Nem vagyok az a tipikus vonattal kirándulós típus. Amikor egymás után több helyen is járok, az általában kocsival, busszal, vagy repülővel, kocsival és busszal, busszal, kocsival és expresszel, és a ezek egyéb sorrendben történő felhasználásával történik. A vonat nekem valahogy egy pont-pont utazási eszköz (IC, EC), főleg a magyar vonalakon történő személyvonatozások alkalmával szerzett negatív tapasztalatoknak köszönhetően. És Ícé barátomnak most mégis sikerült rábeszélnie, hogy vonatozzuk be Ausztria "közepét" a villamosos városok apropóján. Bár eredetileg Graz-ról is volt szó, az most kimaradt, de ettől eltekintve - mivel Bécsen át jöttünk - sikerült az összes többi osztrák villamosüzemet érinteni.
Kifelé az útvonal úgy nézett ki, hogy elmentünk Bécsig, onnan pedig Linzig. Ez a hely mintegy kétszáztízezer lakossal egy közepes nagyváros, három vonalból álló, 900 mm nyomtávú (!) villamoshálózattal.
Linzben egyszer jártam korábban, valamikor 1996 nyarán, átutazóban. Sínen járó jármű rémlik ugyan, de inkább a Dunára emlékszem. Murphy törvényeinek értelmében persze el sem képzelhető, hogy spontán arra járva "normális" benyomást szerezhessünk az itteni villamosokról, mivel az ÖBB "Bahnhofsoffensive"-ja keretében a pályaudvart éppen átépítették, ami azzal járt, hogy a tujáknak egy alagutat építettek. A forgalom fenntartása érdekében persze a sínek megmaradtak, kis terelgetésekkel. A képen egy, a hetvenes évek elején a Lohner által gyártott hattengelyes látható, melyet néhány évvel később nyolctengelyesre építettek át.
A belvároson átvezető szakasz egy részén egyvágányozás folyt, ezért némi torlódás is fényképezhető volt, benne két Bombardier Cityrunner-rel.
Még egy nyolctengelyesített Lohner tuja, az egyvágányos szakaszra épp behaladóban.
Ez viszont már egy, a hetvenes évek végén beszerzett Bombardier/Rotax nyolctengelyes, amit később tíztengelyesítettek. Hiába, a DÜWAG-rendszerű villamosoknál már akkor is működött az építőkocka-elv (volt 12 tengelyes is belőle)! Mindenesetre érdekes látvány ez a "triplacsuklós", akárcsak az 1* ("csillagos egyes"?) viszonylatjelzés...
Egy "vegetáriánius" nyolctengelyes.
Ez egy újabb Bombardier/Rotax jószág, a nyolcvanas évek közepén beszerzett tíztengelyes, mely a DÜWAG "Stadtbahnwagen M"-jének egy változata.
A Cityrunnerek szerintem dizájnjukban (a belsőben mindenképp) a DÜWAG/Lohner formáját viszik tovább visszafogott gömbölyűségükkel.
Alacsonypadlós tuja a befüvesített pályán. Mikor fogunk végre Magyarországon ilyet látni?
Egy másik Cityrunner. A graziakhoz hasonlóan ez is nagyon meggyőző volt, ráadásul annál valamivel talán szélesebb, így tágasabb is!
Ezt a képet azok kedvéért rakom be, akik izgatottan lapozgatják ezeket az oldalakat, hogy vajon megemlítem-e a város trolihálózatát. Nos, említésnek ennyi talán elég is ;-)
A linzi beszámoló végére (sajnos csak alig több, mint egy órát voltunk ott) egy tipikusnak mondható osztrák kép: villamos a sétálóutcában.
Folytatás: Gmunden, a világ legkisebb villamosüzeme