3, melyből mi most egyet se láttunk forgalomban, a másik az alacsonypadlós VarioLF család, mely voltaképp a T3-as újraértelmezése alacsonypadlós középrésszel, illetve fut még huszonegykét példány az EVO1 típusból is. Ezt a felállást néhány "alacsonypadlós Bengáli", azaz Škoda 03T és Inekon 01 Trio színesíti, de alapvetően a négytengelyes szóló kocsik a jellemzőek, melyeket szükség esetén szerelvénybe csatolnak.
Első körben viszonylag kint álltunk meg a kocsival, Trnkova végállomás szomszédságában, ahová 2013 óta járnak ki a villamosok. A végállomás érdekessége, hogy nincs hurokvágánya, így kétoldali ajtós kocsikból álló kétirányú szerelvények járnak ide. Balra egy EVO1/o kocsikból álló szerelvény látható Trnkovánál, jobbra egy szóló EVO1/o már a belvárosban, Okresní soud megállónál. Ahogy látható, az Alliance TW Team cégcsoport által gyártott típusnak csak az egyik végén van vezetőfülkéje, azaz úgy használják őket, mint mi Pesten a T5C5-ket, ami nem kimondottan jellemző a cseh üzemekre. Érdekességként a típusnak a(z A vég felé nézve) bal oldalán kevesebb ajtaja van, mint a jobbon.
Balra az egyik említett kis sorozat egyik tagját látjuk, egy Inekon 01 Triót. Jobbra egy VarioLF, amit szintén az Alliance TW Team cégcsoport gyártott, csak míg ez a típuscsalád egyértelműen a Tatrára alapul, addig az EVO teljesen új fejlesztés.
Balra: ©koda 03T. Ez gyakorlatilag ugyanaz a típus, mint az imént látott Inekon, csak utóbbit a fejlesztő cégek útjának elválása után építették. Jobbra: megállótábla, ahol azt is jelölik, hogy az egyes viszonylatok merre kanyarodnak a továbbiakban.
A nyári szünetben kevesebb villamos közlekedik, mint iskolaidőben, ráadásul pályaépítés miatti lezárások is voltak, úgyhogy a kocsiszín eléggé tele volt, még az oda vezető Sokolská utcán is parkoltak járművek, lásd balra. Ez egyébként teljesen természetes itt, valószínűleg nem is fér be a teljes járműállomány a telepre. Az itt látható szerelvények a VarioLF kétoldali ajtós változatából, a VarioLF plus/o-ból voltak összeállítva. Jobbra a tulajdonképpeni kocsiszínt láthatjuk, ...
... itt pedig a szomszédságában levő tárolóudvart. A telephely érdekessége, hogy közvetlenül az óváros tövében fekszik, amihez hasonló elhelyezkedést ritkán látni. Itt a tárolón láttuk az egyetlen T3-asunkat, egy T3R.P-t, lásd jobbra.
Balra: az óvároson áthaladó villamosvonal helyett pótlóbusz járt, pedig klassz lett volna itt villamost fotózni! Jobbra: az egyik szomszédos utcában (ul. Riegrova) szerintem egy rég felhagyott villamosvonal nyomát lehetett sejteni a kockakőben.
Az ebéd (természetesen valami knédlis cucc, az óvárosban elfogyasztva:) után még villamosoztunk egy kicsit. Ekkor utaztunk ezzel az egyoldali ajtós EVO1-gyel, amit itt Pavlovičky végállomáson láthatunk. A járműszerkezet elég sokat fejlődött a sima VarioLF-hez képest, ugyanis a teljes utastérben alacsonypadlót találunk, nem csak középen. Természetesen a forgóvázakat - melyek már nem a Tatráéra alapulnak - nem lehet nemlétezővé tenni (hiszen a villamosnak gurulnia kell valamin), így azok fölött dobogókat találunk, ...
... rámpák segítségével átjárható huplival a tengelyek fölött. Az Ostravában látott Stadler kocsi is hasonló megoldású, tehát a jelek szerint ma ez a low-cost alacsonypadlós villamosok velejárója. Néhány szám: az EVO1 típus belépőmagassága 350 mm, a padlómagasság a tengelyek fölött 500 mm-re megy fel, a dobogók pedig értelemszerűen ennél is magasabbak. Ahogy jobbra látható, kicsit vonatoztunk is, egy Németországból használtan vásárolt államvasúti Stadler GTW-vel. A kép a "városi állomáson" (Nádraľí město) készült, melynek közvetlen közelében egy nagyvasút/villamos kereszteződés is található, mely nem az egyetlen a városban. Persze ha a vasút nincs villamosítva, ez nem akkora gond, csak jópofa volt ilyen városias helyen látni ilyesmit, nem kint a város szélén, mint a mizsei sorompó.
És az oldal végén még egy Inekon Trio, kívülről és belülről is. Örülök, hogy ezt a cseh villamosüzemet is megismerthettem, még ha eléggé takaréklángon is üzemelt éppen.
És akkor itt következik a tulajdonképpeni Tour de Trams!