életképek
vasút itthon
közelről
|
||||||||||
Városi Tömegközlekedési Múzeum, Szentendre, 2000 áprilisa
[Click here for the english version] A Közlekedési Múzeum tárlata nem igazán erős villamosokban, de van Szentendrén egy kisebb múzeum, mely kimondottan a magyar villamosokról és HÉV-ekről szól. Sajnos fekvése miatt kevesen ismerik, pedig érdekes hely! "Haraszti" névre hallgat ez a kis HÉV-gőzmozdony, mely a vasúti járművek bemutatócsarnokának bejáratánál üdvözöl bennünket. Olyan, mintha kifejezetten kisgyerekeknek tervezték volna, nem? :) Kicsit arrébb seregnyi szebbnél-szebb régi villamost láthatunk, például a 418-as pályaszámú, eredetileg BKVT "Q" jelzésű motorkocsit 1897-ből.
Belülről így néz ki az előbb látott kocsi (sajnos nem a megfelelő fényképezőgéppel és a megfelelő filmmennyiséggel mentem). Érdekes, hogy ez a fapad nem tűnik abban az értelemben fapadosnak, ahogy ezt a szót használjuk, sőt: kimondottan igényes látvány!
Egy kép az itt felhalmozott kocsimennyiség érzékeltetésére.
Ez egy másik kocsi (sajnos a többi kép nem sikerült a rosz fényviszonyok miatt), az 1913-ból származó 436-os (BVVV "L" típus) vezetőállása: középen a kocsi irányítására szolgáló kontroller és menetirányválasztó, balszélen pedig a jobb tapadás elérésére használt homokszóró, mely kézi működtetésű: a doboz nagyobbik, bal oldali részébe homok van töltve, melyet a szükséges pillanatban a vezető egy kis lapáttal átszór a doboz jobb szélén levő tölcsérbe. Érdekes műsor lehet bal kézzel homokot lapátolni, a másikkal meg vezetni... Ez a négyablakos acélvázas kocsiszekrényt viselő járgány egy síncsiszoló, melyet alulról is meg lehetett nézni a kép készítésének idejében. A csiszolókövek a kerekek mellett vannak, az utastérben két hatalmas víztartály van a csiszolófelület hűtésére.
A kocsi homlokfala szokatlan perspektívából.
Baloldalt egy HÉV dízelmozdony, jobboldalt a Bengáli (FVV házi csuklós) eleje.
Az előbbi HÉV mozdony és egy "Muki", azaz villamos tehermozdony, a budapesti villamosforgalom valószínűleg legbohókásabb résztvevője. Villamos villamos hátán (na jó, nem mindegyik villamos), kiskoromban teljesen bezsongtam volna egy ilyen helytől. Na nem mintha most nem tenném ugyanezt :) Viszonylag modern kocsiszekrénye ellenére a 1625-ös pályaszámú, eredetileg "F" típusú villamoskocsi a kiállítás öregebb darabjai közé tartozik: 1897-ben kezdte pályafutását a Schlick gyárban négytengelyes, forgóvázas kocsiként. A XX. század első évtizedében a forgózsámolyokat két beálló tengelyre cserélték, majd 1955-ben megkapta azt az ötablakos acélvázas szekrényt, ami oly jellemző volt a városra évtizedeken keresztül.
Ezért a beállításért a lezuhanást kockáztattam :)
Sajnos a rendelkezésre álló hely olyan szűk... akarom mondani a kiállítási anyag szerencsére olyan bőséges, hogy a kocsi alig látszik ki a többi közül.
A 1625 belseje, a végén látszik a mögötte álló 1000-es.
© Varga
Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon
található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!
Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra |
||||||||||