Prága repülős kincsei III.

    Előző oldal

    Egy DeHavilland Tiger Moth kiképzőgép.

    És egy lengyel gyártású Po-2 "Mari nénje". Ezt a becenevet azért kapta, mert a második világháborúban rendszerint női pilóták repülték.

    Egy Lavocskin La-7, a II. világháború második felének kitűnő szovjet vadászgépe. Az ő egyik nagy "ászuk", Kozsedub is ilyennel repült, akárcsak egy szlovák "partizán" egység. Számomra még egy dolog miatt emlékezetes a típus: első makettem egy La-7-es volt, mert éppen azt lehetett kapni a Csehszlovák Kultúra Házában :)

    Az AS-82-es csillagmotor kiszerelve...

    ... és a helyén. Az oroszok csillagmotor-szeretete nagyjából innen eredeztethető (illetve az elődtípustól, a La-5-től), később is ugyanazt a pár motortípust nyúzták tovább, egészen a közelmúltig.

    Még egy pillantás a gépre, mely olyan szűk térben volt elhelyezve, hogy igen nehéz volt lefényképezni. Ráadásul a fényviszonyok se voltak ideálisak, ezért kedvesem funkcionált állványként, ezt ezúton is mégegyszer köszönöm neki :)

    Egy négyes Maxim légvédelmi géppuska.

    Il-2m3 "Sturmovik", a félelmetes tankvadász. Jókora gép, ahogy az a háttérben álló emberekhez viszonyítva érzékelhető is!

    Ugyanő kicsit szemből. Irtózatos erejű soros motorja volt; amúgy belőle is volt egy makettem, már nem tudom, kitől kaptam ajándékba kisebb koromban. Arra emlékszem, hogy nem volt egy túl finom kidolgozású modell, és a festését ráadásul teljesen elrontottam, úgyhogy nem voltam rá büszke.

    Térjünk vissza a napfényre...

    ... ez egy Mig-15 "Bis", a 15-ös második, erősebb, könnyebben kezelhető változata.

    És ez az a gép, melynek létezése valahogy elment mellettem: MiG-15UTI-P...

    ... kétüléses oktató, de lokátorral! Figyelembe véve, hogy a szovjet oktatóverziók általában lokátor nélkül, vagy csökkentett képességű lokátorral készültek, a radar megléte erősen meglepett, hiszen a normál vadász 15-ösnek nem is volt fedélzeti lokátora!

    Ő egy MiG-17F, egy lokátor nélküli 17-es.

    A "kályhacsőbe" kukucskálunk éppen. Alul látszanak a fedélzeti lőfegyverek csövei...

    ... különösen a gépágyú.

    A múzeumnak eddig csak a kisebb részét láttuk, a legérdekesebb a nagy hangárcsarnok volt. Itt millió képet lehet készíteni, hiszen a tárlat még úgy is lebilincselő, ha az ember nem érti a cseh nyelvű feliratokat és tablókat! A fentebbi képen egy Zlin Z-381 "Fecske" látható...

    ... mely a német Bücker "Bestmann" cseh gyártása volt. Ez egy jól műrepülhető, egymás melletti üléses kiképzőgép volt, Magyarországon is jópárat használtak belőle.

    A hathengeres Walter Minor motor, mely a Zlin gépek jellegzetes erőforrása volt, de igazából a cseh motoros gépek túlnyomó részét ennek a motornak valamelyik verziója hajtotta.

    Ez a verzió konkrétan a Z-226, 326 és 526 "Tréner" és "Akrobat" sorozat hajtóműve volt.

    Következő oldal: Zlin "Trénerek", Il-10, és a Messerschmitt Me-109 cseh verziói


    Vissza...
    vagy
    Levelet írhatsz...
    vagy
    Belefirkálhatsz a vendégkönyvbe