Pozsony: a Város Napja 2023 áprilisában

Bár voltam már ott télen, nyáron és ősszel is, Pozsony valahogy a tavaszhoz kötődik a gondolataimban. Áprilisban jártam ott először villamosozni-vonatozni, és többször voltam a "Város Napjai" nevű rendezvényükön is, melyet ugyancsak áprilisban tartanak: először 2018-ban, másodjára egy évvel később látogattam ki rá. Meg persze tavaly jártam ott májusban is, vonatozni, szóval egyfajta "tömegközlekedési szezonnyitó" nekem a szlovák fővárosba utazni ilyenkor!

Ezúttal nem egyedül mentem, hanem egy rég látott cimborával, tehát fotózásilag kicsit visszább kellett fogni magam. De csak kicsit :) Ezt a falfestményt a Zochova buszmegállónál levő aluljáróban fotóztam, és aznap nem is láttunk ennél több T3-as Tatrát.


A képre kattintva nagyobb méretben fog megjelenni

Persze előbb meg is kellett érkeznünk. A hajnali fél hatos vonattal indultunk a Nyugatiból; az út eseménymentes volt, csak az tűnt fel, hogy milyen kevés utastársunk volt - régebben tele szokott volt lenni Prágába tartó távolkeleti és amerikai turistákkal. A fenti kép már a pozsonyi főpályaudvaron készült, melynek vontatójármű-felhozatala rendesen megváltozott az elmúlt években: Laminátkát már csak tehervonattal látni itt, a személyforgalom nagy részét "kockamozdonyok" viszik. A kötelező "Bzmot" jellegű felsővezetékes kocsik persze még megvannak, itt jobbra látni egyet belőlük.

Nagy Hektorral a vasúti múzeumba


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

De nem vetettük be magunkat azonnal a villamosok világába, mert a vasúti múzeum is programmal készült szombatra: egy Petržalka (Pozsonyligetfalu) - főpályaudvar - múzeum különvonattal. Mondjuk kicsit furcsa volt, hogy a "2023 első gőzmozdonyos napja" nevű rendezvényre indított szerelvény élén nem gőzös, hanem egy Nagy Hektor dolgozott, de így is klassz volt a mozdony mögötti faburkolatú kocsiban utazni! Szeretem ezt a tili-toli masinát, jópofán össze-vissza pöfög.

Az út kilométerben nézve nem vészes, időben viszont nem volt rövid: megkerültük a várost, kicsit pihentünk a főpályaudvaron, a legtovább viszont az tartott, míg a közforgalmi vágányokról egy teherpályaudvaron át betolattunk a múzeumba. Ebben az a vicces, hogy a veszteglés előtt alig néhány perccel pár száz méternyire mentünk el a múzeumtól - csak ott volt köztünk a rendezőpályaudvar :)

A különvonat nagy része a "mi" faburkolatúnknál köznapibb járművekből állt. A végén eredetileg ott pöfögött a 310.433 pályaszámú gőzös is, de mire lefotóztam volna, már lecsatolták, és elment utasokat fel-alá vinni a múzeum területén. Ez a mozdony amúgy egy magyar 377-es volt eredetileg, mely cukorgyári tolatógépként élte túl a csehszlovák államvasúttól selejtezést.

Sajnos aznap csak az az egy gép volt befűtve, kiállítva azonban többet is meg lehetett nézni. Balra a legnagyobb vas a Škoda első saját fejlesztésű gőzösének egy kései példánya 1947-ből, amit néhány éve még a közlekedési múzeumukban láttam, középső gép pedig egy ex-MÁV 375-ös.


A képre kattintva nagyobb méretben fog megjelenni

Kedvenc "bányászfejlámpás" motorkocsitípusom is képviseltette magát egy 1966-ban épített példánnyal.

A homlokfalak közepén a kinyitható részek eredetileg átjárókat rejtettek, de sajnos már lezárták ezeket. A cseheknél közlekedik egy hasonló (de nem azonos) típus, melynél még használják az átjárót az egyik végükön.

Körülnéztük a telepen, mely nem csak a múzeumnak ad otthont, hanem egy kisebb "éles" műhely is működik rajta. Hogy a fotón látható Kocúr előbbihez vagy utóbbihoz tartozik, azt sajnos nem tudom.

Egy Laminátka is pihent a múzeumban - felsővezeték híján kicsit elárvultan. De legalább meg lehetett kongatni a kasztniját, leellenőrizendő, hogy tényleg műanyagból van-e. Abból, márhogy a főkeret fölött :)

És a Laminátka után lássunk egy másik Škodát, ezúttal az autókat gyártó cégtől: ez az 1202-es csak egy a rengeteg sínautóként használtból, melyek minden vasutas rendezvényen felbukkannak. Igaz, néhány éve még egy Warszawa is volt.

A múzeum kicsit kiesik a fősodorból, de a rendes buszjáratok mellett egy retró vonal is közlekedett a legközelebbi villamosmegálló irányába: mi ezt a Karosa B 732-est kaptuk el rajta. 1991-ben gyártották, 2006-ban gázosították, 2022 óta nosztalgia. Ami megdöbbentő volt számomra, az az, hogy a városi kivitel ellenére nem automata, hanem kéziváltós. Ráadásul a váltó épp szétesni készült, legalábbis borzasztó hangokat adott ki. Persze nekünk így volt izgalmas :)

Nosztalgia trolik és villamosok - no meg "normálisak"

A Város Napjainak idei programja visszafogottabb volt, mint a korábbiak, például a nosztalgia buszok nem igazán voltak olyan régiek, mint korábban ez vagy ez, és a kéttengelyes nosztalgia villamosra sem akasztottak pótkocsit. Először viszont nem ezeket, hanem a nosztalgia trolivonalat céloztuk meg, melyen az egyik jármű ez a Škoda 9TrHT volt. A kinézet megtévesztő, a járművet ugyanis 1981-ben gyártották, így az öreg formájú kasztniban már szaggatós hajtásrendszer dolgozik. A kép helyszíne az Americké námestie volt, ahol el kellett döntenem, hogy a másik oldalról fotózom le, vagy inkább felszállok rá.

Visszafele jövet a Kollárovo námestien szálltunk le, itt is csak egy gyors kattintásra volt lehetőség, mielőtt továbbindult. Jópofa masina ez! Érdekes, hogy míg mi a KGST egyik felével együtt ZiU-ztunk, a másik fele ehhez hasonló Škodákat használt. A csehszlovák ipar nem aprózta el: csak a 9Tr-ből több mint 7000 példányt építettek 1958 és 1981 közt!

Ezután bevettük magunkat az óváros szomszédságában levő bevásárlóutcába, az Obchodnába. Amíg a nosztalgiára vártunk, jött ez a Tatra T6A5 is 1993-ból. Pontosabban az első kocsi akkori, de a hátsó is hasonló korú lehet.

Gömbölyű Tatrát - T3-ast vagy K2-est - nem is láttunk, de persze hétvége volt; hétközben valószínűleg szükség van még rájuk. A forgalmat most mindenesetre T6A5-ösök és a Škodák bonyolították le, ez itt például egy Škoda 29T.


A képre kattintva nagyobb méretben fog megjelenni

Aztán végre megjött a nosztalgia villamos, de nem sok hála volt benne, mert úgy tele volt, hogy nem tudtunk felszállni! Maga a képen látható kocsi, a 38-as pályaszámú egy egyedi darab 1959-ből: a közlekedési vállalatnál építették egy balesetet szenvedett másik helyett.

Tényleg teljesen full volt!

Škoda Škoda hátán.

Jobb híján lementünk Jesenského megállóhoz, a Szlovák Nemzeti Színház régi épülete mellé. Itt a menetrend szerinti villamosok csak az egyik vágányt használják, a másikon nyugodtan várakozhatnak a nosztalgiák, lásd a fentebbi fotót. A szokásos Tatra T2-esre felfértünk, de épphogy csak, gyakorlatilag végig a lépcsőn utaztam. Több jármű kellett volna és/vagy gyakoribb indulás, mert őrült érdeklődés volt a régi jószágok iránt!

Mint már írtam, a nosztalgiabuszok csalódást okoztak. Egyikük ez a Karosa B 741 volt 1991-ből. Másiknak egy háromtengelyes Solarist láttunk, de lehet, hogy az csak valami műszaki probléma miatt állt be a nosztalgiavonalra valami régebbi helyett.

Végül hiába mentünk le a kiindulási ponthoz, ott se fértünk fel a kéttengelyesre! Ha már utazni nem tudtunk vele, felsétáltunk az óváros fölé, az alagút felső bejáratához, hogy ott lekapjam, ...

... de ott meg egy taxi állta el a kinézett fotóhelyemet, úgyhogy csak a villamos sötét oldala lett megörökítve.

Ezen az "utánlövésen" ismét látszik, hogy még a peronon is mekkora tömeg volt. Azért lett volna jó utazni vele, mert ezt a kocsit most láttam először, máskor mindig a 31-es közlekedett.

Ha már itt voltam, lefotóztam az óvárosba szó szerint belevágott gyorsforgalmi utat, a Staromestskát. Ennek megépítéséhez számos történelmi épületet dózeroltak el a hatvanas-hetvenes évek fordulóján, hogy az Új hídnak megfelelő levezetése legyen a Duna ezen oldalán. Itt jegyzem meg, hogy gyerekkoromban Prága felé menet még nem volt meg az autópályahíd (a Most Lanfranconi), hanem Petržalkánál (Pozsonyligetfalu) szépen be kellett kanyarodni a lakótelepre, onnan rá az Új hídra, át ezen az úton, és valahol a városi utcákon át jutott át ki az ember Lamacsra, majd onnan a már meglevő brnói autópályára. Igaz, akkor ez nem volt furcsa, hiszen Prágán át is úgy ment az ember, hogy közvetlenül a Vencel tér szélén haladt el. Ehhez képest nálunk felüdülés volt, hogy az M0 előtti időkben "csak" a Petőfi hídon állt dugóban fél Kelet-Európa forgalma :)

A másik irányba nézve egész kulturált az összhatás, bár a kanyar után még mindig erősen a történelmi belvárosban vagyunk.

Ha már itt járunk, lássunk egy buszt is: ez itt egy SOR NB 18 City 2014-ből. Aki tud szláv nyelveken, az balra a háttérben láthat egy "syry" feliratot, ami "sajtokat" jelent. Az ott nem egy bódé, ...

... hanem egy automata! Őszintén szólva a Tétényi úton néha én is örülnék, ha vehetnék egy kis parenyicát a buszra várakozás közben :)

A nosztalgiáról lemaradás után inkább visszaindultunk a Kollárovo námestie felé, hogy legalább a trolikat és a Tatrát elkapjam, eközben jött szembe ez a T6A5 iker. Ezek a példányok újabbak, mint a korábban látottak; 1997-ben készültek, már bolygóajtóval a ráncajtó helyett.

A 9Tr-t már láttuk, de a másik nosztalgiatroli se volt rettentő régi: ezt a Škoda 15Tr-t 2002-ben gyártották. Igaz, már tényleg nem olyan gyakori látvány a város utcáin, mint kilenc éve volt.


A képre kattintva nagyobb méretben fog megjelenni

A Tatrát is sikerült elkapni ezzel a szép régi épülettel. Vicces, hogy ez a tuja ugyanakkor épült, mint a korábban látott kéttengelyes! A kép készítése előtt abban reménykedtem, hogy jobbról jön egy troli, ami teljessé teszi a kompozíciót, de nem jött, úgyhogy így jártam.


A képre kattintva nagyobb méretben fog megjelenni

Kicsit később azért a 9Tr is megjött, már kocsiszíni menetben.

A nosztalgiák valamiért csak délután 5-ig jártak, ezután még villamosoztunk egyet, a 9-essel kimenve Astronomická végállomásra. Ez a T6A5 '91-es gyártású, még ráncajtós.

Eddig a pozsonyi villamosvégállomásoknak csak a felét ismerem, úgyhogy végre ezt a vonalrészt is ki lehetett pipálni a képzeletbeli listámról. Hiába döntöm el mindig, hogy most aztán beutazom az összes vonalat, valahogy mindig találok más látnivalót-csinálnivalót a városban :)

Mindenesetre jó kis kirándulás volt ez, csípem ezt a várost!


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez