Tour de Trams Light
Bréma 2005-ben: szép óváros kanyargós villamosokkal (1)

2005-ben nem volt lehetőségem olyan sokállomásos "Tour de Trams" kirándulás-sorozaton résztvenni, mint tavaly vagy tavalyelőtt, ezért inkább kisebb portyázásokra indultam Ícével. Tavasszal megvolt Potsdam és Berlin, nyárra pedig megcéloztuk a wehmingeni villamosmúzeumot, és ha már egyszer arra járunk, akkor Hannovert és Brémát. NZA meg velünk tartott. Vagy én velük? Vagy Ícé velünk? Na mindegy :)

Bréma, a "bezzeg"-város

Néhány száraz adat az elején, aztán csapjunk a lovak közé. Az 540 ezer lakosú Hanza-város közlekedési vállalata a BSAG (Bremer Strassenbahnen AG), mely 8+3 villamosvonalat üzemeltet 121 kocsival. Ezen felül van még 210 buszuk is, de ezt most hagyjuk :)

Fogalmam se volt, mit várjak ettől a várostól, hiszen korábban nem sokat hallottam róla (a brémai muzsikosokon kívül). Kellemes meglepetés volt minden szempontból - ezeken az oldalakon persze jobbára a közlekedési témájúakkal fogok foglalkozni. A főpályaudvar előtt például rögtön egy hatvágányos (!) villamos- és buszmegálló fogadja a villamosmániásokat, akik persze rögtön le is ragadnak itt. Van itt minden: ívek, ...

... felüljáró alatt átbújó kvázi-sétálóutcás villamos, ...

... de még ez az öreg, Hansa-kocsiból átalakított síncsiszoló is erre járt éppen! A járműről első látásra meg lehet mondani, hogy rokona a müncheni Rathgeber-eknek. A sorozat prototípusát 1959-ben gyártották, gyakorlatilag a budapesti Combinók elődjének tekinhető.

A város uralkodó típusa azonban már nem a Hansa "rövidcsuklós" (a kétrészes, a Jacobs-forgóvázas és egyéb típusoktól eltérően csak két forgóvázzal épített típusokat nevezik így), hanem az AEG GT8N, mely más müncheni típusokkal, az R2.2-vel és R3.3-mal van rokonságban. 1993 és 95 közt 78 darabot szereztek be belőle. Ezen a képen egy brémai jellegzetesség is látható: a vonalakat (vonalcsoportokat) élénk színek jelölik, a villamosok orra pedig ezekben színben díszeleg (nem mindig szinkronban az éppen járt vonallal - pedig milyen poén lenne).

Itt egy "kékfejű" 6-os a belváros közepén levő Domsheide csomópontnál. A háttérben a másik villamostípus, a kasseli Wegmann által gyártott GT4+GB4 szerelvényből látható kettő is (egy "pirosfejű" 3-assal).

Ez a típus a helybeli, de akkoriban épp megszűnt Hansa által gyártott "rövidcsuklósok" továbbfejlesztésének tekinthető. 1973 és 78 között vásárolta őket a város, de hidraulikus csuklóbeállító szerkezetük nem vált be, ezért '82-től kezdve a MAN által kifejlesztett torziós rugózást használó megoldásra építették át őket. Ugyanennek a mechanizmusnak egy változatát használják a GT8N-ek is. A képen baloldalt látható toronyban egyébként valamiféle forgalomirányítás üzemelt, amire szükség is lehet, ...

... hiszen ez a csomópont igazából egy elnyújtott "grand union", meglehetősen komoly forgalommal (majdnem minden viszonylat áthalad rajta). Kár, hogy a szegedi Annakútnál nincs ilyenre hely, pedig forgalomszervezésileg milyen nyerő lenne egy ilyen "bárhonnan bárhova" elágazás :)

Bréma belvárosa gyönyörű: hangulatilag és építészetileg is lenyűgöző. Még villamosok nélkül is az lenne, ...

... de így, a technika és hagyományok keveredése még érdekesebbé teszi az egészet.

Magyarországon ilyen pályavezetésre tuti nem adnának engedélyt, még modern házak esetén se, márpedig ezek az épületek itt kétoldalt minimum kétszáz évesek (a baloldali konkrétan 1405 és 1410 közt épült)! Igaz, rendesebben megépítették őket, mint egynémely pesterzsébeti lakóházat...

Szóval van mit fotózni. Ez a beállítás engem valamiért Zürichre emlékeztetett.

Kép egy - legalábbis első és második látásra - élhető városból: régi és új házak, alacsonypadlós villamos a sétálóutcában.

Még egy andráskeresztes kereszteződést is láthattunk a város közepén.

Lapozzunk!

Baloldalt egy teljes járműszekrényre kiterjedő hirdetés látható, ami - ellentétben a budapestiekkel - nem néz ki borzasztó hülyén, merthogy a járgány eleje és háta is le lett ragasztva.

Na persze mi nem szeretjük a tarka-barka festéseket, hisz az egységes flotta-színterv az igazi...

Sétálóutca villamossal. A vágányzóna két szélén levő csík mutatja, hogy hova nem érdemes beállni. Az emberek úgyis a kirakatok felé tendálnak, így a nem 5 km/h-val haladó villamos sem üt el senkit.

Folytatás: további brémai életképek
Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez