Click here for the English version / Hier geht's zur deutschsprachigen Version
Nagyon kevés képem van kedvenc vasútvonalamról, jobbára azért, mert inkább utazni szoktam vele, mint fotózni. Az utóbbi másfél évben próbáltam a magam módján változtatni ezen, az alábbi eredménnyel...
2010 januárjának egyik szombatja valószínűleg az elmúlt évtizedek legerősebb havazását hozta Budapestre. Csak amíg mentünk egy nagyobb kört (=az oda és a visszaút közt forralt boroztunk egy kicsit a Kőbüfében), tíz centi friss hó rakódott le a kocsira (mielőtt valaki megkérdezi: aki vezetett, természetesen nem forraltborozott) Hűvösvölgyben. Pedig már eleve alig tudtunk beállni a parkolóba a hó miatt!
Kevesebb mint egy évvel korábban friss hó ugyan már nem esett, amikor Jazzcool barátommal fotózni mentünk, de a korábban lehullott még ott szikrázott a napsütésben. Ráadásul a szokásostól eltérően nem csak az ex-lillafüredi Ganz motorvonat mellékkocsija volt a gőzös mögé kötve, de egy Bax kocsi is. Jó volt forgalmat látni a vonaton, mert néha elkeserít, hogy milyen kevesen veszik a fáradtságot, hogy akárcsak ilyen közel is, de kimenjenek a hegyekbe a hétvégén!
Sok kommentárt nem kell ehhez a videóhoz fűzni szerintem. Bár nem nevezhető történetileg túlságosan jellemzőnek (a vonal építése után/közben csak rövid ideig közlekedtek gőzmozdonyos vonatok), a gőzösös nosztalgiaüzem szerintem nagyon jó ötlet.
A kisvasúti mivoltukhoz képest igazi "nagydízel" kinézetű mozdonyos vonatokról is összevágtam egy videót Az egyik snittben látható négykocsis vonat a leghosszabb, amit valaha láttam itt. Biztos szokott volt hosszabb lenni, de számomra érdekes látvány volt.
Az említett 2010 januári szombaton a fél ország megállt (a másik fele csak azért nem, mert eleve el sem indult), de a Gyermekvasút csak 10-20 perces késéseket produkált. Erről a vonatról meg majdnem nem vettem észre a János-hegyi keresztnél, hogy elől-hátul van mozdonya. És amennyire figyeltem, mindkettő járt, bár azt nem tudom megmondani, mindkettő aktívan vontatott-e.
Nem lehetett aznap könnyű dolga a János-hegyen szolgálatot teljesítőknek: mindkét megállásunkkor ezerrel söpörte a havat valaki. A sín meg néha nem is látszott ki a hóból, nagyon komoly volt!
Baloldalt: ez nem köd, a hó hullott ilyen sűrűn - körbejárás közben a Széchenyi-hegyen. Jobboldalt kivételesen egy nyári-őszi kép. Ez egy érdekes út volt, vagy fél óra késéssel indultunk Hűvösvölgyből, Hárshegyen meg vagy negyed órát vártunk, mert kereszteztünk a szembejövő vonattal. Nem tudom, mennyire szokásos itt a kereszt, nekem nem rémlik, hogy mostanában ilyet láttam volna.
Két kép a középbejáratos Ba kocsikról, amikről nekem mindig a BHÉV P XV-ös pótkocsijai jutnak eszembe.
A Kulturális Örökség Napjai/Autómentes nap keretében költözött ki a Gyermekvasút járműállományának viszonylag könnyen mozgatható része az Andrássy útra: egy hajtány, ez a Skoda Tudor sínautó (balra), és a C50 3703-as mozdony (jobbra). Utóbbi kettőt szívesen megnézném eredeti környezetében is, remélhetőleg egyszer sikerül jókor a jó helyen lennem :)
Ez is télen volt, bár éppen hó nélkül: szegény kis gőzös a belét is kipöfögi a hűvösvölgyi indulás után.
Végezetül még két kép: a videón már látott hosszú (négykocsis) vonat a Nagykovácsi úti viadukton, illetve ugyanezt a szerelvényt kerülgeti a mozdony a végállomáson. Ezen a képen elég jól látszik az, hogy már ez az emelkedő se gyenge.