Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Életképek, 23. kiadás, 4. rész
[Előző oldal]

Folytassuk a turkálást az elmúlt hónapok képei közt! Előrebocsátom, hogy ez az oldal kritikusabb hangvételű lesz, mint az előbbiek, mert nem csak jó és szép dolgok történtek a bemutatott időszakban.

Ez a Banánt "csak úgy" alapon fotóztam a Liget téren...

... ezeket a "százlábúakat" viszont már elég vacak apropóból: fáradtan hazafele mentem volna egy forró pénteki napon, amikor kiderült, hogy ebben a 4/6-os villamos ezúttal nem lesz segítségemre. Valaki ugyanis rosszul lett egy Blaha Lujza tér felé tartó szerelvényen, és emiatt minden le lett állítva. A teljes villamosforgalom, mintkét irányba. Állítólag a rendőrjárőr érkezését mindenképpen meg kellett várni, addig nem indulhatott újra a forgalom, de ez szerintem kicsit sántít. Amikor ugyanis én ott jártam, a rendőrök már a BKV-sokkal beszélgettek - mégse mozdult semmi. Vagy "másik fajta" rendőrökre vártak? Milyenre? És miért kellett mindkét irányba megállnia a forgalomnak? Mert a végén az összes kocsi bedugulna a Moszkva térre, és nem tudnának visszajönni? Ez is elég abszurd oknak hangzana...

Elindultam hát Buda felé. Közben láttam egy szóló piros 56-os buszt is, amint megpróbálja pótolni a pénteki csúcsforgalomban cseppet sem meglepő módon tömött dupla csuklós villamosokat. Nem sikerült neki. Ahogy látható, a Jászai Mari térnél is sorban álltak a tuják, és még mindig nem lett újraindítva a forgalom!

A hídon spontán busz típusbemutatót rendeztek: volt itt első sorozatos Volvo alacsonypadlós...

... "ezüstnyíl" (ez jó messziről lehetett idevezényelve)...

... illetve piros hetes (közlekedésbarátok közt használatos becenevén "GYROS" - a "GYORS" felirat betűi kocsit megkeverve). De mivel ezekre nem fért fel mindenki, a járdák tömve voltak gyalogosokkal. Mindez körülbelül 35 fokban, napsütésben. Azt már nem is mondom, hogy a pótlóbuszok egy része beállt a Margit szigeti bejárónál levő villamosmegálló szigetperonja mellé, a maradék a 6É út szélén levő megállóját használta. Az emberek meg találgathatták, hova álljanak.

Lehet, hogy érzéketlen tuskó vagyok, de egy ember rosszulléte miatt tényleg le kell állnia a fél városnak a péntek délutáni csúcsban???

Ez a fotó húsz perccel a Nyugatinál készült kép után készült, és a forgalom még mindig áll. A leendő utasok is állnak, ráadásul rossz helyen, mert mint az előbbi fotón láthattuk, a pótlóbusz nem a villamos-, hanem a 6É megállóban cserélt utasokat. Utastájékoztatás nyomait nem fedeztem fel. További pár perc után, mire a Török utcához értem, indultak el a villamosok. Alaphangú becslés szerint háromnegyed órán át tartott a fennakadás, ha nem számítom bele, hogy a járművezeték és diszpécserek valószínűleg még órákig rohangásztak, mire a helyükre kerültek a dolgok.

Szerintem felül kellene vizsgálni a rosszullétes, de még a balesetes (úgy sajáthibás, mint másmilyen) eseteknél használt eljárásokat, mert szerintem egy szolgáltatótnak nem szabad ennyire megszivatni a "fogyasztóit"! Nem arra gondolok, hogy nem kell foglalkozni azzal, ha valaki rosszul lesz, de emiatt nem lehet egy ilyen gerincvonalat csak úgy elvágni! Ehhez vélhetően nem csak a BKV-ra, hanem a mentőkre és rendőrökre is szükség lesz, de hiszek abban, hogy a XXI. században ezt meg lehet oldani.

Más. A Mexikói út-Thököly út kereszteződést cakkumpakk leaszfaltozták, eltüntetve a borzasztó állapotú útburkolatot, és a síneket is. Mivel bontás nélküli ráaszfaltozásról volt szó, a buszmegálló peronjára is rákentek egy réteget, hogy magasabb legyen.

Azt nem tudom, hogy nálunk miért ragaszkodnak annyira a szabványos szegélyekhez - manapság Horvátországban ugyanúgy, mint Kínában is gond nélkül használnak 24-25 centis szegélyt megállókban, melyekről jóval kisebbet kell felfelé lépni a járművekre! Ha netán valami begyepesedett, Mária Terézia korabeli szabvány írja elő, hogy a járda szélének márpedig tizen-iksz centi magasnak kell lennie Magyarországon, akkor tessék megváltoztatni azt a begyepesedett, Mária Terézia korabeli szabványt. Elvégre ezért tartjuk a hivatalnokokat. Még ha ők másképp is gondolják.

Na jó, egy morgásmentes kép következik: ezen a nyáron is (mint tavaly) KCSV-k közlekedtek a 17-es vonalon.

A szentendrei HÉV megújult. Nem annyira, mint azt a politikusok be szerették volna magyarázni nekünk, de helyenként, például Aquincum környékén tényleg alaposan átépítették a pályát. Hallottam ugyan, hogy egyesek panaszkodtak arra, hogy "jellegtelen alumíniumoszlopokra" cserélték a "klasszikus HÉV rácsoszlopokat", de ezt a kritikát elég komolytalannak érzem. Ráadásul nekem tetszenek is ezek az oszlopok. Végre valami LRT-szerű kinézetet kapott ez a pár száz méter, és nem ugyanúgy néz ki, mint már vagy mittudomén, nyolcvan éve.

Végre őt is sikerült látnom: a dozátorkocsikat ezúttal a képen látható, "Nagybobó" becenevű mozdony mozgatta. Illetve egyszer valamelyik Nohab pótolta őt, de arról lemaradtam. Szerintem szép ez a mozdony, erő sugárzik belőle. Kár, hogy a fényviszonyok rosszak voltak...

Egyvágányú vicinális korszerű járművel: az esztergomi vasútvonal csatolt Siemens Desiro szerelvénye.

Valami buszdöglés lehetett, és a buszokat is üzemeltető troligarázsban úgy látszik nem találtak más mozgathatót: GYROS a HÉV-pótló járaton.

És ismét Pesterzsébet. Nemrég elbúcsúztattuk a hosszú 30-as villamost...

... most azonban már az 52-es is rövidítve lett. Mielőtt a szívünkhöz kapnánk, gyorsan megnyugtatok mindenkit, hogy nem vonalbezárásról volt szó...

... "csak" a Vörösmarty út szakadt be annyira, hogy az ottani villamosforgalmat is le kellett állítani.

Jópofa: a nagypanel alatt még látható az eredeti pályaszerkezet apró zúzottköves ágyazata.

Az utastájékoztatás valahogy így nézett ki. Igaz, ez a fotó csak órákkal a beszakadás után készült, lehet, hogy később rendesen megcsinálták. Ami viszont undorító.. igen: UNDORÍTÓ volt: a pótlóbuszok sofőrjei ottlétem alatt többször is fél-másfél perccel az (elvileg) pótolni szándékozott villamos megérkezése előtt indultak el a megállójukból.

Kérem azt, aki illetékesnek érzi magát, szóljon rájuk, hogy ők nem csak úgy pörögnek körbe-körbe, hanem kimondottan az a dolguk, hogy BEVÁRJÁK a villamost, megvárják, amíg MINDENKI ÁTSZÁLL, és csak aztán induljanak el. Nem tudom, hogy ki volt-e adva a sofőröknek, hogy percre pontosan ekkor és ekkor induljanak, és ne várjanak a villamosra, vagy saját kútfőből vették azt, hogy nekik gyakrolatilag üresen kell kerengeniük Erzsébeten, de tevékenységükkel több száz embert szivattak meg...

... hogy aztán negyedórákat ácsoroghassanak (üresen) Pacsirtatelepen. Ha a reményeim szerint ezt az oldalt rendszeresen látogató illetékes még mindig olvassa ezeket a sorokat, kérem, hogy tegyen valamit az ügyben, mert ilyen 'szinvonal' mellett teljesen használhatatlan a villamospótlás!

Ja, ilyen torlódásokat is lehetett fotózni a Török Flóris utca-Nagysándor József utca sarkánál. A vicces az volt, hogy két alkalommal is úgy jött ki, hogy a hátul álló 30-asnak hamarabb kellett volna visszaindulnia, mint az elől álló 52-esnek!

Néhány dél-budai UV motorkocsi ilyen szemfárasztó hirdetést kapott. Ha egyszer lesz vizuális imidzs-bizottság a fővárosban, remélem az ilyen reklámokat nem engedik felkerülni a kocsikra. Amúgy pedig azt is eldönthetnék, hogy akarnak-e teljes reklámos kocsikat, vagy sem. Ha akarnak, a "teljes" legyen teljes, és a kocsi orra és háta is legyen leragasztva. Ha viszont nem, akkor felejtsék el az egészet. Ezeknél a bénán telematricázott hirdetéseknél...

... csak az ilyen oldal-fecnik idegesítőbbek. Ez olyan gagyi. Romániában is ízlésesebben megoldott reklámokat lehet látni, mint ezek az odanyalt csíkok! Tudom, bevétel kell, hát legyen hirdetés. De azért ne bárhogy! A sárga budapesti villamosok sok külföldi ismerősöm szerint a legszebb színezésű utcai járművek közé tartoznak, nem kéne pár krajcárért elrondítani őket. Tudom, a hirdetéseket a BKV kiadta egy külsős cégnek, de azért csak megmondhatják nekik, hogy mit csinálhatnak, és mit nem? (Vagy nem? Az is nagy tanulság lenne...)

Hopp, ezt az UV-t gyönyörűen újrafestették, de a pályaszámnál a 8-as sablont fordítva tartották :)

Az előbbi képeken remélhetőleg - a morgolódásom ellenére is - feltűnt, hogy a külső Bartók Béla út fel van túrva, mert készülnek a faltól-falig átépítésére. Közben Kelenföld kocsiszínt is elkezdték felújítani, aminek én nagyon örültem. A képen már és még nincs teteje a régi csarnokoknak, de ezen sorok írásakor immár újra van.

UV a remiz előtt. Kiváncsi vagyok, milyenre építik át a kocsiszín csatlakozó vágányzatát.

No, ez a környezet kicsit kiesre sikerült. Vagy kietlenre? :)

Leeresztett légrugójú csuklós busz az Etele téren. Mivel a tér sem vízszintes alattuk, a tárolón álló kocsik teljesen úgy néznek ki, mint a vemhes tacskók :))

Megnéztem, mi újság Kamaraerdőben a 41-es villamos mentén. A Kőérbereken épülő lakópark elég jó tempóban készül, és én meglepve fedeztem fel, hogy ha nem rontják el valami "óccsó" gagyi megoldással, az "új" Kőérberek is jól fog kinézni! Árnyas fák, tóvá duzzasztott patak kis szigetekkel - jópofa!

Így lesz az erdei villamosból vízparti villamos :)

A lakóparkhoz tartozó plusz villamosmegálló már tavaly elkészült, de még természetesen nincs használatban.

És egy szép "naplementei becsillanós" fotó a Balatoni út megállóban készítve. Továbbra is imádom ezt a vonalat!

Az oldalt a 18-as Savoya Park végállomásán készült képpel fejezem be. Nincs semmi apropója, de legalább az oldal első, szintén apropó nélküli képével zárójelbe helyezik az egészet :)

Folytatás: trolik, HÉV, és némi villamosok


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra