Prága repülős kincsei II.

    Előző oldal

    Az előző oldalon már látott MiG-17PF közelebbről. Az orr-beömlőnyílás felső részén és közepén levő púpokban vannak a lokátor antennái. A típus eme változata jelentős előrelépés volt a lokátor nélküli vadászgépekhez képest.

    Még egy 23-as: MiG-23UB, a kétüléses oktatóváltozat, festett cápafogakkal.

    Ugyanő szemből. A futómű mechanizációja figyelemreméltó, akárcsak az, hogy az egész gép olyan, mint egy dart-nyíl!

    Egy lokátor nélküli MiG-19-es változat (SZ). Látható a szárnytőben levő gépágyú csöve is.

    És egy másik világ képviselője: egy McDonnell F-4 FGR.2 "Phantom II". Számomra mindig is furcsa volt, hogy mennyi tört felület van ezen a gépen: a szárnyvégek felfelé hajlanak, a vízszintes vezésík pedig lefelé (emiatt aztán nem is nevezhetők vízszintes vezérsíknak:) - valahogy olyan érzésem volt, hogy rengeteg dolgot kellett trükközni, mire megtanult egyenesen repülni...  Amúgy jókora masina, annak idején 1:72-es makettben eléggé kilógott a többi modellem közül!

    A társaság másik része közben lemaradt...

    Egy lokátoros MiG-19. Ő is megvolt makettben, jellegzetessége volt a törzs hátsó részén itt-ott kiugró sok levegőbeömlő torok, és a szárnyokon levő áramlás-stabilizáló lemezek (utóbbiak az orosz sugárhajtású gépekre kimondottan jellemzőek).

    Egy cseh gép: kis kedvencem, az L-39 "Albatrosz". Nagyon tetszik, egyszer elmennék reppenni vele egyet!

    Gloster Meteor F.8, egy korai (angol) sugárhajtású gép. Elég jellegzetes a sok gömbölyű vezérsík, a szinte egyenes szárnyak, a szárnyba épített gázturbinák...

    Az orrésze persze lehetne akár az A-10 tankgyilkosé is :)

    Másik kedvenc: az előbb látott Albatrosz elődje, az L-29 "Delfin". Erre a gépre is büszkék a csehek (joggal), több is ki volt állítva.

    Ez viszont már megint a másik oldal: az Lockheed F-80 (leánykori nevén P-80) kétüléses változata, a T-33-as. Ez is egy elég korai sugárhajtású gép, még a légcsavaros gépekkel gyűjtött tapasztalatok alapján építették. Azért nem csúnya!

    Nocsak, a háttérben egy Il-28-as bombázó is látható!

    Ez pedig, ahogy elnézem, egy kanadai illetőségű (licensz) F-86 "Sabre"... Kár, hogy csak a fenekét mutatta nekünk!

    Még egy amerikai gép: Northrop F-5E "Tiger".

    Ez egy hihetetlenül könnyű és egyszerű (egy sugárhajtóműve csak pár száz kilo volt, amihez képest a teljesítménye nem is volt olyan kicsi) kéthajtóműves vadász volt, melyet fordulékonysága és karaktere miatt az amerikai filmekben (és a TOP GUN vadásziskolában) MiG-21-ként ismerhettünk meg :) Azért persze ezen felül résztvett harcokban is, bár nem túl nagy számban.

    Egy újabb "Delfin", ezúttal tető alatt.

    Az a bizonyos "delfin-orr"...

    A MiG-sor mögötti csarnokban rögtön egy Supermarine "Spitfire" LF Mk IX E-vel  találkozhatunk. Annak idején az angol Királyi Légierőnél igen sok cseh pilóta is repült, ennek emlékét őrzi ez a gép. Milyen szép madár!

    Annak idején a Spitfire makettemet (szintén Mk IX. változat) egyébként pont Prágában vették nekem szüleim, de akkor még nem tudtunk ilyen múzeumról, úgyhogy élőben nem tudtam megnézni, hogy milyenre is kellett volna összeraknom :)

    Következő oldal: La-7, Il-2, további MiG-ek és egy Zlin "Fecske"


    Vissza...
    vagy
    Levelet írhatsz...
    vagy
    Belefirkálhatsz a vendégkönyvbe