Prága repülős kincsei IV.

    Előző oldal

    Avia B-534. Ilyenem is volt makettben, szintén ajándékba kaptam, félig összerakva (valakinek elfogyott a türelme félúton).  Érdekes cseh konstrukció a 30-as évekből: merev futó és "kétfedelű" szárny, de már zárt pilótafülke és robosztus soros motor. Ez a masina amúgy a múzeum jelképe, emblémája.

    Tréner-paradicsom: a hatalmas mennyiségű gép között szinte alig lehet kivenni, hogy mi micsoda. A kép közepén mindenesetre egy Z-326S műrepülőgép látható, és felülről is egy Tréner lóg be.

    Ez a legelső verzió, a Z-26-os...

    ... és ez is. A többi verziótól leginkább az különbözteti meg, hogy ebben csak négyhengeres Walter Minor motor volt (akárcsak az eggyel későbbi változatban, a Z-126-ban), azaz kicsit turcsibb az orra...

    ... valamint az, hogy a függőleges vezérsík még régiesebb, lekerekített formájú.

    Z-226A "Akrobat", a Z-226 "Tréner 6" együléses, kimondottan műrepülésre átépített verziója.

    Már hathengeres WM-6 III motorja van, szépséges fa légcsavarral.

    Ha sok pénzem lenne, egy ilyen gépet újraépítenék, és csak azzal repkednék! Ez a típus maga a modern műrepülés hajnala!

    A korábban már látott Z-326S "Akrobat Special" kicsit közelebbről. Még Walter Minor a motor, de már automata a légcsavar. A gép előtti tabló Z-326A "Akrobat"-ot ír, de a képen már ennek átépítése látható, mely pont eme átépítés miatt inkább az S, mint "Special" névre hallgatott.

    A hidraulikusan önbeállító (minden fordulatszámhoz a legjobb toll-állásszög) légcsavar később a motornál is átépítésekhez vezetett, ebből lett az Avia M-137A motor...

    ... mely a Z-526F, Z726 változatokon lett bevezetve.

    Makettek, avagy a Moravan Repülőgépgyár Zlin sportgép-sorozatának illusztris tagjai: elől a kétüléses "Tréner Master", középen a kétüléses Z-42, hátul a négyüléses Z-43 túragép.

    A Z-50 a "Tréner" sorozat méltó folytatása volt: a majdnem teljesen aluminiumborítású gép elődjéhez hasonlóan világbajnokságot is nyert! A kép felső részén az imént látott A-226A speciálisan áramvonalazott burkolatú merev futóművel lóg be.

    Besenyei Pétert, Veres Zoltánt, Daka Olgát ebben a típusban láttam repülni, onnantól kezdve voltam repülőmániás... Az Aerotriga csapat ma is ilyen gépekkel repül, akárcsak pár másik bemutatókötelék a világban: egyéniben ugyan már esélytelen a konstrukció, de kötelékműrepülésre még mindig teljesen alkalmas!

    A híres Bücker "Jungmann" műrepülő- és kiképzőgép cseh változata (Aero C-104).

    Ez az Avia S-199 a Messerschmitt Me-109 Csehszlovákiában gyártott változata volt. Még a háború után is gyártották egy ideig, fejlődő országok vásárolták elsősorban. Izrael légierejében például ilyenek voltak, és Spitfire-ek; érdekes, hogy a II. világháború két nagy "ellenfele" együtt repült...

    Az Il-10, ahogy az kinézetén is látszik, az Il-2 továbbfejlesztése volt. Magyarországon "Párduc" néven rendszeresítették a második világháború után újjáalakuló légierőben.

    Na erről a gépről nem tudom, hogy mi! Első látásra az Arado Ar-96-os valamilyen verziójának tűnik, de azért erre nem fogadnék...

    Egy további Me-109-továbbfejlesztés: CS-199...

    ... ezúttal kétülésesen!

    Következő oldal: Jak-11, Morava, Aero 45, cseh helikopterek, Messerschmitt Me-262


    Vissza...
    vagy
    Levelet írhatsz...
    vagy
    Belefirkálhatsz a vendégkönyvbe