Útvonal: Bartók Béla út-Szt. Gellért rakpart-Kossuth Lajos utca-Rákóczi út-Thököly út-Csömöri út
Megállók: Kelenföldi pályaudvar-Kosztolányi Dezső tér-Móricz Zsigmond körtér-Gellért tér-Ferenciek tere-Astoria-Blaha Lujza tér-Keleti pályaudvar-Hungária körút-Bosnyák tér-???-???-???-Pólus Center
A járat tulajdonképpen részben a 7gyors
és 173gyors buszok kiváltása lenne, villamos, földalatti illetve
kéregvasút alapokon, vonalának kialakításánál a következő szempontokat
vettük figyelembe:
-Gyors lehessen, megállók csak a főbb
átszállási pontokon. A "járatütközések" elkerülése megfelelő szervezéssel
megoldható, így a gyors és a hagyományos villamosok együtt közlekedhetnek
ugyanazon a pályán.
-Ne terhelje vágányokkal sem az Erzsébet
hidat, sem a Kossuth Lajos utcát, sem a Thököly utat
-Kisebb költséggel megépíthető legyen,
mint egy végig mélyvezetésű metró (a vonal egy része fedi a különböző 4-es
metró útvonalterveket)
A Kelenföldi pályaudvartól a vágányok a jelenlegi 19/49-es vonalán haladnának, melyet természetesen fel kellene újítani, és elkeríteni. A sínek a Móricz Zsigmond körtér előtt mennének le a kéreg alá, a téren egy kéregállomás kapna helyet, forgalmával nem zavarná a felszínt, mely parkosítható, rendezhető lenne. A Gellért tér felé haladva az alagút süllyed, elérve egy olyan mélységet, ahol megvalósítható az átkelés a Duna alatt. A Bartók Béla úti felszíni vágányok megmaradnának, más viszonylatok használnák, a Szabadság hídon át a Kiskörútra (47, 49), a Szt. Gellért rakparton pedig a Moszkva tér illetve Óbuda felé (9, 17, 19), ezek forgalma íly módon nem zavarná a 7-es forgalmát, ugyanakkor a vágányt illetve az alagutat más, Pestre tartó járatok is igénybe vehetnék. A Ferenciek terén újabb mélyállomás kapna helyet, mely össze lenne kötve a 3-as metró kijárati aluljárójával, akárcsak az Astoria állomás, mely a 2-es metró közelben levő megállójával állna kapcsolatban. Az alagút idáig és ezután folyamatosan emelkedne, és a Rókus/Nagydiófa utca magasságában érné el a felszínt, itt a Rákóczi út szélessége már megengedné a zárt pálya kiépítését. A Rákóczi úti felszíni vezetés előnye, hogy kisebb költségekkel járna, mint egy újabb mélyalagút építése (melyre azért lenne szükség, mert a 2-es metró itt futó alagútjai nem bírnák el a plusz forgalmat, nem is beszélve arról, hogy ezen a vonalon hagyományos villamosüzem lenne), ehhez természetesen szükség van az útvonal gépkocsi-tehermentesítésére, azaz, hogy a város kelet-nyugat irányú tranzitforgalma ne itt haladjon át. Erre mindenképpen szükség van, a Hungária körgyűrű kiépítésével ez többé-kevésbbé meg is valósul. A Keleti pályaudvarnál a villamoshurokba futna be a járat, mely a Dózsa György útig ismét föld alá bújna, hogy útját a kéreg alatt folytassa. A kéregvezetésre a Thököly út keskenysége miatt lenne szükség, az építkezéssel járó rendezés után kétszer két sáv autópálya alakítható ki, vagy a villamossínek helyén füves rész és bicikliút építhető. A kéregvasút a nyugat-európai városokban látható módon üzemelne: a 7-es járat csak a nagyobb átszállóhelyeken áll meg, az azonos irányba tartó villamosok (44, 67) pedig gyakrabban. A Mexikói útnál egy kitérő után utóbbi a felszínen haladna tovább. A kéregvasút a Bosnyák térnél érné el ismét a felszínt, innen a Rákospatakig a 44-es régi, hurokhoz vezető, felújított vágányain közlekedne, majd tovább Újpalota felé egy teljesen új pályán. Mint ismeretes, a Pólus Center jelenleg is támogatna egy oda tartó villamosjáratot, ennek kiépítésének legszükségesebb feltétele egy Körvasút feletti széles felüljáró, melyre a Csömöri út forgalma miatt szintén szükség lenne jelenleg is. A végállomás a bevásárlóközpont mellett lenne.
A járat egy lehetséges alternatíva lenne a hagyományos metró és a 7-es buszjárat-család gyorsközlekedésű tagjainak kiváltására. A kelenföldi szakaszon, és a kisebb forgalmú megállókban a Keletiig továbbra is szükség lenne a buszra, ezt a 7A biztosíthatná, a Keletitől pedig a leendő 44-es villamos. A párhuzamos közlekedtetésnek köszönhetően az utasok mindig azt a járatot vehetnék igénybe, ami jobban megfelel igényeiknek sebesség és megállók tekintetében, valamint megoldódna a Thököly úti közlekedés jelenlegi problémája is.
Leírás: Hamster
Ötletek: John Howard, Gödény