Prágai ősz
A cseh főváros villamosai 2019 októberében

Több év kihagyás után 2018 nyarán - elég spontán módon - a születésnapomat ünnepelendő ugrottunk át Prágába Mariannommal. Ugyan megnéztük a villamosmúzeumot, illetve reggeli után két órát a főpályaudvaron töltöttem, az a kirándulás alapvetően nem a vasúti járművekről szólt. Egy évvel később Jazzcoollal viszont kimondottan vonatozni és villamosozni tértem vissza. A látogatás első napját az előbbivel töltöttük: utaztunk Bardotka által vontatott élményvonaton, melyről - előre nem tervezetten - egy gőzösös nosztalgiára szálltunk át. Ezután megnéztük a cseh vasút múzeumát Luľná u Rakovníkában, majd Búváros ingavonattal tértünk vissza a fővárosba. A második nap is vonatokkal kezdődött: előbb a főpályaudvaron fotózgattam, majd egy öreg motorkocsival másztunk át a "prágai Semmeringen", így jutva el Praha-Zličín állomásra, ...

... ami a Sídliště Řepy névre hallgató villamos végállomás közelében fekszik. Itt készültek az út első villamosos fotói, jelesül erről a 2018-as gyártású Škoda 15T4-ről. Az eredetileg piros-ezüst festésű 15T-khez képest ez az új színezés a sárga orral azt jelzi a megállóban várakozó utas számára, hogy az adott kocsin van klíma. Jobbra egy homlokzat, ami mellett elmentünk a belváros felé menet: ennyi maradt a Ringhoffer-féle vagongyárból, amit kicsit később - már Tatra Smichov néven - a Tatra villamosok szülőhelyeként ismerhettünk meg. A gyár helyén ma egy pláza áll.

A 23-as vonal

És ha már láttuk az eredeti Tatra-gyárat (azért írom így, mert a végén Zličínben működött az akkor már a ČKD csoporthoz tartozó cég), jöjjenek a termékeik is! A prágai közlekedési vállalat 2017-ben indította el a 23-as vonalat, melyen a Tatra T3 különböző változatai pörögnek a belváros szélén elhelyezkedő, másra ritkán használt végállomások közt.

Itt például egy T3SUCS-t láthatunk 1987-ből. Tudni kell, hogy a volt Csehszlovákia területén használt T3SU és T3SUCS változatok nem olyan régiek, mint amilyennek kinéznek: ezek az elvileg már befejezett gyártású T3-asok újból gyártásba vételei voltak a nyolcvanas években. Gyakorlatilag azért volt rájuk szükség, mert a korszerűbb leváltótípusok még nem voltak sorozatgyártásra érettek, de valamivel közlekedni kellett. A T3SU eredetileg - a nevéhez illően - a Szovjetunió számára gyártott változat volt, kezdetben csak két ajtóval. Az ilyen néven gyártott prágai kocsik már tartalmazták az évtizedek során a T3-asokon eszközölt újításokat, de még PCC gyorsítómű volt bennük.

Ez pedig egy 1982-es gyártású T3SU Královka végállomáson, amit a közeli stadionok forgalmához építettek, és manapság nem nagyon használnak (háromszáz méterrel arrébb van egy másik hasonló végállomás is!). Ahogy jobbra látható, ennek a kocsinak az előzővel ellentétben 2+1-es székezése van.

Videózgattam is, ahogy részletekben, különböző szerelvényekre felszállva beutaztam a vonalat. Eredetileg nem szerettem a T3-at, de manapság ez a legbulibb villamos Prágában :)

Zvonařka végállomás elég különleges, itt ugyanis nincs hurok, hanem egy deltavágány húzódik az utcákban. Balra fent a delta egyik végén látunk egy T3SUCS szerelvényt, ...

... ami aztán a bal oldali képen nekünk balkézre eső ágon betolatott a jobbra látható utcába, ahonnan kis várakozás után visszaindult Královka felé.

Szép kis utca ez egyébként, van egyfajta hangulata. Jobbra az elülső motorkocsi utastere: ahogy látható, nem épp patika állapotú.

Grand Unionok nyomában

Természetesen nem csak Tatráztunk; egy korábbi kép készítése kapcsán például lefotóztunk egy eredeti festésű (balra) és egy "sárgaorrú" (jobbra) Škoda 15T-t is Pohořelec megállónál.

Gömbölyű Tatrából se csak "pukkogósok" vannak: balra egy Pragoimex T3R.PLF-t láthatunk, mely 2007-ben újonnan (!) épült, rövid alacsonypadlós résszel az eredeti T3-ashoz képest meghosszabbított alváz közepén. Jobbra egy 1967-es gyártású T3-as 2004-es felújításával létrejött T3R.P a Strossmayerovo náměstín.

Utóbbi helyen akkora élet volt még ezen az álmos októberi vasárnapon is, hogy kicsit megálltunk videózni az egymás útját keresztező, illetve mindenfelé elkanyarodó villamosokat.

Mivel Jazzcool kimondottan "grand union"-t, azaz minden irányból minden irányba használható kereszteződést akart látni, a következő megállónk is egy ilyen volt Palmovka metrómegállónál. Ezen a két képen egy T3R.PV+T3R.P szerelvényt láthatunk.

Ez a környék egykor sokkal városiasabb lehetett; most úgy néz ki, mintha anno belebontottak volna a városszövetbe a metrómegálló építése miatt. Balra egy 2017-es 15T-t láthatunk, jobbra pedig magát a grand uniont.

Balra: itthon is zavar, hogy nem lehet a felsővezetéktartó oszlopokhoz tájolni a függőlegest fotózás közben, de ennyire azok se szoktak dülöngélni :) A felénk közeledő Tatra szerelvény elején egy 1971-es építésű T3-asból 2006-ban létrehozott T3R.P jön. Jobbra: ©koda 14T - alias "Sícipő" - 2007-ből. Míg a 2010-es évek elején mindenfelé felbukkant ez a nem igazán jól sikerült típus, most alig láttam belőle!

Itt is készült videó.

Bár az Andělnál egy grand unionnak csak a háromnegyede van meg, ott is videóztam (mivel a fotózáshoz sötét volt). Jópofa, hogy nem szabályozta jelzőlámpa a forgalmat - itt se.

Nosztalgiák a Moldva fölött

Délután el akartam kapni a 41-es nosztalgia viszonylatot a most Legiín, azaz a Légió-hídon, és rögtön kétfajta összeállítás is az objektív elé gördült. Balra egy 1930-as Ringhoffer motorkocsi egy 1920-as pótkocsival, jobbra pedig egy 1915-ös Ringhoffer/©koda motor egy jellegzetes középbejáratú póttal.

Egyszercsak felbukkant egy másik 1915-ös Ringhoffer kocsi is, ezúttal szólóban.

Balra: a 23-as is ezen a hídon megy át, így ezt a T3SUCS szerelvényt is elkaptam. Jobbra: szeretek olyan képeket csinálni, ahol át lehet látni a villamos alatt, úgyhogy itt is megpróbálkoztam ezzel ennél a T3R.P szerelvénynél.

Ez a 15T-t már láttuk ma, de most itt van újra, mindkét irányból. Felhívnám a figyelmet a felsővezeték tartó-feszítő huzaljairól lógó fényvisszaverős valamikre - úgy tippelem, hogy a madarak ellen vannak ott.

És itt az ideje egy hosszabb "vegyesfelvágott" videónak, újjal, régivel, és természetesen a "CC" gombbal bekapcsolható magyarázó feliratokkal!

Vegyes mindenféle

A hídon fotózás után Újezd megálló környékén kattintgattam egy kicsit. 2013-as 15T3 balra, 2016-os 15T4 jobbra. Ha jól értem, a "T" utáni számok a leszállított sorozatokat jelölik.

Balra még egy 15T3 ugyanott, jobbra pedig már a Kisoldal főterén, a Malostranské náměstín vagyunk, ahol egy T3R.P szerelvény közeledik felénk.

Az innen a Malostranská felé vezető szakaszon van egy rövid fonódás, mellyel egy régi ház alatt bújnak át a sínek - itt több villamos átmenetelét is levideóztam. A 7001-es T3SU-t már láttuk korábban.

És a képmutogatást két Škoda 15T4-essel fejezném be: balra egy 2016-os, jobbra egy 2018-as példány. Így ősszel viszonylag hamar elmegy a fény a házak közt (mivel laposan süt a nap), úgyhogy ezután kicsit főpályaudvaroztam, majd elindultunk a reptér felé. Közben valamikor voltunk a Výtopna nevű cég egyik "modellvasút hozza a korsódat" típusú sörözéjében is, amit én nem találtam annyira klassznak, mint amekkora a hype körülötte. A hazaút viszont gyönyörű volt: a város felé szálltunk fel, a sötétben jól látszott a belváros: a folyó, a vár, és a fentről leszállópályának tűnő Vencel tér. Utána Ferihegyre Óbuda felől érkeztünk, szintén végignézve az esti várost, szóval kivételesen élményszámba ment a "nagy fehér távolsági busz" :)


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez