Tour de Trams 2020: lengyelországi túra a pandémia szünetében, harmadik oldal

Előző oldal: ŁódĽ

Toruń

Bevallom, ennek a kétszázezres városnak csak azért ismertem a nevét, mert a berlini Vörös Városháza tornyát állítólag az itteni régi városháza tornya ihlette. A képek alapján kellemes helynek tűnt (és mint kiderült, tényleg az is!), ezért bevettem az útitervbe, amit egyébként eredetileg még áprilisra készítettem, csak aztán jött a pandémia. Szerencsére nyáron egy az egyben fel lehetett használni az itinert, mert a kinézett szállások mind tudtak fogadni - az egyetlen negatívum az volt, hogy a vakáció itt is a vágányzáras felújítások időszaka volt.

Siec tramwajowa w Toruniu, linie planowane.png
Von Mateuszgdynia - Eigenes Werk, CC BY-SA 4.0, Link

A város lóvasúttal kezdett 1891-ben, majd villamosra váltott 1899-ben. Különböző hosszabbítások és rövidítések után alakult ki a fentebb látható hálózat: a létező vonalak feketével vannak jelölve, a tervezettek kékkel. Az egyik legfontosabb változás talán az volt, amikor 1970-ben kitették az óváros szűk utcáiból a síneket, egy félkör alakú kerülőt létrehozva az egykori városfal külső oldalán, a másik pedig az, amikor 1984-ben felhagyták a folyó déli partján fekvő pályaudvarhoz vezető vonalat. A jelenlegi hálózat legfurcsább tulajdonsága szerintem, hogy gyakorlatilag csak kelet-nyugati kiterjedése van, észak-déli csak annyi, hogy a két "vízszintes" ág viszonylatai kapcsolatban maradjanak egymással. Régebben voltak északi és déli nyúlványok, ezek visszaépítésén gondolkodnak is, ahogy az a fentebbi térképen látszik. A vágányhálózat 22 kilométeres, a nyomtáv méteres.

Megérkezésünk estéjét a városnézésnek szenteltük, eközben kaptuk el ezt a hagyományos kinézetű Konstal 805Na szerelvényt. Menni nem tudtunk vele, mert a járvány miatt a vezető nem árult jegyeket, automatát meg nem találtunk.

Balra: természetesen itt is kellett egyet zsurekozni! Jobbra: Lolka és Bolka márkájú üdítők az étteremben, ahová beültünk. Az egész óvárossal együtt ez a hely is simán lehetett volna Nyugat-Németországban!

A következő nap első felét önfeledt villamosozásra szántuk, csak sajnos elromlott az idő. Ezeken a képeken 122NbT típusjelzésű, a PESA "Swing" családjába tartozó ötrészes, egyirányú kocsikat láthatunk a Plac ¦więtej Katarzyny, illetve a Plac Teatralny megállókban. A festés kicsit bolondos, de így is tetszetős járművek!

Az ötrészes PESA kétirányú, kétoldali ajtós változata a 122NbT-Duo névre hallgat - itt éppen az Uniwersytet végállomáson láthatunk egyet.

A nem kimondottan vidám színek (és időjárás) ellenére belülről is jól néztek ki a kocsik! Az első ajtó természetesen itt is el volt kerítve, de inkább csak jelzésértékkel.

Ez itt pedig a rövidebb, háromrészes változat, a 121NbT, Reja megállónál. Ahogy jobbra látható, ezen a sarkon már előfordultak pályaelhagyó villamosok.

Ez a háromrészes kocsi elég cuki jószág :)

A jelek szerint csúcson kívül Motoarena végállomásnál tárolják a csak csúcsidőben közlekedő kocsikat.

Balra egy korszerűsített Konstalt, azaz egy 805NaND-t láthatunk, pontosabban tulajdonképpen többet is :) Nekem a hagyományosak azért jobban tetszenek.

Balra: kapáslövés leszállás után a Park Miejski (Városi Park) mellett. Jobbra: az itt futó vonalak érdekessége, hogy a két irány néhány háztömb erejéig külön fut. Keletről nyugatra, illetve délről északra az itt látható ul. Henryka Sienkiewiczában mennek a tuják, az ellenkező irányba pedig a kicsit korábban látott ul. Mikolaja Rejában. A jobb oldali kép csalóka: a vágány, amint a PESA áll, nem forgalmi, hanem tárolási célokat szolgál az itt fekvő, elég kicsi kocsiszín miatt.

A Henryka Sienkiewicza egyébként tisztára mintha Németországban lett volna!

És ez itt a kocsiszín, mely az üzem megnyitása óta itt működik. Sajnos nem sok mindent lehetett fotózni rajta, de a régimódi csarnokok jól néztek ki!

Balra: 805Na forgóvázak. Felismerhető rajtuk, hogy PCC-származékokról van szó! Jobbra: 805NaND szerelvény a kocsiszín előtti megállóban.

Ahogy ŁódĽnál már említettem, a lengyel közlekedési lámpák nem éppen nagy áteresztőképességükről híresek, így kicsit feltorlódtak a villamosok, pedig nem jártak túlságosan sűrűn. Sőt, még a jobbra látható, a másik irányból érkező, és nyugat felő kanyarodó 805Na szerelvény megörökítéséhez se kellett futnom, amikor megláttam: kényelmesen átgyalogoltam oda, beállítottam a gépet, és kicsit még várnom is kellett, hogy elinduljon.

Az északabbi kelet-nyugati villamos gerincvonal középső szakaszát éppen felújították, így kicsit villamospótló buszoztunk is ezzel a Jelcz 120M/3-assal.

Przy Kaszowniku megállónál vártuk be ezt a 805NaND szerelvényt. A hátsó kocsiba szálltunk fel, aminek nem volt vezetőfülkéje, ahogy az a távolban sejthető.

A felső gerincvonal keleti vége az Elana B névre hallgat. Érdekes környék ez: a villamos vágányainak is helyt adó főútvonal északi oldalán csupa ipari létesítmény működik, a délin pedig hobbitelkek fekszenek, ...

... a villamos meg egy üres mezőn fordul, lásd jobbra. Nincs is itt más, mint egy mobilvécé a járművezetőknek.

Ezután sajnos el kellett indulnunk az autó felé, de párat még kattintottam a Plac Teatralnyn, ahol szintén túrtak-fúrtak.

Ha már az időjárás nem volt kegyes hozzánk, legalább a szerencse úgy hozta, hogy az autóba szállás előtt jött egy klasszikus 805Na szerelvény is. Itt se pörgött a lámpa, úgyhogy mindkét oldalról kényelmesen le tudtam kapni :)

Folytatás: Grudzi±dz


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez